شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مشهد

با فاصله یک تا دو ساعت به این دیدنی‌های معروف اطراف مشهد می‌رسید + تصاویر

با فاصله یک تا دو ساعت به این دیدنی‌های معروف اطراف مشهد می‌رسید + تصاویر

انسان موجودی متعلق به طبیعت و جزیی از آن است  و علاقه‌مندی ما به طبیعت و لذت بردن از آن هم به همین غریزه مربوط می‌شود. دلیل دیگر، بدون شک زیبایی بصری طبیعت است که انسان به واسطه ذات زیبایی‌دوستش و برای استفاده از این زیبایی‌ها به سوی طبیعت جذب می‌شود و علاقه به حضور در آن پیدا می‌کند.

استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران، یکی از استان‌های سرسبز با طبیعت بکر و جاذبه‌های طبیعی است؛ کوه‌های زیبا و دشت‌های وسیع دارد و آبشارها و روستاهای دیدنی این استان نظر هر گردشگری را جذب می‌کنند. اگر ساکن مشهد هستید و نمی‌خواهید راهی سفر طولانی و چندروزه برای عوض کردن حال و هوایتان شوید، این شانس را دارید که سفری یک‌روزه به جاهای دیدنی اطراف انجام دهید.

جاذبه‌های گردشگری اطراف مشهد با فاصله زیر یک ساعت

۱. طرقبه

طرقبه که حتما نام زیبای آن را شنیده‌اید از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی استان خراسان است که در مرکز این استان و در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته. طرقبه با شهر مشهد، 15 کیلومتر فاصله دارد و تفرجگاهی فوق‌العاده برای استراحت و دور ماندن از شهر محسوب می‌شود. طرقبه در بین دره‌های سرسبز کوه بیناود قرار گرفته و از دوران بسیار قدیم، پر رفت و آمد بوده است. طبیعت آن می‌تواند در هر فصلی از سال مسافران را شگفت‌زده کند. اجاره ویلا در طرقبه یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه برای مسافران است. از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد تا طرقبه حدود ۵۰ دقیقه با ماشین فاصله است.

 

۲. آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی در توس مشهد بدون شک یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های فرهنگی این منطقه به شمار می‌رود. دفن حکیم ابوالقاسم فردوسی در گورستان عمومی به دلیل شیعه بودن او، با مخالفت شدید مردم مواجه می‌شود. به همین دلیل، او را در باغ خودش (محل فعلی آرامگاه) به خاک می‌سپارند. در زمان قاجار، با درخواست هنرمندان و فرهیختگان ایرانی،‌ آرامگاه جدیدی برای این شاعر نامی تاسیس شد. هوشنگ سیحون این آرامگاه را بر اساس معماری دوران هخامنشی طراحی کرده است. روی ستون‌های بیرونی آرامگاه، اشعار فردوسی دیده می‌شود و معماری داخلی آن از دوران اشکانی الهام گرفته شده است. ابوالحسن صدیقی هم مجسمه فردوسی را سنگ‌تراشی کرد که این مجسمه، در آرامگاه یکی از جاذبه‌های دیدنی برای گردشگران به شمار می‌رود. از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد تا آرامگاه فردوسی حدود ۱ ساعت با ماشین فاصله است.

آرامگاه فردوسی
عکس از آرشیو لست‌سکند | لیمو

جاذبه‌های گردشگری اطراف مشهد با فاصله بیشتر از یک ساعت

۳. پیست اسکی شیرباد

پیست اسکی شیرباد در 50 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد. اگر حدود 20 کیلومتر از روستای دولت‌آباد جلوتر بروید، ارتفاعات شیرباد که در میان رشته کوه بینالود قرار گرفته است به چشم‌ می‌خورد. قله شیرباد در دامنه شمالی به دره چناران می‌رسد و روستای بوژان نیشابور نیز سمت دامنه جنوبی قله شیرباد قرار گرفته است. این پیست اسکی از مکان‌های گردشگری و دیدنی بسیار معروف مشهد است. طول پیست اسکی ابرده شیرباد 880 متر است و مساحتی حدود 50 هکتار دارد. اینجا در ارتفاع 2900 متری از سطح زمین قرار گرفته است. پیست اسکی شیرباد مشهد، تنها پیست موجود در شرق کشور است که برای شرق نشینان فرصت خوبی جهت تجربه این ورزش جذاب مهیا کرده است.

سوئیت‌های اقامتی هم این امکان را فراهم می‌کنند که شب را با خیال راحت در کوهستان بگذرانید. تله اسکی پیست شیرباد، شما را تا ارتفاع 900 متر بالا می‌برد و پس از آن می‌توانید برای رسیدن به دامنه پیست، یک اسکی جذاب و مفرح را تجربه کنید. از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد تا پیست اسکی شیرباد حدود ۲ ساعت و ۵ دقیقه با ماشین فاصله است.

۴. آبشار گرینه

 از دیدنی‌ترین و مشهورترین جاذبه‌های طبیعی شهر نیشابور و استان خراسان رضوی، آبشار گرینه است که 107 کیلومتر با مشهد فاصله دارد. این آبشار در روستایی به همین نام قرار گرفته و 6 کیلومتر از روستای گرینه فاصله دارد، در ۴۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان نیشابور، در ۱۴ کیلومتری شمال محور مشهد به نیشابور، در ضلع شرقی شهر دررود نیشابور در دامنهٔ کوه قرار گرفته است. هرچند خود روستای گرینه یک روستای توریستی محسوب نمی‌شود، اما طبیعتی زیبا و پهناور با دره‌های سبز و رودخانه‌ای چشم‌نواز و سرچشمه‌ها و انشعابات فراوان دارد.

آبشار گرینه در میان دره‌ای سرسبز به نام باغرود جای گرفته و برای دسترسی به آن باید از روستای گرینه به سمت شمال حرکت و پس از طی مسافتی در حدود ۱.۵ کیلومتر در دره رودخانه، به محل انشعاب رودخانه که به دو بخش شمالی و شرقی تقسیم می‌شود رسید که ادامه همین مسیر در دره شمالی مسافران را به آبشار گرینه می‌رساند. از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد تا آبشار گرینه حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه با ماشین فاصله است.

۵. دره شمخال

شمخال به کردی کرمانجی نام یک تفنگ قدیمی و دست‌ساز است. در زبان کردی ضرب‌المثلی وجود دارد که می گوید: " مگر تیر شمخال بهت خورده است"، این ضرب‌المثل را برای افرادی به کار می‌برند که برای مسائلی ناچیز بسیار شکفه و ناله می‌کنند. نام این دره پر پیچ و خم و زیبا از روستایی در نزدیکی آن واقع در کوهپایه‌های این کوه گرفته شده است. دره شمخال در‌‌ فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب مرز ترکمنستان و شهر مرزی باجگیران در استان خراسان رضوی قرار گرفته و با بزرگترین شهر نزدیک آن که قوچان است، ۸۰ کیلومتر فاصله دارد. طول این دره حدود ۱۸ کیلومتر است و کوه‌های اطراف آن تا ۲۰۰ متر ارتفاع دارند. رودخانه‌ای که از این دره می‌گذرد در نهایت به شالیزارهای انتهای مسیر ریخته و آن‌ها را سیراب می‌کند.

در مسیر راهپیمایی این دره مسافران می‌توانند درختان گردوی جنگلی با قدمت چندین صدسال را تماشا کنند. در ایران، دره‌ها و تنگه‌های بسیار زیبایی وجود دارد که طبیعتی شگفت ‌را در دل خود جا داده‌اند. دره شمخال هم یکی از این دره‌های بسیار زیبا است که با مسیر پر پیچ و خم و پوشش گیاهی خاصش چشم‌نوازی می‌کند. از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد تا دره شمخال حدود ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه با ماشین فاصله است.

دره شمخال
عکس از آرشیو لست‌سکند | امیر آریا

۶. سد تبارک و دره یوسفخان

روستا و منطقه تبارک در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی قوچان قرار دارد. آب و هوای مستعد و باغات و درختان فراوان و در نتیجه اقلیم مناسب که یکی از دلایل آن، عبور دائمی رودخانه اترک و ارتفاعات نسبتاً بلند آن است، موجب تنوع گیاهان دارویی، پرندگان مهاجر و ماهیان رودخانه‌ای در سد تبارک و محوطه پیرامون شده است و همین خصوصیات اقلیمی این مکان را تبدیل به یک جاذبه طبیعی برای مسافران و گردشگران کرده است. رودخانه پر آب و دائمی تبارک از شمال شرقی روستا عبور می‌کند. حاشیه رودخانه، در بهار و تابستان، محل اقامت موقت گردشگرانی است که به این روستا مسافرت می‌کنند. سد تبارک، در فاصله یک کیلومتری روستای یوسف خان و در محل تلاقی رودهای سوزه و زیرآباد قرار دارد.

در واقع، نقطه شروع رودخانه تبارک، محل احداث سد تبارک است. پس از احداث سد و به دلیل هوای مطلوب و جاذبه دریاچه پشت سد، روستای یوسف خان و سد تبارک در تمام طول سال و به ویژه در بهار و تابستان پذیرای هزاران گردشگری است که برای گذران اوقات فراغت در این ناحیه اتراق می‌کنند. از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد تا روستای یوسفخان حدود ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه با ماشین فاصله است.

۷. اخلمد

دره آبشار اخلمد در 17 کیلومتری جنوب غربی شهرستان چناران در نزدیکی روستای اخلمد واقع شده است. این دره دارای دیواره های سنگی و پوشش گیاهی متراکم است. در دره اخلمد، باغ‌های فراوانی وجود دارد که میوه تابستانی منطقه و نیز شهر مشهد را فراهم می‌کند. این دره دارای دیواره‌های فراوانی مثل دیواره سفید، الله اکبر و عقاب است که مکان مناسبی را برای ورزش سنگ‌نوردی ایجاد کرده اند.

در دره اخلمد آبشارهای فصلی و دایمی نیز وجود دارد که مهمترین آن در انتهای دره واقع شده و ارتفاعش به 23 متر می‌رسد. به دلیل آهکی بودن جنس کوه‌های اخلمد، حفره های ژرف مدوری در زیر آبشار ایجاد شده‌اند. آبشار باشکوه، کوه‌های مسطح و باغ‌های فراوان، مناظری بدیع برای گردشگران به وجود آورده‌اند. اخلمد دارای دو آبشار است، یکی آبشار بزرگ با 45 متر ارتفاع و آبشار کوچک که 23 متر ارتفاع دارد و در تمام فصول جاری است و از کوه منیژه سر چشمه می گیرد. می‌توان گفت مسیر آبشار اخلمد یکی از زیباترین مکان‌های ایران است. از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد تا اخلمد حدود ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه با ماشین فاصله است.

۸. آبشار بردو

آبشار بردو در استان خراسان شمالی قرار گرفته و در ۲ کیلومتری غرب روستای شورآب علیا از توابع تربت جام واقع شده است. آبشار بردو از ارتفاع ۳۰ متری بر روی شیار کوه و بر روی شیب صخره‌ای به پایین می‌ریزد و در پیرامون آن صخره‌های خزه بسته مناظر زیبایی ایجاد کرده است. روستای شوراب علیا، روستایی از توابع بخش نصرآباد، دهستان کاریزان و در شهرستان تربت جام است. از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد تا آبشار بردو حدود ۲ ساعت با ماشین فاصله است.

۹. روستای کنگ

روستای پلکانی کنگ در ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه و ۲۹ کیلومتری مشهد قرار دارد و آخرین روستا در محور دره رودخانه کنگ است که از طریق یک جاده آسفالته به روستای نغندر و سپس شهر طرقبه و از آنجا به شهر مشهد مرتبط می‌شود و ماسوله‌ای دیگر را از دوران قبل از اسلام به نمایش می‌گذارد. قدمت "کنگ" که به ماسوله خراسان شهرت دارد، به پیش از اسلام باز می گردد. روستای تاریخی کنگ در پهنه سبز باغ‌های گیلاس و کوه‌های سربه فلک کشیده خودنمایی می‌کند و هنوز هم ردپای تاریخ در دل این روستای حس می‌شود.

روستای کنگ در دامنه کوه بینالود قرار گرفته و به سبب موقعیت جغرافیایی و پلکانی بودن منظره کنگ و از نظر زیبایی‌شناسی و ساختار معماری، در نوع خود بی‌نظیر و قابل بررسی است. کنگ با دره های سرسبز و آب وهوایی مطلوب و قرار گرفتن سکونتگاه‌ها بر روی کوهپایه، شباهت بسیاری به شهر ماسوله دارد و از سویی قدمت این روستا و وجود گورستان قدیمی، مسجد، تکیه و رباط شاه عباسی، جلوه این روستا را در نظر بیننده بیشتر نشان می دهد. از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد تا روستای کنگ حدود ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه فاصله است.

روستای کنگ
عکس از آرشیو لست‌سکند | ثمین شهرستانی

۱۰. کلات نادری

کلات نادری که نام خود را از نادرشاه افشار گرفته است در ۱۴۵ کیلومتری مشهد واقع شده است. تیمور لنگ ۱۴ بار به این شهر کوهستانی حمله کرده و هر ۱۴ بار با شکست مواجه شده است. به این شهر خوش آب و هوا، سرزمین گنج‌های ایرانی هم می‌گویند؛ چرا که در گذشته محل نگهداری جواهرات باارزش و غنایم جنگی بوده است.

کاخ خورشید، آبشار ارتکند، آبشار قره سو و مسجد کبود گنبد از دیدنی‌های این منطقه به شمار می‌روند. اگر قصد گشت‌وگذار در میان آب و هوای کوهستانی و جنگل را دارید و بازدید از بناهای تاریخی هم برایتان جذاب است، بدون شک کلات نادری می‌تواند انتخاب مناسبی برای سفر یک روزه به اطراف مشهد باشد. از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد تا کلات نادری حدود ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه با ماشین فاصله است.

 

تألیف: لست‌سکند