شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ایالات متحده#مقامات#چین

با صدور یک بیانیه؛

آمریکا تحریم‌های متقابل چین علیه مقامات خود را محکوم کرد

آمریکا تحریم‌های متقابل چین علیه مقامات خود را محکوم کرد

ایالات متحده آمریکا روز شنبه تحریم‌های چین علیه دو مقام مذهبی و راستگرای آمریکایی و یک قانونگذار کانادایی را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، با تشدید مناقشه پکن- واشنگتن بر سر نقض ادعایی حقوق بشر در منطقه سین کیانگ، وزارت خارجه چین عصر روز شنبه از وضع تحریم‌های متقابل علیه اشخاص و نهادهای آمریکایی و کانادایی خبر داد. چین این تصمیم را در واکنش به تصمیم آمریکا و کانادا برای همراهی با کشورهای اروپایی در جهت اعمال تحریم علیه پکن اتخاذ کرد.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده در واکنش به این اقدام متقابل پکن در بیانیه‌ای مدعی شد که این اقدام‌های چین «تنها به تحقیق و بررسی‌های بین‌المللی بیشتر در مورد تداوم نسل کشی و جرائم علیه بشریت در سین کیانگ کمک می‌کند. ما در همبستگی با کانادا، انگلیس، اتحادیه اروپا و سایر شرکا و متحدان خود در سرتاسر جهان از چین می‌خواهیم که به نقض حقوق بشر و بدرفتاری خود پایان دهد».

فعالان و کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل مدعی هستند که دست کم یک میلیون مسلمان در اردوگاه‌هایی در منطقه سین کیانگ چین در بازداشت به سر می‌برند. فعالان و برخی سیاستمداران غربی چین را به شکنجه، کار اجباری و عقیم سازی این بازداشت شدگان متهم می‌کنند؛ اتهامی که مقامات چین بارها آن را رد کرده و می‌گویند که اردوگاه‌های مزبور آموزش‌هایی در حوزه کسب و کار ارائه داده و برای مبارزه با افراط گرایی لازم هستند.

پیش از بیانیه بلینکن، «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا نیز با محکوم کردن تحریم‌های پکن، وعده داد که از حقوق بشر دفاع کند.