شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#توافق ایران#چین

تحلیل اندیشکده «شورای روابط خارجی» آمریکا از توافق ایران و چین

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: اندیشکده «شورای روابط خارجی» در یادداشتی از توافق اخیر ایران و روسیه در حوزه امنیت سایبری، انتقال فناوری، آموزش‌های متقابل و هماهنگی در مجامع بین‌المللی، ابراز نگرانی کرده است. به‌زعم نویسنده این توافق، احتمالاً موانع جدیدی را برای ایالات متحده و متحدانش در خاورمیانه ایجاد خواهد کرد.

 به نظر نویسنده، انگیزه اصلی عقد این قرارداد، عمدتاً دفاعی و بر مبنای اشتراک دو کشور در مقابله با نفوذ آمریکا در خاورمیانه و همچنین تمایل به کاهش وابستگی به غرب است. در عین حال که می‌تواند توان تهاجمی این دو علیه امنیت سایبری ایالات متحده و متحدانش را نیز افزایش دهد. طبق این یادداشت، توافق مذکور چهار چالش برای آمریکا دارد:

روسیه می‌تواند به ایران کمک کند تا سیستم‌های دفاع سایبری قوی‌تری بدست آورد که در برابر حملات سایبری آمریکا، تاب‌آوری بیشتری داشته باشند.

 ارائه اطلاعات حملات سایبری آمریکا، توسط ایران به روسیه، می‌تواند تکنیک‌ها و مهارت‌های تهاجم سایبری آژانس امنیت ملی ایالات متحده را در اختیار تیم‌های روسی قرار دهد تا درصدد غلبه بر آن برآیند.

 مهندسی معکوس بدافزارهای آمریکایی یا اسراییلی استفاده‌شده علیه ایران، توسط روسیه، می‌تواند به حملات سایبری گسترده‌ای در مقیاس‌های بین‌المللی علیه منافع غرب بینجامد.

 اگر فناوری‌های روسی از طریق ایران به گروه‌هایی مانند حزب‌الله و دیگر شبه‌نظامیان در عراق و یمن برسد، امنیت سایبری متحدان آمریکا و اروپا در خاورمیانه به خطر خواهد افتاد.

 به نظر می‌رسد رویکرد سخت‌گیرانه‌تر بایدن نسبت به مسکو در قیاس با ترامپ، در افزایش همکاری‌های ایران و روسیه بی‌تأثیر نباشد. در عین حال که گسترش همکاری‌های امنیتی آمریکا و اروپا نیز انگیزه‌های روسیه برای مقابله با منافع آمریکا در منطقه غرب آسیا را افزایش خواهد داد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.