به گزارش برنا، متن مصاحبه تفصیلی قاسم محبعلی، کارشناس مسائل خاورمیانه، با خبرگزاری برنا به شرح زیر است:

وضعیت لبنان را در سالی که گذشت چگونه ارزیابی می کنید؟

به خاطر ساختار سیاسی لبنان که علی القاعده یک تقسیم بندی تاریخی و یا به عبارتی مذهبی بین سنی، مارونی و شیعه است، نخست وزیر به اهل سنت تعلق می گیرد تا اعضای کابینه به نوعی مساوی بین دو مجموعه مسلمان ها و مسیحی ها تقسیم شود بنابراین بر سر پست های کلیدی بحث است، علیرغم اینکه دولت قبلی مورد حمایت قرار نگرفت و انفجاری که در بندر بیروت رخ داد و آن دولت به ناچار مجبور به استعفا شد، هنوز سر دولت بعدی به توافق نرسیدند.

تحولات بعد از انفجار بیروت را چگونه می بینید؟

انفجار بیروت را یک کبریت بر آتشی که به قول معروف زیرخاکستر بود می دانم. در لبنان اختلافات بسیار جدی است. اوضاع اقتصادی لبنان خوب نیست و دولت لبنان دولتی است که به خاطر ناتوانی هایی که دارد و همچنین به دلیل تقسیم بندی های طایفی و قدرت های خارج از دولت که نقششان بیشتر است تا توانشان، دولت ناکارآمدی تلقی می شود. مداخلات خارجی و مداخلات منطقه ای و جنگ سوریه همه عناصری هستند که وضعیت لبنان را پیچیده کرده و آن انفجار باعث شد که این شکاف ها به شدت بیرون بزند و بعد از آن دیگر لبنان همچنان آبستن حوادث جدیدی است که هنوز نتوانسته به آرامش برسد.

جایگاه حزب الله پس از تحولات سال گذشته چگونه است؟

جایگاه حزب الله نسبت به گذشته در حال تفاوت است، از سال 2006 و سپس که جنگ 33 روزه اتفاق افتاد عملا موضوع جنوب متفاوت شد و از آن به بعد حزب الله امکانی پیدا نکرد و یا قصدی نداشت باتوجه به تفاهمی که با اسرائیل صورت گرفته بود از جنوب علیه اسرائیل استفاده شود. بعد جنگ های سوریه به وجود آمد و حزب الله در جنگ های سوریه مداخله کرد و این مسئله باعث شد موقعیت حزب الله در داخل سوریه تضعیف شده و در جهان عرب وضعیتش تغییر کند. قضایای اخیر و بعد از انتخابات قبلی که اتحاد حزب الله و میشل عون باعث شد که اکثریت را در پارلمان به دست بیاورند و بعد اینکه دولت مورد حمایت آنها نتوانست موقعیتی بدست بیاورد باز هم موقعیت حزب الله را در حادثه قبلی بسیار تضعیف کرد و الان حزب الله علیرغم اینکه از نظر نظامی قدرت بیشتری نسبت به ارتش لبنان دارد ولی از نظر سیاسی و اجتماعی، دیگر موقعیت سابق خود را ندارد.

آینده لبنان را چگونه  می بینید؟

پاسخ دادن به این سوال آسان نیست چرا که تحولات لبنان به خیلی از مسائل در منطقه یعنی به سوریه و به مناسبات ایران و عربستان، به نوع مداخلات آمریکا و اسرائیل در منطقه بستگی دارد. همه طوایف لبنان با قدرت های خارجی به نوعی هم پیمان هستند، اهل سنت با عربستان و آمریکا، شیعیان با ایران و بخشی از مسیحیان با اسرائیل و جاهای دیگر در ارتباط هستند. به لبنان جهان عرب کوچک می گویند یعنی همه مشکلاتی که در جهان عرب است به نوعی در لبنان هم آثار خودش را برجای می گذارد، لذا پیش بینی آینده لبنان خیلی مشکل است چون با این مسائل در ارتباط است. اگر مناسبات ایران و عربستان بهبود پیدا کند یا تنش میان ایران و آمریکا کاهش پیدا کند، شاید وضعیت لبنان بهبود پیدا کند. 8