شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بخش خصوصی#واکسن کرونا#واردات

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد:

آخرین اخبار درباره واردات واکسن کرونا/ توزیع واکسن کرونا در دنیا بر اساس بی عدالتی/ استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تامین واکسن کرونا/ واکسیناسیون در آذر و دی 1400 انجام می‌شود

 به گزارش منیبان؛ نخستین جلسه کمیته های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا در سال جدید امروز هفتم فروردین برگزار شد.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در حاشیه این نشست درباره آخرین تصمیم گیری‌ها مهار کرونا گفت: امروز شصت و دومین جلسه ستاد مقابله با کرونا برگزار شد.

او افزود: در این جلسه از مردم شریف ایران برای رعایت و همکاری و همدلی در سال گذشته در مقابله با کرونا تجلیل شد. جمهوری اسلامی ایران در مقابله با کرونا کارنامه مناسبی داشته است. در این میان کسبه عزیز به رغم هم و کاستی های اقتصادی همکاری‌های مناسب داشتند. با توجه به لغو مراسم عروسی و عزا به دلیل رعایت پروتکل ها مردم همکاری کرده  و این مقوله نشان دهنده همدلی مردم است. در پایان سال گذشته  وضعیت ما مناسب بود و این نتیجه همکاری مردم بود.

رییسی ادامه داد: اعتماد مردم به ستاد مقابله به کرونا نقطه عطف است. سرانه سه قوا در این ستاد حضور داشته  و تصمیم گیری های مناسب برای سلامت مردم در این مراسم به شکل متداول انجام شد. در نتیجه این نشست ها مرگ ها به شکل قابل توجهی کاهش یافت.

به گفته او مردم دنیا برای تامین واکسن کرونا دو راهکار دارند.یکی خریداری از دیگر کشورها و راه دوم تولید داخلی است. البته تمامی کشورها توان تولید این واکسن را ندارند. یکی از کشورها در تولید واکسن جمهوری اسلامی ایران است. یکی از استراتژی‌های کشور تولید واکسن است که از سه طریق دنبال می‌شود. نخست مشارکت جهانی از طریق سبد کوواکس است که ایران 16 میلیون و 800 دوز قرار است به ایران تحویل داد ه شود. دوم تولید داخل و راه سوم خرید دولتی مستقیم از سایر کشورها است.

رییسی گفت: امروز راه چهارم هم رییس جمهور برای تامین واکسن پیشنهاد دادند که به اطلاع مردم رسانده می شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: کشور هندوستان واکسن  500 هزار دوز خریداری شده که 125 هزار دوز واکسن  به ما تحویل شده شد، اما قرار بوده 375 هزار دوز هفته گذشته به ایران تحویل داده شود، اما هنوز اجازه خروج واکسن از کشور هنده داده نشده و دست ما از 375 هزار دوز کوتاه شده است.

او افزود: سبد کوواکس قرار بود در برنامه نخست قرار بود 2/4میلیون  واکسن استرازانکار به ما تحویل شود اما همین میزان را به سه میلیون دویست رساندند. هرچند در برنامه بعدی قرار بود یک میلیون دویست هزار دو قبل از آغاز سال جدید به ما ارائه دهند. متاسفانه محقق نشد. البته قرار بود 10 فروردین این واکسن ارائه شود اما بر اساس آخرین اخبار این واکسن 14 فروردین به ما تحویل داده می شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: از 70 درصد واکسن‌های دنیا  فقط 10 کشور بیشترین استفاده را کرده‌اند. توزیع واکسن کرونا در سطح دنیا بر اساس بی‌عدالتی انجام شده است. البته سازمان جهانی بهداشت هم به این امر معترض است. در این شرایط باید به تولید داخلی تکیه کرد. متاسفانه کشورهایی که قول تحویل دارو داده‌اند در این قضیه کندی کرده اند.

رییسی گفت: امروز رییس جمهور راه چهارم را پیشنهاد داده‌اند که بخش خصوصی به کمک دولت بیاید و با ارز نیمایی به واردات واکسن بپردازند. البته این مقوله جزییاتی تحت عنوان عدالت دارد، البته واکسنیاسیون گروه هدف ما بر اساس اولویت‌‌های بندی انجام می‌شود. امیدواریم در هفته‌های آینده بر اساس تفاهم‌های انجام شده بتوان این واکسیناسیون را کامل کرد.

 به گفته او تا پایان 1400 یا زودتر گروه هدف واکسیناسیون انجام می‌شود. البته بر اساس بررسی‌های انجام شده تا آذر و دی 1400 واکسیناسیون با تکیه بر توان تولید داخل انجام می‌شود.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: رعایت پروتکل‌های به 56 درصد رسیده و تعداد شهرهای قرمز افزایش یافته است. هم اکنون 23 شهر قرمز در کشور داریم. هم اکنون تعداد شهرهای نارنجی  44 شهر،  287 شهر زرد و 94 شهر آبی را شاهد هستیم. افراد سفرها را کوتاه کنند.

رییسی ادامه داد:افراد در صورت اسکان در هتل‌ها باید بدانند که سالن‌ها و رستوران‌های هتل‌ها امکان پخش ویروس است و  در صورت امکان وعده‌های غذایی را در اتاقشان میل کنند.

او تاکید کرد:اگر دست به دست هم دهیم بی‌شک می توان تا 6 ماه آینده کرونا را مهار کرد. البته در صورت کوتاهی هم میزان مرگ و میر افراد افزایش پیدا می‌کند.