شهر خبر

وقتی بایدن تقلب می کند/ بیماری رئیس جمهور آمریکا چیست؟ + تصاویر

کدخبر: 401837
اقتصاد نیوز : بایدن برای آنکه فراموش نکند کدام خبرنگاران قرار است ازاو سوال بپرسند عکس های آن ها را همراه با نوبت شان برای پرسش سوال کنار عکسشان دربرگه ای در دست داشت. آیا او واقعا فراموشی حاد و زوال عقلی دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، عکس های جدید چندین برگ تقلب را نشان می دهد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه خود استفاده کرده است - از جمله یکی با عکس های پرسنلی و اسامی خبرنگاران که قصد داشت آنها را صدا کند. این تصاویر به سوژه جدیدی برای رسانه ها برای تمسخر بایدن تبدیل شده است.

رئیس جمهور همچنین از یادداشت ها برای کمک به ارائه اطلاعات مربوط به زیرساخت های آمریکا استفاده کرد؛ منطقه ای که بایدن در ماه های نخست حضور خود در کاخ سفید بر آن تمرکز کرده است.

در یکی از این برگه ها می خوانید: «آمریکا اکنون از نظر کیفیت زیرساخت در رده سیزدهم قرار دارد - که از رتبه 5 در سال 2002 پایین تر است.»

biden-notes-new

اما با وجود پاسخ هایی که در برگه ها پیش چشم او بود ، بایدن باز هم گاف داد و گفت: آمریکا قبل از اینکه خودش را اصلاح کند، در رتبه 85 جهان در زمینه زیرساخت ها قرار گرفت.

نخستین کنفرانس خبری جو بایدن که به نسبت روسای جمهوری آمریکا دیرتر - 65 روز بعد از آغاز به کار- برگزار شد، به 25 خبرنگار محدود شد. اما بایدن فقط به سوالات لیستی از روزنامه نگارانی که نام و رسانه هایشان را از کارت های دستش می دید، پاسخ می داد. یک عکس از این برگه ها، اعدادی را که کنار عکس خبرنگاران مربوطه با دایره کشیده بود، نشان می دهد.

biden-using-notes-at-press-conference-1001

جو بایدن هنگام پاسخ به سوالات روزنامه نگاران در اولین کنفرانس مطبوعاتی رسمی ریاست جمهوری خود، به یادداشت ها نگاه می کرد.

biden-sheet

در مراحل ابتدایی کنفرانس 62 دقیقه ای، که بایدن 10 سوال را پاسخ می داد، به نظر می رسید که رئیس جمهور بارها تمرکز خود را از دست داد، سوالات را فراموش کرد و از خبرنگاران پرسید آیا می خواهید پاسخ های مفصلی بدهد. و در همین اثنا به برگه های تقلب خود مراجعه می کرد.

او به طور ناگهانی کنفرانس مطبوعاتی را به پایان برد و به خبرنگاران گفت، «اما مردم. من می روم، «بدون اینکه» منتظر سوال بعدی بمانم.»

نخستین کنفرانس خبری جو بایدن، بیشتر بر مسائل داخلی و به ویژه مساله مرز مکزیک متمرکز بود.

بر خلاف انتظارها، مسائل سیاست خارجی چون بازگشت به توافق هسته ای با ایران یا تحریم مسکو به علت هک گسترده نهادهای دولتی و خصوصی آمریکا هرگز به میان کشیده نشد.

604eea-20210325-joe-biden-press-conference-600

بایدن این کنفرانس خبری را با تاکید درباره برنامه های دولتش برای کنترل کرونا و گسترش واکسیناسیون آغاز کرد و آن را با تاکید بر نیاز به سرمایه گذاری روی بخش های زیربنایی کشورش به پایان برد.

رئیس جمهور آمریکا گفت که پایبندی به موعد اول ماه مه برای خروج نظامیان کشورش از افغانستان «دشوار» است.

بایدن همچنین گفت که تصور اینکه سال آینده هم نیروهای کشورش در افغانستان حضور داشته باشند برایش ممکن نیست.

او همچنین گفت که انتظار دارد در سال 2024 نیز کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود. رئیس جمهور کنونی آمریکا در آن زمان 82 ساله خواهد بود.

جو بایدن افزود که انتظار دارد «کامالا هریس» معاون کنونی اش در سال 2024 نیز در کنار او کاندیدای معاونت ریاست جمهوری باشد.

جو بایدن همچنین گفت که نمی داند در سال 2024 اصلا «جمهوری خواهان» وجود خواهند داشت یا خیر.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره آزمایش های موشکی اخیر کره شمالی نیز نسبت به «واکنش» آمریکا به اقدامات پیونگ یانگ هشدار داد. او در مورد رابطه با چین نیز گفت که پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به مدت دو ساعت گفت و گو کرد.

جو بایدن افزود که به دنبال «رویارویی» با پکن نیست. او گفت که انتظار دارد چین از مقررات بین المللی در ارتباط با همه موضوعات مورد اختلاف بین دو کشور پیروی کند.

وی در ابتدای سخنانش نیز گفت که پیش بینی می کند تا صدمین روز آغاز دوره ریاست جمهوری اش 200 میلیون دوز از واکسن کرونا به شهروندان آمریکایی تزریق شده باشد.

پرسش بسیاری از خبرنگاران در جریان این نشست خبری بر روی وضعیت پناهجویان در مرز آمریکا با مکزیک متمرکز بود. جو بایدن اعلام کرده است که کامالا هریس را مسئول رسیدگی به شرایط در مرز با مکزیک کرده است.

گاف های بایدن

اینکه رئیس جمهور آمریکا در سخنانش لغزش زبانی و گاف داشته باشد، امر غیرمعمولی نیست و قبلا بارها پیش آمده که او در یادآوری اسامی و یا حقایقی بسیار روشن سردرگم شود.

پیشتر هم شائبه‌ هایی درباره سلامت بدنی و ذهنی او ایجاد شده بود. ظن و گمان ‌هایی درباره وخامت احتمالی وضعیت روانی بایدن موجب شد که در ماه ژوئیه (مردادماه) از پزشک خود درخواست کند که نتیجه بررسی ‌های پزشکی‌ از وضعیت سلامتش را منتشر کند و پزشک بایدن در این گزارش، کاندیدای دموکرات ‌ها در انتخابات 2020 در آن زمان را به عنوان یک «مرد سالم و بانشاط 77 ساله» توصیف کرد.

اما شواهد چیز دیگری می گوید. بایدن، پنجشنبه گذشته تصادفا کامالا هریس معاون خود را به عنوان رئیس ‌جمهور آمریکا خطاب کرد.

بایدن (1)

او در کنفرانس خبری پنجشنبه درباره برنامه واکسیناسیون آمریکا گفت: «اکنون زمانی که من و رئیس جمهور هریس....» او پس از وقفه ‌ای گفت: همین اواخر که ما تور مجازی به یک مرکز واکسناسیون در آریزونا داشتیم، یکی از پرستاران که به مردم واکسن تزریق می‌ کرد، گفت هر تزریق در واقع نشانگر یک دوز امید است.

کاربران شبکه توئیتر سریعا به این گاف واکنش نشان دادند؛ برخی از آن متعجب نشدند چون این اولین گاف بایدن نبوده و برخی هم آن را نتیجه سن بایدن دانستند.

یکی از کاربران نوشت: اشتباهات تقریبا روزانه.... آیا تا به حال رئیس جمهور دیگری بیش از یک بار چنین خطایی داشته است؟

کاربر دیگری نوشت: به او مهلت بدهید، او هر چیزی را می ‌خواند. شاید او فقط به یک عینک نیاز دارد؟!

او ماه دسامبر هم کامالا هریس را «رئیس جمهور منتخب» نامیده بود.

او چند وقت پیش هم نام خواهرش را به جای همسرش گفت.

او همچنین در مصاحبه‌ ای با شبکه «ان ‌بی ‌سی‌ نیوز» به اشتباه به جای استفاده از کلمه «شوهر» برای همسر کامالا هریس، از کلمه «زن» استفاده کرد.

بایدن در یک نطقی تلویزیونی نیز به اشتباه نام کوچک دونالد ترامپ را «جورج» گفته بود.

43021

یکی از معروف ‌ترین گاف ‌های بایدن که با واکنش ترامپ نیز همراه شد، زمانی بود که او به اشتباه به جای رقابت برای ریاست ‌جمهوری از رقابت برای سنا گفت. ترامپ با تمسخر بایدن گفته بود او حتی نمی‌ داند برای چه مقامی رقابت می ‌کند.

او در شهریور ماه امسال طی سخنرانی در «تامپا» ایالت «فلوریدا» هم به جای استفاده از واژه «عراق» به اشتباه از واژه «ایران» استفاده کرد. وی در حین سخنرانی درباره نظامیان کشته شده آمریکایی در عراق و افغانستان گفت: «نظامیان آمریکایی که در ایران و افغانستان درگذشته اند، تا امروز، 6000 نفر، 6923 نفر بوده ‌اند. تقریباً 6900 تا 6923 نفر نیست زیرا هریک از این فرشتگان از دست رفته، خانواده و جامعه ‌ای را پشت سر خود دارند».

بایدن سپس در جمله بعدی در حین سخن گفتن درباره نظامیان زخمی شده آمریکایی در دو کشور عراق و افغانستان،‌ اشتباهش را اصلاح کرد و گفت:‌«نظامیان آمریکایی که در عراق و افغانستان زخمی شدند، 53 هزار و 192 نفر بودند». 

بایدن به عنوان فردی که قول بازگرداندن آداب ‌دانی سیاسی را داده است، علاوه بر فراموش‌ کاری، اظهار متعصبانه، تعبیر عامیانه و طغیان‌ های خشمگینانه را در موارد متعدد بیان کرده است. چند نمونه از بدترین اظهارات وی به این قرار هستند:

در دسامبر سال 2019 در اوهایو بایدن به یک عضو حزب دموکرات که او را با چند سؤال بی ‌ربط گیر انداخته بود به‌شدت توپید و ناسزا گفت و فریاد زد: تو یک انسان دروغ‌ گوی لعنتی هستی. سپس یکی از خبرنگاران، بایدن را به دلیل جوش آوردنش سرزنش کرد و به بایدن گفت: شما اینجا درباره نیاز به نزاکت سیاسی سخن می‌ گویید. بایدن در پاسخی خشمگینانه گفت آیا این مؤدبانه نیست کسی را که دروغ می‌ گوید دروغ ‌گو بنامیم؟

سه دهه قبل حمله لفظی بایدن به یک رأی‌ دهنده در دفتر حزب دموکرات در نیوهمشایر باعث شد که اولین کارزار انتخاباتی وی از جریان عادی خارج شود. وقتی «فرانک فاهی» یک آموزگار دبیرستان از بایدن پرسید که در چه مرکز آموزش حقوقی تحصیل‌ کرده است بایدن که آن زمان سناتور ایالت دلاور بود، مثل کوره داغ شد.

او با خشم پاسخ داد: به گمانم من دارای ضریب هوشی بالاتری نسبت به تو هستم. بایدن در مورد سابقه علمی درخشانی صبحت کرد که خبرنگاران بعداً متوجه شدند عمدتاً خیال ‌بافی بوده. بعد معلوم شد بایدن در روز‌هایی که در کالج مشغول به تحصیل بوده، در جریان یک دزدی ادبی نیز بوده است. او به همین دلیل کارزار انتخاباتی کاخ سفید را رها کرد.

11-8

در سال 2006، وقتی بایدن برای بار دوم کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد، علاقه شدیدش به تظاهر به عدم حساسیت نژادی وی را به دردسر‌های متعدد انداخت. او در آن زمان به یکی از رأی‌ دهندگان گفت: در دلاور بزرگ‌ ترین رشد جمعیت مربوط به هندی-آمریکایی ‌هاست که از هند به آمریکا مهاجرت می ‌کنند.

او ادامه داد: تو نمی‌ توانی به «سون-ایله‌ ون یا دانکین دونات» بروی مگر اینکه یک ‌کم لهجه هندی داشته باشی و سپس با پوزخند گفت من شوخی نمی ‌کنم. بعد از این ماجرا بود که گروه‌ های هندی-آمریکایی به اظهارات بایدن اعتراض کردند.

از سوی دیگر، تلاش بایدن در تعریف و تمجید از رقیب انتخاباتی هم ‌حزبی ‌اش شدیداً نتیجه عکس داد. وی خطاب به رأی ‌دهندگان قبل از انتخابات 2008 درباره باراک اوباما که آن زمان سناتور بود، گفت: منظورم این است که شما به اولین آفریقایی-آمریکایی که شمرده سخن می‌ گوید و پاکیزه و واضح است دست ‌یافته ‌اید. تعارف طعنه‌ آمیز بایدن وی را به‌ عنوان باقی ‌مانده نسلی که با لحن نژادپرستانه سخن می‌ گفتند شناساند، زیرا تلاشی بود که اوباما را برتر از بقیه همرنگانش قرار دهد. اوباما بعد‌ها گفت که اظهارات بایدن ازنظر تاریخی دقیق نبودند.

در مناظره انتخاباتی با «پاول ریان» در سال 2012 جو بایدن 85 بار صحبت‌ های ریان را قطع کرد و یک ‌بار هم ریان را «جک کندی» نامید و برنامه کاهش مالیات وی را مشابه برنامه قدیمی کندی در سال 1960 دانست.

جو بایدن بداخلاق و تندخو نیرو‌های آمریکایی مستقر در ابوظبی را به دلیل سستی در شکل دادن صف احترام در سال 2016 مورد توهین قرار داد و گفت: تشویق کنید‌ای حرامزادگان احمق؛ و در جایی دگر هم آنها را دسته «کندها» خواند.

اشتباه لفظی یا تبعیض نژادی؟

ناتوانی آشکار بایدن در خصوص بیان مواردی که حساسیت نژادی برمی ‌انگیزند وی را بار‌ها به دردسر انداخته است. بعد از اینکه کامالا هریس بایدن را در خصوص مخالفت سابقش با ادغام مدارس فارغ از نژاد دانش‌آموزان در مناظره تابستان 2019 مورد سوال قرار داده بود بایدن تلاش کرد که برای خودش آبرو بخرد و خطاب به اعضای ائتلاف رنگین‌ کمان «جسی جکسون» گفت: ما اعتقاد داریم کودکی که الان یک بالاپوش معمولی به تن دارد ممکن است در آینده یک شاعر معروف شود نه یک خلافکار. بایدن این سخنان را در جمعی می‌ گفت که خود را فرهنگی می ‌داند.

156546064

علاوه بر این، بایدن در شهرداری شهر «دس موئینس» در اوهایو در سال 2019 گفت ما باید دانش آموزان این مدرسه را به چالش بکشیم تا برنامه‌ های کاریابی پیشرفته داشته باشند. ما این طرز تفکر را داشته ‌ایم که اگر فقیر باشی نمی ‌توانی به‌ جایی برسی. کودکان فقیر هم رتبه کودکان سفیدپوست هستند. او بعد از یک وقفه حرف‌ هایش را جمع ‌و جور کرد و ادامه داد منظورم این است که کودکان فقیر همانند کودکان ثروتمند، کودکان سیاه‌ پوست و کودکان آسیایی هستند.

وی در جریان کارزار  انتخاباتی دسامبر 2019 بار دیگر فردی را «دروغ‌ گوی لعنتی» خطاب کرد و سپس وی را «چاق» نامید.

در سال ژانویه 2020 در جریان بحث با یک رأی ‌دهنده، بایدن وی را به تمسخر سرباز کوچولوی دروغ ‌گو خطاب کرد. در جریان کارزار انتخاباتی سال 2020 وی «کری وین» که کارگر ساختمانی در دیترویت بود را مورد اهانت قرار داد و از الفاظی استفاده کرد که بازگویی آنها باعث شرمساری است.

در ماه مه سال 2020 هم بار دیگر اظهارات نژادپرستانه بایدن باعث آزردگی خاطر سیاه‌ پوستان شد.

آیا بایدن هم زوال عقلی دارد؟

یک روانپزشک نروژی اعلام کرده با تحلیل رفتار و گفتار علنی جو بایدن نشانه های بارزی از ضعف های شناختی و افول سلامت روانی در او یافته که ممکن است علامت ابتلای او به بیماری زوال عقل باشند.

بایدن

خبرگزاری اسپوتنیک چندی پیش گزارش داد «فرد هگن» روانپزشک نروژی می ‌گوید در بدترین سناریو این ریسک وجود دارد که جو بایدن به حدی دچار زوال عقل شود که نتواند حتی جملات را به شکلی معنادار و یا به صورت کامل ادا کند و یا حتی نتواند فعالیت ‌های مربوط به زندگی روزمره خود را انجام دهد.

هگن در مطلبی نوشت بایدن در کارزار تبلیغاتی اش علائمی جزئی از «فراموشی، بدرفتاری، سردرگمی، گاف دادن و رفتار تهاجمی» را نشان داد در حالی که اخیرا این علائم وی با سرعتی چشمگیر در حال بدتر شدن هستند.

هگن در این مطلبش به این موضوع اشاره کرد که تلاش‌ هایی صورت می‌ گیرد تا ضعف های بایدن را در مقابل رسانه‌ ها و انظار عمومی پنهان کنند. هنگامی که او در مقابل انظار عمومی ظاهر می‌ شود سخنرانی ‌اش نهایتا 10 دقیقه به طول می ‌انجامد. همچنین او برای ایراد سخنرانی یا از طریق هدفون دستور العمل دریافت می ‌کند و یا متن سخنرانی را از روی صفحه تله پرامپتر (اتوکیو) می‌ خواند. همچنین هیچ کسی خارج از لیست از قبل اعلام شده از مطبوعات نیز اجازه سوال کردن از او را ندارد.

به گفته این روانپزشک،‌ بایدن چند بار در حین مناظره با ضعف در تمرکز، تنزل حافظه و متوقف شدن ناگهانی افکارش مواجه شده است.

هگن ادامه داد: البته ممکن است من همچنان قضاوتی اشتباه درباره او داشته باشم اما او در مقابل چشمان من ظاهر کسی را دارد که هم اکنون بسیار دچار زوال عقل شده است.

هگن عنوان کرد: این صحبت ‌ها از جانب فردی مثل من قرار نیست نقش پروپاگاندای ترس آفرین داشته باشند. هر کسی که تجربه سر و کار پیدا کردن با افراد مبتلا به زوال عقل را داشته، می ‌داند که وخامت حال در این افراد می ‌تواند سریعا اتفاق بیفتد و یک جریان دراماتیک داشته باشد.

بایدن

او نسبت به خطرات بالقوه تعیین یک فرد مبتلا به زوال عقل به عنوان ریاست جمهوری هشدار داد.

هگن نوشت: این مرد کسی است که دموکرات ها و دیگر حامیان جهانی سازی در دنیا به او اعتماد دارند. او در کاخ سفید نشسته در حالی که انگشتش روی دکمه هسته‌ ای است. ما دیگر درباره سیاست ‌های منطقی صحبت نمی کنیم بلکه داریم درباره جنونی که وارد یک سیستم شده صحبت می‌ کنیم.

البته خود بایدن هم بار‌ها به این موضوع اشاره کرده که یک ماشین تولید گاف است. در 47 سال زندگی کاری، رئیس‌ جمهور آمریکا عادت داشته حاضرجواب باشد و زبانش زودتر از مغزش به کار افتد.

در گذشته در مدرسه همکلاسی‌ هایش او را به دلیل لکنت زبانش مسخره می ‌کردند. آنها وقتی او می‌خواست نام خانوادگی خود را بر زبان آورد، به او با «بای ‌بای» پاسخ می ‌دادند.

1663930

در ماه اوت 2020 «شان هانیتی» گزارشگر شبکه خبری فاکس نیوز درباره مشکلات روانی بایدن با دکتر «مارک سیگل» مصاحبه کرد. سیگل که در مرکز پزشکی «لانگان» در نیویورک مشغول کار است، اگرچه اعلام کرد از راه دور و بدون انجام آزمایشات تخصصی نمی ‌تواند نظر قطعی خود را بگوید، اما تأکید کرد وی چندین تغییر شناختی در بایدن مشاهده کرده است.

وی ادامه داد موارد پزشکی تهدیدکننده در سوابق پزشکی بایدن وجود دارد. وی به کهولت سن، آنوریسم و ترمیم مغزی در سال 1988، موارد گزارش‌شده از فیبریلاسیون دهلیزی و ضد انعقاد خون در بایدن اشاره کرد.

دکتر سیگل تأکید کرد که این موارد خطر بروز حمله خاموش و خفیف در بایدن را افزایش داده است.

سیگل از این اوضاع اعلام نگرانی کرد و تصریح کرد که باید وضعیت سلامت بایدن ارزیابی شود. به دور از دنیای رسانه و تنها با رجوع به مطالعه دقیق علمی درباره شخصیت بایدن می ‌توان به بررسی‌ های انجام‌ شده توسط دکتر «آن ماری گریبی» و دکتر «آوبری ایملمن» که به ترتیب در کالج «سنت بندیکت» و دانشگاه سنت جان مشغول به کار هستند رجوع کرد.

این دو محقق، شخصیت بایدن را تحت بررسی علمی روان‌ شناسانه قرار داده‌اند. این دو برای تشخیص صحت یا عدم صحت روانی بایدن از مدل معیار تشخیص میلون استفاده کرده ‌اند و یافته ‌اند که شخصیت بایدن عمدتاً دارای خروجی گیج‌ کننده بوده و از ویژگی ‌های سازگاری و همکاری کمتر برخوردار است.

این دو محقق دریافتند که این ضعف ‌های شخصیتی بایدن وی را در مقابل گروه‌ های فشار، آسیب ‌پذیر خواهد ساخت و ممکن است که در مذاکرات با رهبران جهان هم مشکل ایجاد کند.

همچنین نیویورک پست به تازگی در گزارشی اعلام کرده بود که بایدن به عنوان پیرترین رئیس جمهور در کل تاریخ آمریکا، با مشکلات جسمانی و ذهنی متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. در این راستا، او به طور خاص در شرایط فعلی نیازمند عمل جراحی جهت برداشتن کیسه صفرا خود است. سطح چربی خون بالا، سوزش معده، و ابتلا به آلرژی نیز از جمله دیگر مشکلات جسمانی هستند که بایدن با آنها روبرو است.

مجموع این مسائل و نشانه ها، مبین یک موضوع هستند: ضعف جسمانی و ذهنی بایدن با توجه به موقعیت خاص رئیس جمهور آمریکا و حجم چالش‌ ها و مشکلات داخلی و بین المللی که وی با آنها روبرو است، فقط و فقط موجب خواهد شد تا وضعیت او به سمتِ وخامت بیشتر حرکت کند. امری که حتی می ‌تواند دوره ریاست جمهوری بایدن را به دوره ‌ای نافرجام تبدیل کند.