شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجموعه

گروه لیان در قلب مردم

در روز دوم مجموعه اجراهای«نوای نواحی در نوروز1400»برج میلاد میزبان گروه «لیان» ازبوشهر بود.

موسیقی سنتی بوشهر در فضای باز برج میلاد

به گزارش همشهری آنلاین محسن شریفیان که دبیری رویداد«نوای نواحی» برعهده دارد؛ سرپرست گروه«لیان» است.

این گروه از مشهورترین گروه های موسیقی جنوب کشور هستند که محبوبیت خاصی بین مخاطبان تهرانی دارند و همواره از کنسرت ها و اجراهای آن ها استقبال می شود.

برج میلاد که از زمان بازگشایی اش تا کنون همواره یکی مناطق دیدنی و گردشگری تهران محسوب می شود در ایام نوروز نیز میزبان شمار کثیری از همشهریان خود و میهمانان دیگر استان ها و کشورها است.

گروه لیان در قلب مردم

نود دقیقه قبل از شروع اجرا محوطه برج میلاد با شمار کثیری از جمعیت همراه است.یک استیج موسیقی در قسمتی از محوطه برپاست و گروه در حال تنظیم کردن سازهایشان هستند و یک ال ای دی بزرگ پشت استیج تعبیه شده است.

از مقابل استیج تا نزدیک درب ورودی محوطه صندلی چیده شده و مخاطب بیش از نیمه از صندلی ها را پر کرده است؛ تعدادی صندلی در ردیف جلو برای اهالی رسانه در نظر گرفته شده است؛پشت سر این صندلی ها دستگاه صدا قرار دارد و گروه صدابرداری مشغول تنظیم صدای میکروفون ها هستند.یک دوربین ثابت فیلمبرداری نیز در آن جا تعبیه شده و دوربینی دیگر برای لحظاتی جابه جا می شود تا حضور مخاطبان را نیز ثبت نماید.

به دلیل فضای برج میلاد و ساعت اجرا جمعیت بیشتری در این مکان نسبت به «باغ فردوس»، از دیگر مکان های برگزاری مراسم،حضور پیدا کرده اند؛بیشتر جمعیت را خانواده ها و فرزندانشان تشکیل داده اند.

گروه لیان در قلب مردم

کودکانی که در کنار والدین شان مشغول بازی و شیطنت هستند. در اطراف محوطه علاوه بر گروه «لیان» که در حال آماده سازی اجرای خود هستند؛گروه های موسیقی دیگری با لباس محلی  چند دقیقه ای کوتاه برای حاضرین برنامه اجرا می کنند و مخاطبان دور آن ها جمع شده اند.

ساعت از پنج گذشته است ونوازنده تنبک برای تست صدای سازش شروع به نواختن می کند؛تعداد افراد بیشتری در محدوده اجرا حاضر شده اند و صندلی های مقابل استیج تقریبا پر شده و شماری از جمعیت در کنار صندلی ها به صورت ایستاده منتظر شروع شدن اجرا هستند و عده ای نیز روی پل منتهی به محوطه برج ایستاده اند و به استیج می نگرند.

ساعت نزدیک زمان شروع اجراست؛خواننده گروه لیان با آوایی محلی مجددا میکروفن را امتحان می کند؛ گروه برای دقایقی برای تعویض لباس و پوشیدن لباس های مخصوص اجرا صحنه را ترک می کنند.

گروه لیان در قلب مردم

به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی تیم انتطامات به حضاری که  نشسته اند تذکر می دهد که صندلی ها  را همان گونه که با فاصله کنار یک دیگر قرار گرفته شده؛باقی بگذارند و حضار ایستاده نیز فاصله اجتماعی را رعایت کنند؛بعد از چند دقیقه یک گاری تعدادی صندلی برای افراد ایستاده می آورد تا آن ها نیز نشسته به تماشای اجرا بنشینند.

تعداد افراد بالای پل نیز بیشتر شده.گروه «لیان»با لباس های مخصوص به طرف صحنه می آیند و با تشویق حضار مواجه می شوند.دف،تنبک،نی انبان،عود بندری و... از جمله ساز های گروه هستند؛ بعد از چند دقیقه اجرا، محسن شریفیان با سلام و خیر مقدم به حضار از تاخیر اجتناب ناپذیر شروع مراسم عذرخواهی می کند و ازمخاطبان تشکر می کند که از ماسک استفاده می کنند و فاصله های اجتماعی را نیز در نظر دارند.

او در ادامه می گوید که استفاده از پروتکل های بهداشتی هم برای حفظ سلامتی مخاطبان این اجرا خوب است و هم کمک می کند که کنسرت های موسیقی ادامه پیدا کند.او در پایان آرزو می کند که شادی به زندگی ها برگردد وخوش حال ست که این اجرا فراهم شده  و آرزو دارد با تمام قلبشان به مخاطبین انرژی بدهند.

گروه لیان در قلب مردم

گروه شروع به نواختن می کند؛انقدر تعداد جمعیت افزایش می یابد که تیم انتظامات به دلیل حفظ نظم اجرا و محدودیت های کرونایی ورود افراد تازه و نزدیک شدن شان به استیج را ممنوع می کند و در خواست دارد که علاقه مندان از همان فاصله  نزدیک پل منتهی به محوطه برج؛نظاره گر اجرا باشند.شماری از جمعیت با قطعات اجرا شده آشنایی دارند و ترجیع بند های آن را تکرار می کنند؛محسن شریفیان نیز در ابتدای قطعاتی به مخاطب می گوید که چه جمله یا کلمه ای را قرار است به عنوان ترجیع بند استفاده نمایند.

شماری از جمعیت مشغول تصویربرداری از اجرا هستند؛پدری کودکش را بر روی شانه هایش می گذارد تا بهتر بتواند در بین جعیت ایستاده نظاره گر اجرا باشد.

محسن شریفیان از حضار درخواست می کند که یک دست ایسلندی به افتخار خودشان بزنند و می گوید باید کاری کنیم که برج میلاد به لرزه درآید.او در بین اجراها از شهرداری تهران نیز تشکر می کند که این فرصت را بعد از مدت ها فراهم کرده تا شور و نشاطی ایجاد شود و مخاطبان در ایام نوروز تفریحی داشته باشند.

شریفیان از مخاطبان می پرسد که تمایل دارند به خلیج فارس و موسیقی دریانوردان گریزی بزنند؛اگر تمایل دارند در پاسخ به او بگویند«هله» با تکرار مخاطب او به شوخی می گوید آنقدر صدایتان ضعیف بود که هیچ کجا نمی توانیم بریم؛چه برسد به خلیج فارس؛حضار این بار قوی تر از قبل پاسخ او را می دهند.

گروه لیان در قلب مردم

از نکات جالب اجرای گروه «لیان» این بود که گروه برای بیشتر شنیده شدن  ساز ها با تعویض سازها مقابل میکروفن می آمدند و سازهایی که لزوم کمتری برای شنیده شدن داشتند عقب تر می ایستادند و این روند در تکرار بود؛ نوازنده دف نیز به طور خاصی به نواختن پرداخت و با تشویق حضار مواجه شد او دف را همانند خمیر نان در دستانش چرخاند و به هوا پرتاب کرد و در تمام لحظات سعی داشت ریتم قطعه و سازش را حفظ نماید.

نزدیک غروب شده و ال ای دی پشت سر گروه بیش از پیش جلوه گری می کند و طراح رنگ ها، کنارهم قرار گرفتنشان و انعکاسشان روی لباس نوازندگان فضای جالبی را ایجاد کرده؛نور پردازی مراسم نیز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.یکی از میان جمعیت از محسن شریفیان و گروهش درخواست می کند که قطعه«خیامی» را بخوانند و او با این پیشنهاد استقبال می کند.فرد دیگری نیز در پی این رویداد نام چند قطعه دیگر این گروه را برای اجرا به زبان می آورد.

در آخرین اجرا گروه از حضار می خواهند که دستانشان را در چپ و راست حرکت دهند.

نزدیک اجرا بار دیگر گروهی از مخاطبان با ریتم به دست زدن می پردازند.اجرا ساعت 19 و 15 دقیقه به اتمام می رسد و گروه «لیان»ضمن خداحافظی از حضار ابراز امیدواری می کند که بار دیگر آن ها را در سرتاسر جهان ببینند.

هوای تقریبا تاریک شده؛به جهت ازدیاد جمعیت تیم انتظامات از حضار مقابل استیج درخواست می کند که خلاف جهت مسیری که آمده اند محوطه را ترک کنند تا نظم محیط حفظ شود.عده ای برای گرفتن عکس یادگاری با گروه لیان به طرف استیج حرکت می کنند