شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جلوگیری

تاکید بر اهمیت آموزش مهارت‌های زندگی؛

طلاق ریشه در کودکی افراد دارد

تاکید بر اهمیت آموزش مهارت‌های زندگی/ طلاق ریشه در کودکی افراد دارد

به گفته یکی از روانشناسان مراکز مشاوره خانواده، آموزش در سنین مختلف می‌تواند از آسیب‌های بعدی در زندگی افراد جلوگیری کند.

به گزارش مشرق، به گفته روانشناسان، سخت‌ترین کار در دنیا، مدیریت زندگی مشترک است ام این مسئله نیازمند توامندهای مختلفی است که انسان باید در طول زندگی آن‌ها را کسب کند. اگر زوجین قبل از ازدواج مهارت‌های زندگی را فرا نگیرند و به وسیله انتخاب‌های نادرست، وارد یک زندگی مشترک شوند، با مشکلات بسیاری رو به رو می‌شوند که در برخی موارد به طلاق و سرگردانی فرزندان ختم می‌شود.

بر اساس قانون، زوجینی که قصد دارند به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند، ابتدا باید در چندین جلسه مشاوره و روانشناسی حضور پیدا کنند تا شاید از این طریق مشکلات خانوادگی آن‌ها رفع شده و از طلاق منصرف شود. در صورتیکه زوجین پس از این جلسات نیز، بر تصمیم خود مصر بودند، با گرفتن تاییدیه از روانشناس، به دادگاه ارجاع داده می‌شوند.

به گفته یکی از مشاوران خانواده این مراکز، متاسفانه بیشتر زوجین با موضع خاصی در مقابل روانشناسان قرار می‌گیرند که این مسئله، درمان را دشوار می‌کند.

اسلام میرزاپور گفت: ما دو نوع پرونده طلاق و سازش در مرکز داریم. زوجینی که برای طلاق یا سازش از طرف مراجع قضایی به واحدهای مشاوره معرفی می‌شوند، باید در چندین جلسه حضور پیدا کنند.

وی افزود: در جلسه اول، معمولا با زوجین آشنا می‌شویم و داستان آن‌ها را گوش می‌کنیم تا به یک شناخت کلی دست یابیم. در جلسات بعدی به ترتیب به صورت تکی و دوتایی با آن‌ها صحیت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم مشکلات را رفع کنیم تا خانواده‌ای از هم نپاشد.

تلاش برای کاهش آسیب در پرونده‌های طلاق

این مشاور خانواده بیان کرد: متاسفانه بیشتر زوجینی که قصد طلاق دارند، از قبل تصمیم خود را گرفته اند و فقط در این جلسات شرکت می‌کنند تا از ما تاییدیه مورد نظر را برای حکم قاضی دریافت کنند.

وی ادامه داد: ما در این پرونده‌ها تلاش می‌کنیم با افزایش سطح آگاهی و اطلاعات، آسیب‌های بعد از طلاق را کاهش دهیم. همچنین در زمینه سرپرستی و حضانت فرزندان نیز، تلاش بهترین تصمیم گرفته شود.

این مشاور و روانشناس خانواده اظهار کرد: از دیگر آسیب‌های طلاق، بروز بیماری در فرزندان یا زوجین است که به عنوان مثال عده‌ای به افسردگی و وسواس دچار می‌شوند که علاوه بر تجدید جلسات مشاوره، با معرفی به روانپزشک، باید دارو مصرف کنند.

بیشتری علت‌های طلاق کدامند؟

اسلام میرزاپور گفت: سه دلیل عمده برای طلاق وجود دارد. اولین دلیل، انتخاب اشتباه است. یعنی زن و شوهر اصلا مناسب یکدیگر نیستند و، چون شناخت و آگاهی لازم را نداشتند، برای ازدواج فرد اشتباهی را انتخاب کرده اند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی رخ می‌دهد، افزود: متاسفانه بیشتر پرونده‌های طلاق ما به همین خاطر تشکیل می‌شود که در بیشتر موارد قابل حل نیست. زیرا نه تنها در مدارس و خانواده، حتی در دانشگاه‌ها نیز شناخت صحیح و مهارت‌های زندگی به افراد آموزش داده نمی‌شود و افراد با تصورات اشتباه به زیر یک سقف می‌روند، در صورتیکه اصلا نمی‌دانند زندگی مشترک یعنی چیه؟

این مشاور ازدواج بیان کرد: حضور در جلسات مشاوره‌های پیش از ازدواج و کسب مهارت‌های لازم برای زندگی مشترک، می‌تواند از بروز این مشکلات در آینده زوجین جلوگیری کند.

مشکلات اقتصادی دومین علت طلاق در جامعه ماست

اسلام میرزاپور درباره دومین علت طلاق گفت: مشکلات مالی و اقتصادی، باعث می‌شود زن و شوهر از یکدیگر دور شده و روابط عاطفی کمرنگ شود.

وی افزود: به عنوان مثال وقتی هم زن و هم مرد، برای پول درآوردن، از صبح تا شب بیرون از خانه هستند و یکدیگر را نمی‌بینند، مشکلات دیگری نیز بر مشکلات اقتصادی آن‌ها اضافه می‌شود که همان مشکلات عاطفی زوجین است.
مشکلات روحی تحمل افراد را کاهش می‌دهد.

این مشاور ازدواج بیان کرد: مشکلات روحی و روانی زوجین نیز، سومین علت طلاق هاست. اختلالات شخصیتی، نداشتن تعادل روحی، پرخاشگری، افسردگی، اضطراب و ... از جمله این مشکلات است.

وی ادامه داد:اگر فردی همسرش به این مشکلات دچار باشد، پس از مدتی از زندگی دلسرد شده و دیگر تحمل ادامه زندگی را نخواهد داشت.

دخالت خانواده‌ها نباید منجر به طلاق شود

وی ادامه داد: در سنین پایین، برخی از مشکلات خیلی کوچک هم می‌تواند علت طلاق باشد. به عنوان مثال زوجین بلد نیستند شرایط بین خانواده‌ها را مدیریت کنند که این مسئله منجر به دخالت خانواده می‌شود.

مشاور و روانشناس خانواده اظهار کرد: دخالت خانواده‌ها و سایر مشکلات کوچک، نباید علت طلاق باشد و اگر افراد آموزش ببینند از سایر مشکلات جلوگیری می‌شود. همچنین در این باره باید دقت کرد که از خوددرمانی و مشاوره‌های سایر اعضای خانواده استفاده نشود.

اسلام میرزاپور درباره اینکه زنان بیشتر متقاضی طلاق هستند یا مردان، گفت: در گذشته بیشتر مردان متقاضی طلاق توافقی بودند، اما این روزها شاهد هستیم که تعداد زنان و مردان تقریبا برابر شده است.

پرونده‌های سازش

وی با اشاره به پرونده‌های سازشی افزود: این پرونده ها، پرونده‌هایی هستند که زوجین مشکلاتی دارند که بر اساس آن اسما قصد طلاق گرفتن دارند، اما در مجموع نیت و قصد اصلی آنها، طلاق گرفتن نیست به دنبال رفع مشکلات هستند.

این مشاور خانواده بیان کرد: ما در این پرونده‌ها تلاش می‌کنیم ابتدا شناخت افراد را از یکدیگر بالا ببریم، سپس با آموزش مهارت‌های زندگی، به آن‌ها بیاموزیم چگونه درست رفتار کنند تا مشکلات کمتری ایجاد شود. همچنین تلاش می‌کنیم در برابر مشکلات، قدرت تحمل و تاب آوری آن‌ها را بالا ببریم.

وی درباره نقش سایر اعضای خانواده در این نوع پرونده‌ها ادامه داد: در پرونده‌های سازشی، علاوه بر زوجین، برای پدر و مادر و فرزندان آن‌ها نیز جلسات مشاوره‌ای برگزار می‌کنیم تا آن‌ها نیز برخی آموزش‌ها را دریافت کنند که با کمک آن‌ها مشکلات زوجین برطرف شود.

اهمیت مشاوره و آموزش پیش از ازدواج را فراموش نکنید

این مشاور و روانشناس خانواده اظهار کرد: همه افراد باید در مراحل مختلف زندگی خود، تحت آموزش قرار گیرند. این آموزش‌ها از دوران کودکی آغاز می‌شود که یکی مهم‌ترین مولفه‌های ازدواج، مسئولین پذیری است که دانش آموزان باید آن را از دوره ابتدایی و در مدارس یاد بگیرند. همچنین در سال بعدی نیز، مهارت‌های زندگی باید به دانش آموزان تدریس شود.

مشاور و روانشناس خانواده اظهار کرد: متاسفانه آموزش‌های پیش از ازدواج، می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات خانوادگی که به طلاق ختم می‌شود، جلوگیری کند.

اسلام میرزاپور گفت: سیستم آموزشی کشور ما، هیچگونه مهارت زندگی رابه دانش آموزان تدریس نمی‌کند، بنابراین در آینده بسیاری از افراد در این باره دچار مشکل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه تصور افراد از مشاوره غلط است، افزود: عده بسیاری تصور می‌کنند اگر بیماری خاص روحی ندارند، نباید به مشاوره و روانپزشک مراجعه کنند؛ در حالیکه همه ما نیاز به دریافت آموزش‌های اجتماعی محور برای زندگی بهتر داریم.

این مشاور ازدواج بیان کرد: متاسفانه بدبینی به روانشناس، حتی در جوانان تحصیلکرده ما نیز مشاهده می‌شود که باعث ایجاد تصورات اشتباه و اقدامات غلط خواهد شد.

مشاور و روانشناس خانواده اظهار کرد: در واقع تصمیمات اشتباه امروز ما که باعث طلاق می‌شود، ریشه‌ای عمیق در کودکی و نوجوانی افراد دارد که آموزش و تجربه در آن نقش مهمی دارند.

میرزاپور گفت: در مجموع ما تلاش می‌کنیم پرونده‌های طلاق توافقی، را به پرونده‌های سازش تبدیل کنیم تا با رفع مشکلات، از پاشیده شدن خانواده‌ها جلوگیری کنیم.

ازدواج دانشجویی می‌تواند مفید باشد

این مشاور ازدواج گفت: در گذشته مادران پسران، عروس آینده خود را از بین دختران فامیل یا در گیر جمع‌های زنانه انتخاب می‌کردند، اما این روش دیگر وجود ندارد و خود دختر و پسر یکدگیر را برای ازدواج انتخاب می‌کنند.

وی افزود: پس بالاخره یک جایی دختر و پسر باید یکدیگر را ملاقات کنند؛ این آشنایی می‌تواند در دانشگاه یا محل کار اتفاق افتد.

میرزاپور اظهار کرد: درباره آشنایی افراد در دانشگاه اظهار کرد: افرادی که در یک رشته تحصیل می‌کنند، با احوالات یکدگیر راحت‌تر آشنایی پیدا کرده و خلق و خوی نزدیکی با یکدیگر دارند. همچنین در آینده شرایط را بهتر درک می‌کنند.

این روانشناس گفت: در ازدواج باید دید چه تفکری قالب است. وقتی می‌خواهیم ازدواج کنیم و نظام مقدس خانواده را ایجاد کنیم این مسئله که از چیزهای کوچک زندگی بسازی؛ بسیار خوب است و باعث می‌شود طرفین قدر زندگی خود را بیشتر بدانند.

وی افزود: ازدواج دانشجویی می‌تواند ایده آل باشد در صورتی که دختر و پسر تصمیم بگیرند با یکدیگر زندگی بسازند.
 

منبع: میزان