شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#فوری#یارانه

فوری / این کار را نکنید یارانه تان حذف می‌شود!

محمود محمودزاده گفت: ثبت نکردن یا ثبت مشخصات اشتباه ملک در سامانه جامع املاک و اسکان، جرایم سنگینی را به دنبال دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی از آمار ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد شهری و ۴۰۰ هزار واحد روستایی خالی از سکنه خبر داد و گفت:  واحد‌های مسکونی‌ای که بیش از ۱۲۰ روز خالی بمانند مشمول مالیات می‌شوند. مالیاتی که از مرداد ماه اخذ می‌شوند به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود.  هدف از اجرای این طرح تشخیص واحد‌های خالی از سکنه است و ثبت املاک سرپرست خانوار از ۱۹ فروردین اجباری است.

هشدار؛  قطع یارانه‌های نقدی  

او ادامه داد:  معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: از ۱۹ فروردین ماه همه‌ی سرپرستان خانوار شهری و روستایی موظف به ثبت محل سکونت خود با درج شخصی یا استیجاری بودن آن در سامانه «کد یکتا» هستند. ثبت نکردن یا ثبت مشخصات اشتباه ملک در سامانه جامع املاک و اسکان، جرایم سنگینی از جمله قطع یارانه‌ها و خدمات بانکی را به دنبال دارد.

محمود محمودزاده گفت: در صورت نبود اطلاعات ملکی در این سامانه، مالیات بر خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز خالی است، اعمال می‌شود.  این قانون برای املاک حقیقی در شهر‌های بالای صد هزار نفر و بیش از ۱۵۰ متر در نظر گرفته می‌شود. برای سال اول ۶ برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر اجاره سالیانه واحد مسکونی است.

جریمه ثبت اطلاعات اشتباه در  سامانه املاک

محمودزاده با بیان اینکه شناسایی واحد‌های خالی برای تاثیر گذاشتن بر بازار مسکن است، گفت: حدود هفده میلیون خانه خالی در حال حاضر شناسایی شده اند.

او افزود: در شهر‌های کمتر از صد هزار نفر مالیات بر واحد‌های خالی‌ای اعمال می‌شود که متراژ آن بیش از ۲۰۰ متر است مشمول مالیات اجاره نمی شوند. اگر اطلاعات اشتباه وارد سامانه املاک شود، دو برابر این میزان مالیات به عنوان جریمه در نظر گرفته می‌شود.

او با بیان اینکه هیچ مالکی در یک شهر نمی‌تواند در دو واحد مسکونی ساکن باشد، افزود: سرپرستان خانوار میتوانند دو واحد مسکونی خالی از سکنه در دو شهر متفاوت داشته باشند. سرپرست خانوار مستاجر هم باید مشخصات محل سکونت ومشخصات خود را در سامانه به ثبت برسانند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: قانون جدید تاکید بر این دارد که نگهداری خانه خالی از سکنه مرقوم به صرفه نیست و تمام سرپرستان خانواده مکلفند ظرف دوماه آینده و از ۱۹ فروردین به بعد در سامانه یکتا مالکیت خود را اعلام کنند.

او گفت: نخستین مالیات در سال اول به اندازه شش برابر ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود. برای واحد‌هایی هم که سند ملکی ندارند هم تدابیری اندیشیده شده است.  هدف به کار انداختن سرمایه‌های ساکن و شناسنامه دار شدنِ بازار مصرف مسکن است.

محمودزاده با بیان اینکه با اجرای این قانون ملک خالی در طول ۱۰ سال به اندازه کل قیمت واحد مسکونی مالیات می‌پردازد، گفت: برای مالکان حقیقی واحد خالی در سال اول ۶ برابر قیمت اجاره خواهد بود و هر سال دو برابر می‌شود. همچنین برای واحد‌های مسکونی که مالکان حقوقی دارند اخد مالیات در سال اول ۱۲ برابر اجاره آن است و در سال بعد دو برابر می‌شود.

معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه هدف از این طرح اخذ مالیات نیست گفت: هدف از اجرای این طرح در سال ۱۴۰۰ تنظیم بازار مسکن اجاره‌ای و ملکی است. واحد‌های مسکونی‌ای که بیش از ۱۲۰ روز خالی بمانند مشمول مالیات می‌شوند. مالیاتی که از مرداد ماه اخذ می‌شوند به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود.