شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا

تلاش مجدد آمریکا برای پیگیری پرونده قتل خاشقچی و محاکمه بن‌سلمان

کدخبر: 401731
اقتصادنیوز : تعداد از نمایندگان مجلس آمریکا به دنبال تصویب قانونی هستند که به دنبال تحقق عدالت در قضیه ترور خاشقچی و جلوگیری از تکرار چنین قتل‌هایی هستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس قانونی را ارائه کرده که به دنبال پیگیری پرونده قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار مقتول سعودی است.

شبکه سی‌‌ان‌ان آمریکا جمعه گزارش داد که انتقادهای گسترده‌‌ای متوجه دولت جو بایدن، رئیس جمهور این کشور شده است؛ چرا که او به اندازه کافی در مجازات عربستان سعودی به دلیل نقش رهبران آن در قتل این روزنامه‌نگار از خود شدت نشان نداده است.

یکی از قانون‌گذاران دموکرات آمریکایی از ایالت ورجینیا که خاشقچی در این ایالت زندگی می‌کرد، پیش‌نویس این قانون را به مجلس پیشنهاد داده است؛ قانونی که به دنبال حمایت از مخالفان عربستانی در برابر سرکوب و اقدامات مقامات سعودی است.

مایکل ماکول، دیگر نماینده آمریکایی از ایالت تگزاس از این پیش‌نویس حمایت کرده و هر دوی آن‌ها آن را به مجلس نمایندگان ارائه کرده‌‌اند. 

جری کونولی، نماینده ویرجینیا در این باره گفته است: «خاشقچی بخشی از من است. نباید قتل وحشیانه او را فراموش کنیم و باید عدالت حاکم شود. پیش‌نویس قانون مذکور ابزاری خواهد بود که ما را در نهایت به سمت تحقق عدالت سوق خواهد داد».

کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا دیروز پنجشنبه با رأی مجازی، با این قانون موافقت کرده که همین مسئله راه را برای رأی‌گیری در مجلس نمایندگان به طور کامل هموار می‌کند.

پیش‌نویس قانون مذکور نسخه تغییر یافته و گسترده‌‌تر از طرحی است که کونولی پیشتر در کنگره مطرح کرد ولی جمهوری‌خواهان آن را رد کردند.

سرویس اطلاعات آمریکا ماه پیش گزارش خود درباره پرونده قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول منتشر کرد که به موجب آن محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی دز سال ۲۰۱۸ با عملیات بازداشت یا ترور او در استانبول موافق کرده بود.

دولت بایدن بعد از این گزارش رسمی شماری از مقامات و مسئولان سعودی را تحریم و اعلام کرد که ۷۶ تن از شهروندان سعودی به همراه خانواده‌‌هایشان حق سفر به ایالات متحده آمریکا را ندارند. با این حال بایدن از اتخاذ هرگونه اقدامی علیه ولی‌عهد سعودی که آمر به قتل بوده، اجتناب کرد.

دولت بایدن در توجیه این کار خود گفت که هدف آن نه قطع روابط با سعودی‌ها بلکه صرفاً بازنگری در این روابط بوده است و کاخ سفید پرونده  حقوق بشر در عربستان را در مرکز گفت‌وگوهایش با ریاض قرار داده است.

 
 

 
 
 
Captcha