شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#فرانسه#جدید#تشکیل دولت

استراتژیست لبنانی با مهر مطرح کرد؛

دخالت آمریکا و فرانسه در تشکیل کابینه لبنان/موضع حکیمانه حزب‌الله

دخالت آمریکا و فرانسه در تشکیل کابینه لبنان/موضع حکیمانه حزب‌الله

استراتژیست لبنانی با اشاره به دخالت های خارجی از سوی آمریکا و فرانسه در تشکیل دولت جدید این کشور، گفت: موضع حزب الله در زمینه تشکیل کابینه جدید، حکیمانه و قابل تقدیر است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: چندی پیش بود که دیدار نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه در لبنان با رئیس جمهور این کشور درباره پرونده تشکیل کابینه جدید بدون نتیجه به پایان رسید. پس از پایان این دیدار، «سعد الحریری» مدعی شد: «رئیس جمهور عون برگه‌ای را به من داده که دربرگیرنده یک سوم تعیین کننده برای تیم سیاسی‌اش است».

الحریری گفت که این اقدام رئیس جمهور برخلاف قانون اساسی است، چرا که به گفته وی، بر اساس قانون اساسی لبنان نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه، برگه کابینه پیشنهادی را قبول نمی‌کند.

این درحالی است که «میشل عون» رئیس جمهور لبنان نیز به رسانه‌های این کشور گفته است که حریری در جریان حضور در کاخ بعبدا خیلی عجله داشت و تمام تلاش خود را به کار بست تا جلسه مهم برای تشکیل کابینه بیش از ۱۰ دقیقه به طول نیانجامد. رسانه‌های لبنانی اعلام کردند که تلاش‌های عون برای متقاعد ساختن حریری جهت تشکیل یک کابینه توافقی با بن بست مواجه شد.

این هجدهمین بار بود که حریری به منظور بحث و تبادل نظر با رئیس جمهور لبنان پیرامون تشکیل کابینه جدید به کاخ بعبدا می‌رفت. در همین ارتباط، خبرنگار مهر گفتگویی را با «امین حطیط» استراتژیست لبنانی و تحلیلگر امور راهبردی لبنان ترتیب داده است که مشروح آن را مطالعه می کنید؛

*همانطور که می دانید، علیرغم گذشت چند ماه از مکلف شدن «سعد الحریری» به تشکیل دولت جدید لبنان، تاکنون این دولت تشکیل نشده است. به نظر شما علت و یا علل اصلی و اساسی عدم تشکیل دولت لبنان تا به امروز چیست؟

بله؛ تمامی طرح ها برای تشکیل دولت جدید لبنان تاکنون ناموفق بوده است. علت عدم تشکیل دولت لبنان تا به امروز، به دلایل داخلی و خارجی باز می گردد و نمی توان تنها عوامل داخلی را در این مسأله دخیل دانست. نکته ای که در این میان وجود دارد، این است که دخالت های خارجی نقش مهمی در عدم تشکیل دولت لبنان داشته اند.

مهمترین دخالت های خارجی در امور داخلی لبنان توسط عربستان سعودی صورت گرفته است. سعودیها خواستار نخست وزیری سعد الحریری نیستند. آنها حتی نخست وزیر مکلف را تهدید کرده‌اند؛ به ویژه اینکه خانواده حریری اکنون در عربستان زندگی می کنند. سعودیها صراحتاً به حریری اعلام کرده اند که اگر قرار باشد حزب الله در دولت حضور داشته باشد، تحت هیچ شرایطی از نخست وزیری او حمایت نمی کنند.

عامل دیگری که باعث عدم تشکیل دولت جدید لبنان شده است، اختلافات میان «میشل عون» رئیس جمهور و «سعد الحریری» نخست وزیر مکلف است. رئیس جمهور و نخست وزیر لبنان بر سَر اختیارات خود در زمینه تشکیل کابینه اختلاف دارند. رئیس جمهور می گوید که طبق قانون باید یک سوم اعضای کابینه را او انتخاب کند. این درحالی است که حریری هراس دارد در صورت تحقق چنین چیزی، رئیس جمهور بر کابینه مسلط شود.

*برخی معتقدند که «سعد الحریری» نخست وزیر مکلف صلاحیت ها و اختیارات رئیس جمهور در زمینه تشکیل دولت لبنان را نادیده گرفته است. طبق قانون اساسی لبنان، آیا رئیس‌جمهور نقش قابل توجهی در تشکیل کابینه دارد؟

مشکلی که در حال حاضر در خصوص صلاحیت ها و اختیارات رئیس جمهور و نخست وزیر لبنان در زمینه تشکیل کابینه جدید این کشور وجود دارد، برداشت های متفاوت هریک از آنها از متن قانون اساسی است.

در واقع، میشل عون، رئیس جمهور لبنان بر این باور است که رئیس جمهور طبق قانون اساسی یک شریک اصلی در زمینه تشکیل کابینه محسوب می شود که باید نقطه نظراتش در این عرصه به منصه ظهور برسد. این درحالی است که حریری معتقد است طبق قانون اساسی، عون موظف است هر لیستی از اعضای کابینه را که در اختیارش قرار می گیرد، امضاء کند.

*طی ماه های گذشته شاهد برخی مداخلات خارجی به ویژه از سوی ایالات متحده آمریکا و فرانسه در زمینه تشکیل دولت جدید لبنان بوده ایم. به نظر شما این دخالت ها تا چه میزان در زمینه عدم موفقیت تشکیل کابینه موفقیت آمیز بوده اند؟

دخالت خارجی در زمینه تشکیل کابینه جدید لبنان کاملاً واضح و نمایان است. همانطور که می دانید فرانسه مدتهاست که طرحی را برای تشکیل دولت لبنان ارائه کرده است. نگاهی به این طرح نشان می دهد که برخلاف قانون اساسی لبنان تنظیم شده است.

از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا نیز در زمینه تشکیل دولت جدید لبنان مداخله کرده و می کند. آنها در مسیر تشکیل دولت سنگ اندازی می کنند و به دنبال نابودی اقتصادی لبنان و ایجاد خلأ سیاسی در آن هستند.

*دیدگاه شما در قبال مواضع حزب الله لبنان در قبال تشکیل دولت جدید لبنان چیست؟ حزب الله تاکنون ابتکارات فراوانی را برای حل و فصل پرونده تشکیل دولت ارائه کرده است، با این‌حال نخست وزیر مکلف از این ابتکارات استقبال نکرده است. ارزیابی شما از این مسأله چیست؟

واقعیت آن است که حزب الله لبنان مخالف ظهور و بروز هرگونه خلأ سیاسی در این کشور است. حزب الله همواره با استعفای دولت های حاکم در لبنان مخالفت کرده است تا خلأ سیاسی در کشور ایجاد نشود. موضع حزب الله مبتنی بر تشکیل سریع دولت جدید است تا بدین ترتیب، بحران های متراکم حل و فصل شوند.

موضع حزب الله در قبال تشکیل کابینه جدید لبنان قابل تقدیر و تحسین بوده و حکیمانه است. مشکلی که وجود دارد این است که برخی در داخل که از خارج هدایت می شوند، در این مسیر سنگ اندازی و مانع‌تراشی می کنند.