شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی

اولویت‌های بانک مرکزی در راستای تحقق شعار سال 1400

کدخبر: 401691
اقتصادنیوز : رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی، اولویت‌های بانک مرکزی را در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ و اجرای عملی بیانات رهبر انقلاب اسلامی تشرح کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «عبدالناصر همتی» در این یادداشت که در فضای مجازی منتشر شد،‌ اقدامات بانک مرکزی را برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ و در چارچوب وظایف قانونی، اولویت‌گذاری کرده است.

همتی مهار تورم را اولویت نخست بانک مرکزی بیان کرده که با بهره گیری از ابزارهای سیاست پولی و ارتقا و تعمیق عملیات بازارباز و با تصحیح سیاستگذاری اقتصادی در دولت و بودجه و بخش سیاستگذاری پولی حاصل می شود.

رئیس کل بانک مرکزی، تقویت ارزش پول ملی، با کنترل انتظارات و محدود کردن رشد نقدینگی از هر دو طریق محدودکردن رشد پایه پولی و تداوم اقدامات اجرایی برای کاهش ناترازی بانک‌ها و تنظیم و اعمال محدودیت در خلق نقدینگی بانکها را اولویت دیگر این بانک اعلام کرد و افزود: ارتقای ثبات بازار، مدیریت نوسانات و تلاش برای پیش بینی پذیر کردن روند نرخ ارز و سایر متغیرهای اقتصادی و تقویت اقدامات برای آزادسازی منابع مسدود ارزی درخارج از کشور از افدامات این بانک به شمار می رود.

همتی ادامه داد: بستر سازی هدایت منابع بانکی به سمت تولید و رفع موانع پشتیبانی بانک‌ها از تولید ‌به ویژه تاکید بر تامین مالی زنجیره تولید و محدود سازی بنگاهداری بانکها نیز اولویت دیگر بانک مرکزی است.

وی تاکید کرد: همچنین ارتقای شفافیت، مقابله با هرگونه پولشویی از طریق تکمیل اقدامات نظارتی بر تراکنش‌های بانکی، بستن منافذ فساد در نظام بانکی از طریق نظارت، پایش اعتبارسنجی در اعطای تسهیلات و نحوه هزینه کرد آن و وصول مطالبات معوق نیز به عنوان یکی از اهداف بانک مرکزی برای تحقق شعار سال عنوان شده است.

به اعتقاد رئیس کل بانک مرکزی و براساس مجموعه شاخص‌ها و درغیاب شوک جدید به اقتصاد ایران، به‌طور طبیعی سال ۱۴۰۰ با ثبات‌تر از سال ۱۳۹۹ است و احتمال غالب آن است که رشد اقتصادی تداوم یافته و تورم نیز به مسیر بلندمدت خود بازگردد، البته این به این معنا نیست که احتیاط‌های لازم را در پیش نگرفته و تدابیر لازم اتخاذ نشود.