شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتومبیل
نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ششم فروردین

اتومبیل برقی به جای اتومبیل بنزینی

کدخبر: 401669
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات ۵ فروردین در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: شرکت تلفن منحل شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

ششم فروردین 1351؛ اتومبیل برقی به جای اتومبیل بنزینی

گروهی از پژوهندگان فنلاندی کمپانی «ایرما» پس از آزمایش‌های زیاد یک باطری از فلز «روی» برای اتومبیل‌هایی که دارای موتور برقی هستند، اختراع کرده‌اند.

شعاع عمل این اتومبیل‌ها فعلا 200 تا 300 کیلومتر است. با اختراع این باطری مخارج نگهداری یک اتومبیل برقی هفت بار کمتر از هزینه نگهداری اتومبیلی است که با بنزین حرکت می‌کند.

نیروی باطری جدید سه برابر باطری‌های سربی است. اختراع این باطری دو سال وقت کارشناسان فنلاندی را گرفته و کارخانه «ایرما» یک میلیون و دویست و پنجاه هزار فرانک در این راه خرج کرده است.

 

شرکت تلفن منحل شد

شرکت سهامی کل تلفن ایران منحل شد و مقدمات تاسیس شرکت مخابرات ایران فراهم گردید.

برای انتخاب مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران، مجمع عمومی شرکت تلفن به تشکیل جلسه فوق‌العاده دعوت شد.

به موجب لایحه تاسیس شرکت مخابرات ایران، شرکت تلفن عملا منحل شده است و از ترکیب سازمان تلفنی دولت با تلگراف و تلفن شهری، واحد تازه‌ای به‌وجود می‌آید که به شیوه تجاری عمل خواهد کرد.

شرکت مخابرات برای تاسیس و توسعه و نگاهداری و بهره‌برداری از شبکه‌های مخابرات و نیز برای ایجاد ارتباط و مخابرات همگانی و اختصاص در داخل و یا خارج کشور و همچنین هماهنگ ساختن آنها (به استثنای رادیو و تلویزیون) تشکیل شده است.

به موجب این لایحه کلیه کارکنان شرکت تلفن و آن تعداد از کارکنان وزارت پست و تلگراف و تلفن که موردنیاز باشد به شرکت مخابرات منتقل می‌شوند. این کارکنان تا زمان تصویب مقررات خاص استخدامی از شرایطی موجود استفاده خواهند کرد. شرکت مخابرات ایران مجاز است پایه‌ها و پنجه‌ها و تاسیسات خود را در راه‌ها و داخل شهرها روی دیوار و ساختمان منازل نصب نماید.

نرخ جدید بهره پس‌اندازها بالا رفت

افزایش نرخ بهره پس‌انداز و نرخ بهره سپرده‌های مدت‌دار از اول فروردین ماه جاری در کلیه بانک‌های خصوصی و دولتی به موقع اجرا درآمده و مورد عمل قرار گرفته است.

افزایش نرخ بهره پس‌انداز به میزان 2 درصد و نرخ بهره سپرده‌های مدت‌دار به میزان یک درصد بنا به پیشنهاد رئیس‌کل بانک مرکزی ایران و تصویب شورای پول و اعتبار صورت گرفته است.

شورای پول و اعتبار سوم اسفندماه گذشته به پیشنهاد رئیس‌کل بانک مرکزی ایران و به‌منظور تشویق پس‌انداز و حمایت از منافع پس‌اندازکنندگان، سوق پس‌اندازها به امور تولیدی و جلب سرمایه‌های خارجی، تقویت بازار پول و همچنین توسعه فعالیت‌های سیستم بانکی کشور، حداکثر نرخ سپرده‌های پس‌انداز را از اول سال‌جاری از 4.5 درصد در سال به 6.5 درصد افزایش داد. این شورا همچنین حداکثر نرخ بهره سپرده‌های مدت‌دار را برای سپرده‌های تا یک سال 6.5 درصد و از یک سال به بالا را به 7.5 درصد در سال معین کرد.

بیکاران بیمه می‌شوند

وزارت کار و امور اجتماعی مشغول تهیه و تنظیم لایحه بیمه بیکاری می‌باشد. براساس این بیمه، کسانی که به واسطه تعطیل کار یا اخراج و یا عمل دیگر، کارشان را از دست بدهند تا زمانی که مجددا به کار مشغول شوند، قسمت قابل‌ملاحظه‌ای از حقوق خودشان را از صندوق بیمه بیکاری دریافت خواهند کرد.

این بیمه در مرحله اول، شامل کارگران و کارمندانی خواهد شد که در بخش صنعتی فعالیت دارند و در مراحل بعدی، در دیگر رشته‌ها نیز تعمیم خواهد یافت و شامل کلیه کارگران و کارمندان بخش خصوصی خواهد شد.

براساس لایحه مذکور، هر ماه درصدی از مزد و حقوق کارگران و کارمندان کسر و در صندوق بیمه بیکاری که طبق قانون تشکیل می‌شود، جمع‌آوری خواهد شد.

صندوق موظف خواهد بود تا به کارگر یا کارمندی که مشمول بیمه بیکاری است، چنان که بیکار شود تا زمانی که مجددا به کار بپردازد، مبلغی بابت حقوق بیکاری پرداخت کند.