به گزارش برنا؛ عدالت آموزشی بر اساس اسناد بالادستی و تعاریف جهانی دسترسی برابر و البته یکسان دانش آموزان به تمامی امکانات آموزشی و کیفیت بالای یادگیری است. در کشور ما با توجه به اینکه 97درصد دانش آموزان وارد مدرسه می‌شوند از بعد ظاهری عدالت آموزشی بر قرار است و در این راستا جزو کشورهای پیشرو هستیم. هرچند عدالت آموزشی یک تحقق عملی و مهمی را به دنبال دارد  و آن هم دسترسی به کیفیت آموزشی مناسب است. بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری باید اقدامات به نحوی باشد تا دانش آموزان در دورترین نقطه از آموزش باکیفیت عقب نمانند. ایشان از کلید واژه نصیب آموزشی استفاده کرده اند. نصیب آموزشی به مفهوم کیفیت بخشی به آموزش است. در این راستا برای تحقق منویات مقام معظم رهبری، دفتر توسعه عدالت آموزشی عشایر وزارت آموزش و پرورش تمامی تلاش خود را کرده تا بتواند با مدیران کل استان‌ها و معاونان آموزش ابتدایی، راهبران آموزشی و تربیتی اقدامات مثبت را لحاظ کند.

449 منطقه کشور نیازمند توجه از لحاظ آموزشی

 بر اساس شاخص‌های بین المللی 449 نقطه در کشور شناسایی شده که این نقاط جزو محروم‌ترین نقاط کشور هستند. این مناطق از بعد آموزشی نیازمند توجه هستند. بعد از شناسایی این نقاط محروم از هر استان دو منطقه که در جمع 64 منطقه را برای نهضت مسیر آموزشی به عنوان جامعه هدف در نظر گرفته شده است.

عدم دسترسی به معلمان توانمند از عمده مشکلات دانش آموزان در مناطق محروم  

 این 64 نقطه جزو محروم‌ترین و بی‌نصیب‌ترین مناطقی است که دانش آموزان از کیفیت یادگیری مناسب برخوردار نیستند. آنها مشکلات متعدد در زمینه تجهیزات، منابع یادگیری، معلم و تراکم کلاسی داشتند. تمامی این نقاط از نیروی توانمند در تدریس دروس شکایت داشتند. یکی از مشکلات عمده در این مناطق عدم دسترسی به معلمان توانمند است. از جمله عناصر یادگیری در اختیار داشتن نیروی انسانی توانمند است. شاید فضا و تجهیزات، بهداشت، تراکم کلاسی جزو موضوعات مهم محسوب می‌شود. همین مقوله در روند آموزش خلل ایجاد می‌کند. بی‌شک اگر نیروی توانمند و ماهر وجود داشته باشد مسلما موضوع فضا و تجهیزات کم رنگ می شود.

در زمینه نیروی انسانی نتوانسته‌ایم عدالت آموزشی را برقرار کنیم. عدالت آموزشی به این معناست که دانش آموزش در مناطق مرزی  و دو زبانه باید یک نیروی قوی و معلم مسلط ارسال شود تا دیگر نداشته‌های این دانش آموز و عدم دسترسی به فضای آموزشی و ... برطرف شود. در حالی که در سال‌های اخیر سرباز معلم بدون آموزش در مناطق صعب العبور در مناطق کوهستانی مشغول به تدریس می‌شوند. این امر یکی از نمودهای ناعدالتی در آموزش است. با نهضت نصیب آموزشی برای تحقق خواسته مقام معظم رهبری و برای اینکه بتوانیم گامی برای رفع مشکلات دانش آموزان این طرح اجرایی شده است.

در ابتدا قرار است گام‌های کوچک و شوق انگیز برداشته شود تا دانش آموزان احساس خوش آینده داشته و راهبران آموزشی و تربیتی بالغ بر سه هزار نفر  و جزو مجریان این طرح انگیزه داشته باشند.

شناسنامه آموزشی در حال تهیه است

 هر فعالیت و برنامه نیازمند صرف وقت برای مفهوم شناسی و تبیین شاخص‌ها است. سه ماه وقت خود را در زمینه کارهای تحقیقاتی انجام شد. در مرحله بعد وضعیت موجود را احصا کرده‌ایم. وضعیت موجود 64 نقطه محروم کشور احصا شده است. ارائه آمار و ارقام در زمینه اعمال سیاست‌های اجرایی مناسب موثر است. در گام سوم هم شناسنامه آموزشی در حال تهیه است. این شناسنامه آموزشی به ما کمک می‌کند تا  در روستاها و مناطق مشکلات در اسرع وقت شناسایی و دیگر کارکردن آن تبین اقدامات است. در گام بعدی هم تدوین برنامه عمل با مشارکت استان‌ها انجام می‌شود.

نمی‌توان نسخه واحد برای مناطق محروم پیچید

بر اساس جغرافیا نمی‌توان نسخه واحد برای مناطق محروم کشور پیچید. برای مثال در یکی از مناطق شرقی کشور ازدواج زودهنگام دانش آموزان باعث عدم تحقق عدالت آموزشی شده بود. در حالی که در استان البرز مهمترین مشکل آموزش مدارس حضور اتباع خارجی به ویژه افاغنه بود. همین مقوله تراکم کلاسی را به دنبال داشت. در استان کرمانشاه چند فرهنگی بودن مسائل مورد تاکید دانش آموزان بود. برای مثال در آذربایجان غربی یکی از مشکلات دو زبانه بودم محلات بود. نه تنها دانش آموزان بلکه معلمان هم به زبان بومی خود صحبت می‌کردند. این کار را سخت می‌کند.

170 میلیارد تومان برای سرانه عشایری کشور تخصیص یافته و به حساب مدارس واریز شده است. این مقوله خون تازه به مدارس عشایری تزریق کرده است.

از سال آینده پرونده عدم دسترسی به سرویس بهداشتی در مدارس عشایری بسته می‌شود و نوسازی کشور 5 هزار میلیارد ریال برای این مقوله اختصاص داده است. سال 1400 را سال مدارس عشایری و روستایی می‌دانم.