به گزارش برنا؛ محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به سال گذشته گفت: سال گذشته سال بسیار سختی برای همه مردم ایران بود و متاسفانه با تحریم های ظالمانه هم همراه بود و تاثیر بدی بر اقتصاد کشور گذاشت.

او افزود: لطمات بسیاری  در حوزه جوانان هم وارد شد. شروع بحث کرونا هفته جوان را دچار مشکل کرد. در هفته جوان تدارکات بسیاری دیده بودیم و طبق روال کاری خودمان اعتباراتی در نظر گرفتیم و همه آن در سال 99 منتفی شد ولی جز معدود دستگاه های دولت هستیم که در بحث کرونا تا همین امروز هیچ یک از اقدامات روی زمین نماند و تبدیل به عملیات مشابه شد.

تندگویان با اشاره به کمک مومنانه سمن های جوان در ایام کرونا تصریح کرد: تشکل های جوان از بهمن 98 تولیدات اقلام کرونایی را در 31 استان شروع کرد و خیلی از تشکل ها تبدیل به تولیدی اقلام شدند و این اقلام را تحویل شبکه درمان و مناطق آسیب پذیر  دادیم. همچنین آموزش های لازم برای مقابله با بیماری انجام شد.

به گفته او تشکل های جوان در بحث آموزش، کمک معیشتی و بهداشتی  ورود پیدا کردند که موفق هم بودند.

معاون وزیر ورزش و جوانان افزود: فعالیت ما در حوزه کسب و کار روستایی و طرح های تشکل های جوان با قدرت قبلی ادامه پیدا کرد و کرونا اثری روی آن نداشت. وام های مختلف به افراد واجد شرایط پرداخت شده و مراکز منش یعنی مراکز نوآوری و شکوفایی استعداد جوانان از 1 استان به 5 استان خروجی رسید و در ده استان احداث شده و تعهد دادیم در سال آینده 31 استان را تحت پوشش قرار دهیم.

تندگویان ادامه داد: این یعنی 2 هزار اشتغال مستقیم و 170 موسسه و شرکت که خروجی یک ساله مراکز منش هستند.

او با اشاره به دیگر اقدامات افزود: سرباز مهارت با همان کیفیت ادامه پیدا کرد و تولید محتوا آن انجام شد و کتاب هایی چاپ و در اختیار سربازان با موضوع اشتغال و مهارت زندگی قرار گرفت همچنین تعهد دادیم تا در این طرح 1560 سرباز تحت آموزش قرار بگیرند..

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: چند رزمایش و پویش در سال 99 شکل گرفت تا تشکل های ما به خاطر کرونا کمرنگ نشوند. موضوع اول همت جوانانه و کمک مومنانه بود که در ماه رمضان ضمن لبیک پیام رهبری بیش از 440 هزار خانواده را تحت پوشش قرار دادیم واین اقدامات تا پایان کرونا ادامه دارد و هر ماه و هر هفته این عملیات پایش می شود وامیدوارم هماهنگی های لازم برای توزیع اقلام در کشور وجود داشته باشد.

او با اشاره به اقدامات جوانان در ایام محرم گفت: نذر مطالعه، نذر خون، نذر بسته های بهداشتی و ضدعفونی کردن معابر و هیاتها، آموزش، تولید محتوا مذهبی در فضای مجازی و...  در این ایام انجام شد.

تندگویان با بیان اینکه طی سال گذشته در بحث قرنطینه پویش های مختلف در خانه بمانید را برای سنین مختلف در خانواده اجرا کردیم، عنوان کرد: در کنار خانواده ها مشوق هایی برای آرامش روانی خانواده استفاده کردیم و از ظرفیت دفاتر مشاوره به صورت رایگان و غیر حضوری سود بردیم. تمام مشاوران ازدواج در کشور با همان شدت به صورت غیر حضوری و حضوری ادامه داشت.

معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: آموزش ها با شدت صورت گرفت و دوره های مربیگری آموزش ازدواج را انجام دادیم و علاوه بر روانشناسان به مدیران مراکز هم آموزش دادیم.

او تاکید کرد: خیرین ازدواج به صورت 28 مجمع کار خود را انجام می دهند و شعار هفته ازدواج هم همراهی خیرین و ازدواج جوانان بود. گزارش خوبی را دریافت کردیم و 220 هزار جهیزیه به 220 هزار زوج اعطا و تعدادی مسکن و وام مسکن و اشتغال قرض الحسنه ارائه شد.

به گفته معاون امور جوانان وزارت وزرش و جوانان در سال 99 به بحث فرزندآوری توجه ویژه ای شد و در موضوعات مختلف مشکلات را از سر راه افراد برداشتیم.

تندگویان با اشاره به حضور سمن های جوانان و انتخابات مجمع ملی جوانان گفت: امسال به صورت الکترونیک دور دوم انتخابات مجمع ملی را انجام دادیم.98 درصد مشارکت وجود داشت که نشان می دهد تشکل ها ما را پذیرفته اند

معاون وزیر ورزش و جوانان افزود: حدود 3700 تشکل داریم و رتبه بندی تشکل ها نهایی شد. تنها مجموعه ای هستیم که تشکلات ما رتبه بندی شده اند.

او با اشاره به اعطای شناسه به سمن های جوان گفت: شناسه مجمع ملی با حضور وزیر ورزش و جوانان و وزیر کشور به افراد اعطا شد.

تندگویان در خصوص طرح های ملی جوانان افزود: طرح های خوبی در خصوص موارد مختلف از جمله کرونا ارائه و برخی از طرح ها هم نهایی شده است.

او با بیان اینکه تمامی ستادهای ملی ساماندهی و شورای عالی جوانان را برگزار کردیم ، گفت: مصوبه های خاصی داشتیم و خانه های جوان در این راستا تعیین تکلیف شد. دستورالعمل اداره خانه های جوان نهایی شد و انشالله در دولت هم به تصویب برسد و از نظر قانونی مشکل ما در سال 1400 مرتفع خواهد شد.

به گفته او امیدوارم سال آینده ابهام قانونی در عرصه فعالیت جوانان نداشته باشیم.

تندگویان اظهار کرد: پویش خوبی در سالگرد شهید سلیمانی در حوزه های مختلف راه اندازی کردند و گزارش آن را به نهاد ها داده ایم.

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: در حوزه بازی سازی ورود کردیم و به سفارش ما بازی های ایرانی بر اساس ارزش های ایرانی و دینی ساخته شد و طبق پایش ها حجم زیادی از وقت جوانان و نوجوانان ما صرف بازی های ایرانی می شود و پیام رسانی هم صورت گرفته که این پیام ها در بازی های ایرانی به صورت کامل دیده می شود. سفارش ساخت بازی دادیم و مسابقه گذاشتیم تا سه بازی برتر که با آسیب های اجتماعی مقابله می کند را معرفی می کنیم.

او با اشاره به اینکه در حوزه بین الملل دچار مشکل شدیم، گفت: خیلی از فعالیت ها در بستر فضای مجازی به صورت وبینار ارائه شد و امیدوارم بحث کرونا به زودی پایان بگیرد تا بتوانیم فعالیت های خود را ادامه بدهیم.

تندگویان ضمن اشاره به اینکه با وجود همه مشکلات کرونا تولید محتوا، شعارها و رزمایش ها و... ادامه داشت و فعالیت هایمان مانند سال گذشته انجام شد و سعی کردیم کوتاهی نداشته باشیم، گفت: بعد از 25 سال در کشور که شیب ازدواج منفی بود نسبت به سال گذشته 5 درصدافزایش ازدواج در کشور داشتیم و فکر می کنم اگر گزارش ها را جمع بندی کنیم تا 7 درصد افزایش پیدا می کند که حاصل کار فرهنگی، حذف مراسم زائد ازدواج و به روز رسانی وام های ازدواج بود و از جوانان می خواهم به زودی وارد زندگی شوند و به فرزندآوری برسند تا مشکل جمعیتی کشور هم حل شد.