شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#جدید

هشدار درباره توطئه تازه آمریکا در نینوا

عراق|هشدار درباره توطئه تازه آمریکا در نینوا

یک کارشناس امنیتی عراقی درباره توطئه جدید آمریکا در نینوا هشدار داده و بر لزوم اقدام دولت مقابل آن تاکید کرد.

به گزارش مشرق، «محمد البهادلی» کارشناس امنیتی عراق در گفتگو با وبسایت المعلومه با اشاره بر اینکه عراق بسیار بزرگتر از نظام سیاسی حاکم بر آن است بر ضرورت ایستادگی دولت مقابل برنامه‌های آمریکا در نینوا تاکید کرد.

این کارشناس امنیتی عراق اظهار داشت، دولت باید برای جلوگیری از اجرای برنامه های ایالات متحده در موصل و پروژه‌های جدید این کشور برای ایجاد پایگاه نظامی در شرق این استان اقدام کند. طبق اطلاعاتی که توسط منابع نزدیک به آمریکایی‌ها فاش شده این پایگاه شامل استراحتگاه‌هایی برای سربازان، انبارهایی جهت ذخیره تجهیزات و نیز باند هواپیماهای جنگی و هلیکوپترها است.

وی افزود اطلاعات اولیه نشان می دهد که آمریکا قصد دارد یکی از پایگاه های اصلی خود در عراق را به پایگاه موصل منتقل کرده و آن را مرکز اجرای برنامه‌های خود علیه حشد شعبی و نیروهای امنیتی و نیز یک مرکز ویژه جهت مطالعات سیاسی برای مداخله در امور عراق قرار دهد.

محمد البهادلی تصریح کرد به نظر می رسد دولت از این جزئیات ساده نیز آگاهی ندارد و در این شرایط ملت چه انتظاری درباره نقش حاکمیتی و امنیتی آن در کشور دارند.

این کارشناس امنیتی عراق با اشاره به لزوم ایجاد فرصتی برای نیروهای امنیتی و حشد شعبی جهت پایان دادن به توطئه‌های آمریکا اعلام کرد، آنچه که نیروهای آمریکایی در صدد انجام آن هستند ایجاد یک مستعمره جدید در موصل است.

یک منبع امنیتی در استان نینوا روز چهارشنبه فاش کرد که نیروهای آمریکایی شروع به ایجاد پایگاه نظامی در منطقه مخمور در شرق موصل کرده اند. این منبع در بیانیه‌ای به المعلومه گفت: نیروهای آمریکایی با همکاری نیروهای پیشمرگه، برنامه ریزی برای ایجاد پایگاه نظامی در بالای کوه مخمور را آغاز کردند.

این منبع آگاه افزود: این پایگاه در منطقه جبل قراجوع واقع شده و نظامیان آمریکایی در حال احداث پایگاه جدید خود بوده و هواپیماها در حال کاوش در مناطق اطراف هستند.

هم‌زمان با آغاز جنگ آمریکا علیه عراق در سال ۲۰۰۳ و سرنگونی صدام، بیش از ۱۷۳ هزار نیروی خارجی وارد عراق شدند که ۱۵۰ هزار نفر از آنها، آمریکایی بودند.

پس از آن در سال ۲۰۱۱ طبق توافق واشنگتن و بغداد، حضور نیروهای آمریکایی در عراق پایان یافت و همه نظامیان آمریکایی این کشور را ترک کردند تا اینکه در سال ۲۰۱۴ همزمان با ظهور داعش در عراق و ایجاد ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا که به بهانه مبارزه با داعش وارد عراق شدند٬ حضور آمریکایی‌ها در این کشور مجددا تقویت شد.

منبع: تسنیم