شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جشنواره فجر#سینما#جشنواره فیلم فجر

اکران تلویزیونی برگزیده‌های جشنواره فجر سینماها و نمایش خانگی را متحیر کرد/ آیا رقبا مبالغ قرارداد مالکان فیلم‌ها را افزایش می‌دهند؟


اکران تلویزیونی برگزیده‌های جشنواره فجر سینماها و نمایش خانگی را متحیر کرد/ آیا رقبا مبالغ قرارداد مالکان فیلم‌ها را افزایش می‌دهند؟

اکران فیلم‌های سینمایی جشنواره فیلم فجر قبل از سینما در تلویزیون آن هم با میزان مناسبی از پرداختی نشان می‌دهد که مدیوم جدیدی از اکران ایجاد شده که باید آن را اکران تلویزیونی خواند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گزارش تأسف برانگیز آمار فروش فیلم‌های سینمایی در سال گذشته که ناشی از شیوع ویروس کرونا بود از یک سو و از آغاز بسیار سرد اکران فیلم‌های سینمایی در روزهای ابتدایی نوروز از سوی دیگر، نشان می‌دهد که گویا قرار نیست تا سینماهای کشور رنگ و بوی پرشور و نشاط گذشته خود را ببینند و به تعبیر ایرانی‌ها سالی که نکوست از بهارش پیدا است.

گزارش سازمان سینمایی براساس داده‌های سمفا به این شرح بود که در مجموع 89 فیلم شامل ایرانی و خارجی اکران شده‌اند و بیش از 670 هزار نفر مخاطب داشته‌اند و فروش کلی به نزدیک 10 میلیارد تومان رسیده است.

در بین این آثار فیلم‌های «شنای پروانه»، «خوب، بد، جلف 2: ارتش سری»، «آقای سانسور» و «دیدن این فیلم جرم است» به ترتیب بیشترین مخاطب را داشته‌اند و «شنای پروانه» در کل سه میلیارد و 364 میلیون تومان فروش داشت در حالی که در سال 1398 پرفروش‌ترین فیلم سال «مطرب» نزدیک به 40 میلیارد فروش داشت.

نکته قابل توجه این است که نمایش خانگی نیز در این میزان فروش سهیم است و بخشی از این اعداد و ارقام به کمک نمایش خانگی محصل شده است که نشان می‌دهد بعید است رضایت مالکان فیلم‌های سینمایی را از نظر مبلغ قرارداد درپی داشته باشد.

میزان فروش فیلم‌های سینمایی در ایام نوروز نیز بسیار بد است به طوریکه پنج فیلم اکران نوروزی در چهار روز نمایش در سینماها، مجموعا حدود 1200 بلیت فروخته‌اند که رقمی ناچیز برای پرمخاطب‌ترین اکران سال محسوب می‌شود. بر این اساس گیشه مجموع پنج فیلم اکران نوروزی، 33 میلیون تومان بوده است!

اما اتفاق جالبی که به تازگی رخ داد اکران برخی از فیلم‌های جشنواره فیلم فجر و همینطور فیلم‌های آماده اکران دیگر از تلویزیون است. اقدامی بی‌سابقه و جالب که سال گذشته در نمایش خانگی با اکران فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا رخ داد. اما امسال در این مسیر تلویزیون پیش‌قدم شده است و قرار است که دو فیلم «یدو» که بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر بود را به همراه «تک تیرانداز» که عنوان بهترین فیلم از نگاه ملی داشت را از شبکه‌های تلویزیون پخش کند.

سینما , فیلم , عید نوروز ,

نمایی از یدو

طبیعتاً نکته مهم این اکران تلویزیونی نگرانی از سوزش سرمایه و البته میزان مبلغ پرداختی برای اکران فیلم است. چیزی که تهیه‌کننده فیلم «یدو» در مصاحبه‌ای نظر مساعد و رضایت بخش خود را اعلام کرده و گفته است که برای دو نوبت پخش فیلم از صداوسیما، این سازمان رسانه‌ای دو میلیارد تومان پرداخت کرده است و گفته که «وقتی صداوسیما در مقام رقابت، بهترین فیلم جشنواره فجر را با عدد قابل‌توجهی که پیش‌تر سابقه نداشته، خریداری می‌کند، این یک اتفاق جدید و مبارک است. این مبلغ هنوز قطعی نشده است اما قطعاً بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های فیلم تأمین می‌شود. می‌توانم بگویم بیش از 2 میلیارد تومان مبلغ قرارداد ما با تلویزیون برای دو بار پخش خواهد بود. این رقم بیش از 50 درصد از هزینه تولید فیلم را تأمین می‌کند و این یک شروع خوب برای آغاز یک تعامل است. اگر این تعامل ادامه‌دار باشد، این فیلم‌هایی که در صف اکران مانده‌اند می‌توانند از بستر عرضه تلویزیونی هم استفاده کنند

نکته مهمی که در صحبت‌های تهیه‌کننده «یدو» دیده می‌شود پیشنهاد وی به صاحبان دیگر آثار سینمایی در صف اکران است که بعضاً بیشتر از دو سال است که در صف اکران مانده‌اند و با توجه به شرایط سینماهای کشور بعید است که بتوانند امسال نیز از ظرفیت سینماها برای اکران استفاده کنند. نمایش خانگی نیز با توجه به فروش پایین اکران آنلاین و همینطور مبالغ پرداختی به مالکان نیز در حال حاضر از میدان رقابت کمی دور مانده است.

سینما , فیلم , عید نوروز ,

نمایی از تک تیرانداز

حالا این اقدام جدید صداوسیما در زمینه اکران فیلم‌های سینمایی می‌تواند به نوعی مالکان خسته و ناامید فیلم‌های سینمایی از اکران در سینماها و نمایش خانگی را مشتاق و سرزنده کند تا فیلم‌های خود را برای اکران به تلویزیون بدهند. اینگونه هم از ترافیک اکران فیلم‌های سینمایی کم خواهد شد و هم بخشی از هزینه تولید فیلم‌های سینمایی تأمین خواهد شد. البته باتوجه به اینکه این قرارداد طبق قاعده میان تهیه‌کنندگان و سازمان صداوسیما منعقد خواهد شد، دفاتر پخش در کنار سالن‌های سینما جزو ضررکنندگان این ماجرا خواهند بود و احتمالاً باید منتظر واکنش‌های آنان باشیم.

اما نمایش خانگی نیز به نظر می‌رسد که بیکار ننشیند و باید دید که برای پیشتازی چقدر حاضر است که میزان پرداخت خود را به صاحبان فیلم‌ها را بیشتر کند؟

انتهای پیام/