به گزارش برنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پس از دومین روز از نشست وزرای امور خارجه ناتو در بروکسل در کنفرانسی خبری گفت: همه متحدان همچنان قویا به کنترل تسلیحات اتمی متعهد هستند و همه متحدان از تصمیم اخیر برای تمدید پیمان استارت نو استقبال می‌کنند. این باید آغاز تلاشی برای تقویت بیشتر کنترل تسلیحات اتمی بین‌المللی باشد. ما شاهد هستیم که روسیه به استقرار تسلیحات اتمی جدید و بی‌ثبات‌کننده ادامه می دهد. ما به توافقاتی نیاز داریم که تسلیحات و کشورهای بیشتری از جمله چین را پوشش دهد. بنابراین رژیم کنترل تسلیحات باید واقعیت‌های جدید را در نظر بگیرد.  

وی در بخش دیگری از اظهارت خود ضمن متهم کردن مسکو به داشتن رفتار تهاجمی، گفت: روابط ناتو با روسیه همچنان سخت و دشوار است.

دبیرکل ناتو تصریح کرد: اگرچه روابطمان با روسیه همچنان بسیار سخت و دشوار است اما این نشست دو روزه توافق قوی میان متحدان با شرکایمان را به نمایش گذاشت. علی‌رغم سال‌ها فشار و تلاش برای مشارکت در یک گفت‌وگوی موثر و معنادار، روسیه الگوی رفتار سرکوبگرانه در داخل و رفتارهای تهاجمی در خارج از کشور را افزایش داده است.

استولتنبرگ گفت: کشورهای عضو ناتو به پروپاگاندا و اطلاعات غلطی که از روسیه نشات می گیرند، اشاره کرده‌اند. روسیه به بسیج نظامی گسترده خود ادامه می دهد. از بالتیک گرفته تا دریای سیاه. در خاورمیانه و شمال آفریقا. و از مدیترانه گرفته تا شمالگان.

وی مسکو را به متزلزل کردن اوضاع در کشورهای همسایه از جمله اوکراین، مولداوی و گرجستان و همچنین سرکوب مخالفان در داخل کشور متهم کرد.

استولتنبرگ تاکید کرد: واکنش ناتو به روسیه محکم و استوار است و این ائتلاف به همکاری با اتحادیه اروپا برای مطمئن شدن از اینکه یک واکنش مشترک نسبت به مسکو وجود دارد، ادامه خواهد داد.

وی افزود: در واکنش به اقدامات روسیه، ناتو دفاع جمعی‌ما را به طور کلی تقویت کرده است. ما دفاع سایبری و ترکیبی خودمان را قوی کرده‌ایم. ما همچنان هوشیار هستیم و به همکاری با اتحادیه اروپا و شرکای نزدیک‌مان برای دادن یک پاسخ مشترک به اقدامات روسیه ادامه خواهیم داد.

دبیرکل ناتو در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که این ائتلاف چین را یک دشمن نمی‌بیند اما قدرت‌گیری و افزایش نفوذ آن پیامدهای جدی برای امنیت ناتو دارد.

وی گفت: ما چین را یک دشمن تلقی نمی کنیم اما بدون شک افزایش نفوذ آن و قدرت‌گیری‌اش پیامدهای جدی برای امنیت ما دارد. ما به زودی بزرگ‌ترین اقتصاد را در جهان خواهیم داشت. آنها در حال حاضر از دومین بودجه دفاعی بزرگ جهان برخوردارند و به شدت در توانایی‌های نظامی مدرن جدید از جمله توانایی‌های اتمی سرمایه‌گذاری می کنند.

استولتنبرگ همچنین تاکید کرد که ناتو می تواند پلتفورمی برای گفت‌وگو درباره اختلافات میان متحدان پیرامون پروژه خط لوله نورد استریم 2 باشد.