شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش#افغانستان#منابع

افغانستان| بازرسی شبانه منازل مردم در شهرستان «بهسود»


افغانستان| بازرسی شبانه منازل مردم در شهرستان «بهسود»

منابع محلی در شهرستان «بهسود» خبر می‌دهند که نیروهای ارتش افغانستان برای بازداشت فرمانده «علیپور» بازرسی شبانه منازل مردم را آغاز کرده‌اند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، منابع محلی در شهرستان «بهسود» ولایت «وردک» اعلام کردند که نیروهای اعزامی ارتش به این شهرستان از سه‌شنبه شب (3 فروردین)  برای بازداشت «عبدالغنی علی‌پور»، فرمانده محلی و افرادش بازرسی شبانه منازل مسکونی را آغاز کرده‌اند.

منابع می‌گویند که نیروهای ارتش از نیمه شب سه‌شنبه تاکنون شماری از منازل مردم محلی را بدون حضور نماینده‌ای از مردم محل و یا مجوز قانونی، بازرسی کرده و باعث ایجاد فضای رعب وحشت در منطقه شده‌اند.

ارباب حشمت، 62 ساله از بزرگان منطقه‌ «سیاه بوته» در مرکز ولسوالی حصه اول بهسود به «اطلاعات روز» گفت که سه شنبه شب وقتی او و خانواده‌اش در خواب بودند نیروهای ارتش با خشونت در خانه رو کوبیده و سپس وارد خانه شدند.

حشمت گفت: ساعت 1:30 شب بود که در خانه ما را بسیار محکم کوبیدند. بدون این‌که بگویند که قصد بازرسی دارند و نیروهای ارتش هستند، به من دستور دادند که بیرون شوم. وقتی بیرون آمدم من را نیز بازرسی کردند، بعد هم خانه را بازرسی کردند. وقتی از خانه بیرون شدند متوجه شدم که بعضی خانه‌های دیگر روستا را نیز بازرسی می‌کنند. این‌ها باعث وحشت مردم شدند.

برخی دیگر از ساکنان روستاهای اطراف بهسود نیز می‌گویند که بازرسی خانه‌به‌خانه مردم را به وحشت انداخته و خیلی‌ها مجبور به ترک منطقه شده‌اند.

عبدالله، یکی از ساکنان روستای «لنگر» نیز گفت که قبل از ظهر چهارشنبه بیش از 30 خودروی زرهی برای بازرسی منازل مردم عازم روستای «ناله سنگ» شدند.

وی افزود: دولت باعث وحشت شدید مردم شده، مردم می‌ترسند که شبانه نیروهای دولتی بیایند و خانه‌های آن‌ها را بازرسی کنند، به همین خاطر اکثر تصمیم دارند منطقه را ترک کنند.

«حسین علی بلیغ» عضو شورای ولایتی وردک نیز با تایید بازرسی شبانه گفت که مردم از بازرسی‌های که در جریان روز انجام شده است شکایتی نداشتند اما بازرسی شب‌هنگام مردم را خشمگین و اذیت کرده است.

گفتنی است که وضعیت جنگی در بهسود پس از آن حاکم شد که نیروهای امنیتی در 10 بهمن ماه با شلیک به تظاهرات‌کنندگان در این شهرستان سبب کشته شدن 18 غیرنظامی و زخمی شدن بیش از 36 تن دیگر شدند.

پس از فشارها، دولت کابل نیز هیئت حقیقت‌یاب را به منطقه اعزام کرد که یافته‌های این هیئت نیز تایید کرد که غیرنظامیان در هنگام وقوع این کشتار غیرمسلح بودند.

پس از آن نیز وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که پرونده «الله داد فدایی» فرمانده پلیس سابق وردک برای تحقیقات بیشتر به دادستانی کل فرستاده شده است.

باوجود تایید کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای این فرمانده پلیس، نه تنها اقدامی علیه این افراد نشد بلکه رئیس جمهور افغانستان در حکمی او را ارتقاع درجه داد و به فرماندهی پلیس ولایت لغمان منصوب کرد.

در ادامه تنش‌ها، یک فروند بالگرد ارتش سقوط کرد، علیپور مسئولیت سقوط آن را به عهده گرفت و  دلیل هدف قرار دادن آن را حملات این بالگرد بر مواضع نیروهایش عنوان کرد.

پس از ساقط شدن این بالگرد نیز مقامات ارشد دولت و نظامیان این کشور تصریح کردند که «انتقام» این رویداد را می‌گیرند و در پی آن بیش از یک هزار نیروهای نظامی به بهسود لشکرکشی کردند.

انتهای پیام/.