شهرخبر

اظهارات ماکرون درباره ترکیه و اردوغان و پاسخ تند آنکارا


اظهارات ماکرون درباره ترکیه و اردوغان و پاسخ تند آنکارا

وزارت امور خارجه ترکیه اظهارات امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه علیه رئیس‌جمهور اردوغان و این کشور را تاسف‌بار و غیرقابل قبول اعلام کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آناتولی، حامی آکسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه طی بیانیه‌ای اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه علیه رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود در یک برنامه تلویزیونی را تاسف‌بار دانست.

وی با تاکید بر اینکه ترکیه در قبال مسائل مربوط به مدیترانه شرقی، سوریه و لیبی سیاست‌های مشروع مبتنی بر حقوق بین‌المللی پیگیری می‌کند، نوشت: اظهارات جناب ماکرون به سوالات عمدی در این برنامه بر خلاف دوستی و هم‌پیمانی دو کشور بوده و آن را غیرقابل قبول می‌بینیم.

آکسوی افزود: اظهارات وی علیه رئیس‌جمهور اردوغان و ترکیه در برهه‌ای که برای کاهش تنش‌ها و برقراری آرامش و دوستی بین ترکیه و فرانسه تلاش می‌کنیم، تاسف‌بار و ناسازگار است. مشکلات فعلی میان دو کشور نیز از این ناسازگاری و عدم صمیمیت ناشی می‌شود. بار دیگر یادآوری می‌کنیم که ترکیه در این دوره به نگرش و گفتمان‌های منفی و مثبت فرانسه به همان روش پاسخ خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اظهارات ماکرون مبنی بر دخالت ترکیه در امور داخلی فرانسه و نیز انتخابات پیش روی این کشور را نیز رد کرد.

ماکرون در مصاحبه با شبکه 5 فرانسه گفته بود که ترکیه در پی دخالت در انتخابات آینده فرانسه است. همچنین آنکارا تلاش دارد تا اصول فرانسه را تضعیف کند.

رئیس جمهور فرانسه در خصوص اینکه آیا ترکیه همکار پاریس است، اظهار داشت: در موضوع سوریه و آمدن افراد خطرناک(به فرانسه) همکاری امنیتی با ترکیه داریم، همچنین در موضوع آوارگان نیز همکاری داریم. ترکیه بالاترین میزان پناهجویان از سوریه را در خود جای داده است. باید با آنها گفتگو کنیم، اگر بگوییم گفتگو نداریم و آنها درهایشان را باز کنند، 3.5 میلیون پناهجوی سوری به اروپا سرازیر خواهند شد.

ماکرون در خصوص اسلام هراسی در فرانسه نیز مدعی شد که چنین چیزی از سوی دولت فرانسه وجود نداشته ما از اسلام هراسی حمایت نکرده ایم. برخی شبکه های مورد حمایت ترکیه و قطر این موضوع را منتشر کردند در حالیکه چنین نبوده و این باعث شد که ما برای چند هفته در کشورهای جهان اسلام مورد حمله قرار بگیریم.

وی رفتار ترکیه در مدیترانه شرقی را اقدامی یکجانبه خواند که مناسب یک عضو ناتو نبوده و گفت: ما در سوریه علیه داعش همکاری می کنیم اما در مدیترانه از سوی ترکیه مورد حمله قرار گرفته ایم.

رئیس جمهور فرانسه گفت: رفتار سخت با ترکیه ریسک دور شدن این کشور را افزایش می دهد. باید با کشورهای ترکیه و روسیه دیالوگ را برقرار کنیم.

پیش از این نیز اظهارات ماکرون علیه اردوغان با واکنش‌های تند اردوغان و مقامات ترکیه روبرو شده بود.

انتهای پیام/