شهر خبر

نزدیک‌ترین دیدنی‌های اطراف لواسان + تصاویر

نزدیک‌ترین دیدنی‌های اطراف لواسان + تصاویر

در دنیای پر دغدغه امروزی، شاید برنامه ریزی برای سفرهای طولانی و چند روزه، کار راحتی نباشد. ولی همه ما در طول هفته یکی دو روز وقت خالی برای استراحت و تفریح داریم. این فرصت‌های یک روزه، بهترین موقعیت برای سفرهای کوتاه به مقصدهای نزدیک است. از طرفی با ورود کرونا به زندگیمان و نگرانی از دامان زدن به گستردگی آن، مدتی است از سفرهای طولانی چشم پوشیده‌ایم امّا عمیقا نیاز به سفر هم احساس می‌کنیم. مسافت‌های کوتاهی که با طبیعتند و با مردم فاصله دارند، می‌توانند جزو گزینه‌هایمان برای اندکی استراحت باشند. اگر دنبال مقصدی نزدیک در اطراف لواسان برای سفری کوتاه و یک روزه هستید، این فهرست را مد نظر داشته باشید.

مسافت کمتر از یک ساعت از تهران تا اطراف لواسان

۱. منطقه حفاظت شده ورجین

منطقه حفاظت شده ورجین وسعتی حدود ۲۷ هزار هکتار دارد و در شمال شرقی شهر تهران در بخش لواسانات قرار دارد. این منطقه به این دلیل که در نزدیکی تهران قرار دارد، راه‌های دسترسی مناسبی دارد. ورود به آن از دو مسیر امکان‌پذیر است؛ یکی از داخل شهر لواسان و جاده کند و بوجان و دیگری در کنار شهر فشم و جاده امامه. از لواسان تا منطقه حفاظت شده ورجین حدود ۳۵ دقیقه فاصله است.

یکی از دلایل اهمیت این منطقه حفاظت شده، تنوع زیستی آن است. از مهم‌ترین گونه‌های حیات وحش که در این منطقه یافت می‌‌شود می‌توان به گراز، قوچ و میش البرزی، خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، انواع کبک، بلدرچین، جغد شاخدار، عقاب طلایی و... اشاره کرد.

مراتع این منطقه به عنوان مراتع ییلاقی مورد استفاده دامداران روستاهای اطراف و عشایر است. علاوه بر این، اینجا محل رشد انواع مختلف داروهای گیاهی است که از بین آنها می‌توان به بومادران، بارهنگ، کاکوتی، شکرتیغال و... اشاره کرد.

ورود به چنین مناطق طبیعی که بسیار شکننده هستند، نیاز به مراقبت از جانب مسافران دارند.

ورجین ایسنا.jpg
عکس از ایسنا | سید وحید حسینی

۲. کوه مهرچال

کوه مهرچال در رشته‌کوه البرز مرکزی قرار دارد و در شمال روستای امامه و کند و در فاصله بین دشت لار و کوه‌های لواسانات قرار دارد. مرتفع‌ترین قله این کوه، قله مهرچال نام دارد و به خاطر مسیرهای طولانی و شیب‌های زیاد، یکی از قله‌هایی است که با ارتفاع ۳۹۱۲ متر، صعود به آن سخت است.

در مسیر صعود این قلعه، دشتی به نام دشت مهرچال واقع شده است که یک رودخانه زیبا از میانش می‌گذرد. این دشت یک مقصد عالی برای کمپینگ است و قلعه‌ای با قدمت بیش از هزار سال در مسیر آن قرار دارد. از لواسان تا کوه مهرچال حدود ۳۰ دقیقه فاصله است.

۳. نیکنام ده

یکی از روستاهای دهستان لواسان بزرگ، رستوران نیکنام ده است که ۹ کیلومتر از شهر لواسان فاصله دارد. این روستا در همسایگی سد لتیان  در کوهپایه رشته کوه البرز واقع شده است. از لواسان تا نیکنام ده حدود ۴۰ دقیقه فاصله است. مهم‌ترین محصولات این روستا، گردو و گیلاس است. موقعیت جغرافیایی و زیبایی‌های طبیعی نیکنام ده باعث شده که از نظر توریستی و تفریحی، مورد توجه قرار بگیرد. معمولا آخر هفته‌ها به خصوص در فصل تابستان، در این روستا ویلاهایی به مسافران اجاره داده می‌شود.

۴. کند علیا

یکی دیگر از روستاهای دهستان لواسان کوچک، روستای کند علیا است. از جذابیت‌های این روستا می‌توان به باغ‌های زیبا، کوچه باغ‌های دیدنی و چندین آبشار معروف اشاره کرد. این روستا فقط ۳۸ کیلومتر از شمال شرقی تهران فاصله دارد و یک روستای کوهستانی با منابع غنی آب به شمار می‌رود. آب و هوای این روستا مثل سایر مناطق کوهستانی، در زمستان سرد است، بنابراین بهترین فصل برای سفر به این منطقه، بهار و تابستان است. از لواسان تا کند علیا حدود ۱۵ دقیقه فاصله است.

دو آبشار دیدنی در اطراف این روستا واقع شده است؛ یکی آبشار ناران و دیگری آبشار کفترلو. از دیگر جذابیت‌های این روستا این است که اهالی آن محصولات باغی خود را عصرها برای فروش به داخل روستا می‌آورند و شما می‌توانید تازه‌ترین و بهترین محصولات باغی را مستقیما از آنها بخرید و لذت ببرید. از آنجایی که بخش زیادی از روستا، باغ‌های شخصی است، بدون اجازه نباید وارد حریم آن‌ها شوید.  

۵. پارک جنگلی تلو

پارک جنگلی تلو با فضای آرام و زیبایی که دارد، مقصدی عالی برای طبیعت‌دوستان است. این پارک در بزرگراه شهید بابایی و کیلومتر پنج جاده تلو واقع شده است؛ به همین خاطر دسترسی بسیار سریع و راحتی دارد. از لواسان تا پارک جنگلی تلو حدود ۲۰ دقیقه فاصله است. این پارک مأمن انواع پرندگان مثل شاهین و قرقی و عقاب است. پوشش گیاهی آن هم غالبا از درختان سوزنی برگ و پهن برگ تشکیل شده است. دریاچه سد لتیان، تأمین‌کننده آب مورد نیاز برای این پارک جنگلی است.

پارک جنگلی تلو مساحتی بیش از ۱۰ میلیون مترمربع دارد. در گوشه و کنار پارک، آلاچیق‌هایی برای استراحت و اتراق بازدیدکنندگان وجود دارد. مهم‌ترین جذابیت این پارک جنگلی، غیر از طبیعت بی‌نظیری که دارد، چشم‌اندازهای زیبایی است که از سد لتیان و لواسان در مقابل چشمان شما به نمایش می‌گذارد. در این پارک امکانات لازم برای فعالیت‌های ورزشی و تفریحی مثلا والیبال ساحلی، فوتبال ساحلی، دوچرخه‌سواری کوهستان، پاراگلایدر، اسب دوانی، پینت‌بال و صخره‌نوردی فراهم شده است. بنابراین اگر از علاقه‌مندان به این فعالیت‌های تفریحی و ورزشی جذاب هستید، در این پارک جنگلی ناامید نمی‌شوید.

تلو همشهری.jpg
عکس از همشهری آنلاین

۶. دشت هویج

دشت هویج یکی از زیباترین مناطق طبیعی در نزدیکی تهران و در منطقه لواسان است. این دشت زیبا در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و بخشی از روستای افجه است. این دشت برای سر زدن در فصل بهار و تابستان و پاییز بسیار ایده‌آل است. به خصوص در فصل پاییز که زیبایی خیره‌کننده آن، هزاران عکاس و طبیعت دوست را به سوی خود جذب می‌کند. در گذشته، این دشت محل کشت هویج بوده و نامش را به همین خاطر دشت هویج گذاشته‌اند ولی اکنون در بیشتر قسمت‌های آن درختان گیلاس به چشم می‌خورد.

دسترسی به دشت هویج به خصوص برای ساکنان شمال تهران، بسیار ساده و سریع است. از اتوبان شهید بابایی وارد جاده لشگرک شوید و به سمت میدان لشگرک مسیر خود را ادامه دهید تا به روستای افجه برسید. در روستا یک دو راهی هست که راه خاکی به سمت دشت هویج می‌رود. تورهایی برای بازدید از دشت هویج در طول سال برپا می‌شود که می‌تواند از طریق آنها برای سر زدن به این منطقه دیدنی اقدام کنید. از لواسان تا دشت هویج حدود ۴۰ دقیقه فاصله است.

دشت هویج ندا.jpg
عکس از آرشیو لست‌سکند | ندا

۷. روستای افجه

روستای افجه از توابع بخش لواسانات است و در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی تهران در مجاورت دشت هویج قرار دارد. این روستای مرتفع ۲۰۴۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به خاطر کوهستانی بودن پاییز و زمستان سرد و بهار و تابستانی مطبوع دارد. از لواسان تا روستای افجه حدود ۱۵ دقیقه فاصله است.

این روستا غیر از زیبایی‌های طبیعی جذابش، آثار تاریخی هم دارد؛ از جمله حمام تاریخی روستا که قدمت آن به دوران صفویه یا قاجار می‌رسد. غیر از آثار تاریخی، در این روستا می‌توانید از دو آبشار جذاب بازدید کنید؛ یکی آبشار پسچویک با ۱۵ ارتفاع  که فاصله آن از شمال شرق افجه، تقریبا ۱/۵ کیلومتر است. دیگری آبشار مواب است که قبل از دشت هویج قرار دارد و ارتفاع آن به ۱۸۰ متر می‌رسد.

۸. روستای برگ جهان

روستای برگ جهان یکی دیگر از روستاهای دیدنی دهستان لواسان کوچک است و آب‌وهوایی بی‌نظیر و طبیعتی جذاب دارد. این منطقه تقریبا در تمام طول سال میزبان علاقه‌مندان به طبیعت است. در بهار و تابستان که آب‌وهوایی مطبوع دارد و در پاییز به خاطر منظره‌های زیبایی از هزاران رنگ پاییزی که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. روستای برگ جهان ۱۱ کیلومتر از شرق روستای افجه فاصله دارد. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۰۲۶ متر است.

روستای برگ جهان تقریبا ۴۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد و دسترسی آن تقریبا راحت و سریع است. از تهران می‌توانید به طرف لواسان و از آنجا به افجه و در نهایت برگ جهان برسید. مسیر دیگری هم از تهران دارد که از مسیر جاجرود، سد لتیان، نیکنام ده و بعد برگ جهان است. از لواسان تا روستای برگ جهان حدود ۲۰ دقیقه فاصله است.

این روستای زیبای کوهستانی به غیر از چشم‌ اندازهای منحصر به فردی دارد که از مناظر طبیعی دارد، میزبان چندین جاذبه دیگر نیز هست که از میان آنها می‌توان به قلعه دختر ثبت شده در فهرست آثار ملی، زندان خانه لار یا غار خمیره، آرامگاه امامزاده اسماعیل و آبشار برگ جهان اشاره کرد.

برگ جهان irib.jpg
عکس از سایت IRIBnews

مسافت بیشتر از یک ساعت

۹. پارک ملی لار

پارک ملی لار یکی از مناطق حفاظت‌شده ایران است که در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. پارک ملی لار در رشته کوه البرز مرکزی و در نزدیکی دامنه جنوب غربی دماوند قرار گرفته است و در واقع در مرز بین دو استان تهران و مازندران قرار دارد. این پارک وسعتی حدود ۳۰ هزار هکتار دارد، البته وسعت کل منطقه لار به ۷۳۵۰۰ هکتار می‌رسد. پارک ملی لار یکی از زیست بوم‌های مهم عشایری است و به خاطر تنوع پوشش گیاهی و تنوع حیات وحش، اهمیت زیادی برای محیط زیست ایران دارد. از لواسان تا پارک ملی لار حدود ۳ ساعت فاصله است.

در این پارک ملی، تفریحات و جاذبه‌های متعددی وجود دارد که گردشگران را در فصل‌های مختلف سال به خصوص در بهار به این منطقه می‌کشد. یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های پارک، دشت شقایق‌ها است که بهترین زمان برای بازدید از آن، روزهای پایانی فصل بهار است. دریاچه دیوآسیاب، دریاچه‌ای به قطر ۲۰ متر و عمق دو متر است و آب آن از چشمه‌ای در کف دریاچه تامین می‌شود. این دریاچه در فصل‌های مختلف و با توجه به میزان آب‌دهی و سایر ویژگی‌ها، هر بار رنگ متفاوتی دارد و رنگ آن از آبی روشن تا خاکستری، تغییر می‌کند. دریاچه سد لار یکی دیگر از دیدنی‌های منطقه است. این دریاچه ۲۹ کیلومترمربع وسعت دارد و آب آن از رودخانه‌های قزل دره، دلیچای و آب‌ سفید تامین می‌شود.

اگر از علاقه‌مندان تفریحات در مناطق طبیعی هستید، در پارک ملی لار دست خالی به خانه برنمی‌گردید. کوهنوردی در چندین کوهی که در پارک ملی لار قرار دارد یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های تفریحی است. علاوه بر این، ماهیگیری در این منطقه هم طرفداران زیادی دارد و سد لار در فصل مجاز برای صید، به مکانی برای جمع شدن دوستداران ماهیگیری تبدیل می‌شود. البته برای ماهیگیری در این دریاچه باید مجوزهای لازم را از قبل دریافت کنید. از دیگر تفریحاتی که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید، دوچرخه‌سواری و آفرود است و اگر برای این فعالیت‌ها آمادگی کافی ندارید، می‌توانید از پیک‌نیک و عکاسی در طبیعت زیبای پارک ملی لار لذت ببرید.

پارک ملی لار مریم آرام.jpg
عکس از آرشیو لست‌سکند | مریم آرام

۱۰. سد لتیان

سد لتیان سدی است که روی رودخانه جاجرود ساخته شده و در ۱۰ کیلومتری از شمال شرقی تهران و در جنوب شهر لواسان قرار دارد. از لواسان تا سد لتیان حدود یک ساعت فاصله است. پارک جنگلی لتیان هم در کنار پارک جنگلی تلو در اطراف این دریاچه قرار دارد. اطراف این سد به خاطر آب‌وهوای مطبوعی که دارد، مورد توجه دوستداران طبیعت است. اگر به تفریحات در دل طبیعت علاقه دارید، می‌توانید در اطراف سد لتیان تفریحاتی مثل دوچرخه سواری و ماهیگیری را تجربه کنید. عکاسی از طبیعت منطقه، یکی از فعالیت‌های محبوب بازدیدکنندگان آن است. قایقرانی و اسکی روی آب از دیگر تفریحاتی است که امکان تجربه آن در سد لتیان برای علاقه‌مندان فراهم شده است.

 

تألیف: لست‌سکند