پژمان بازغی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: بر هیچکس پوشیده نیست که امسال کشور ما در شرایط بسیار سختی قرار داشت و به تبع آن اهالی سینما و تلویزیون هم روزهای سختی را سپری کردند. بسیاری از همکاران و دوستان ما امسال را کاملاً بیکار و خانه‌نشین بودند و به جای اینکه برای کمک به اهالی سینما فکری شود و حمایتی در نظر بگیرند که حداقل می‌تواند یک بیمه تأمین اجتماعی باشد متأسفانه مسائل جدیدی مطرح می‌شود که وضعیت را بدتر می‌کند و مجلس در این شرایط سخت قانونی تصویب می‌کند که هنرمندان با درآمدی بیشتر از یک حد مشخص باید مالیات پرداخت کنند.

بازغی تصریح کرد: من به شخصه هیچ مشکلی با پرداخت مالیات ندارم همانطور که سال گذشته مالیات پرداخت کردم و حتی به دلیل اشتباه در پر کردن اظهارنامه مالیاتی جریمه شدم به طوری که اگر طلافروش بودم مالیات کمتری پرداخت می‌کردم. مسئله اصلی این است که باید به مطالبات هنرمندان نیز در این بین رسیدگی شود. آنچه که اهالی سینما به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند در چه مواردی هزینه می‌شود و سرنوشت این پول چیست؟ آیا با پرداخت مالیات از سوی هنرمندان امنیت شغلی آن‌ها تأمین می‌شود و در شرایطی ویژه مثل شرایط حال حاضر کشور به آن‌ها رسیدگی می‌شود؟ قطعاً منطقی نیست که فقط از یک قشر مالیات دریافت شود و به هیچ یک از مطالبات آن‌ها رسیدگی نشود.

این بازیگر در ادامه گفت: متأسفانه هیچ ساز و کاری وجود ندارد و اصلاً مشخص نیست بر چه اساسی میزان مالیات هنرمندان و سینماگران محاسبه می‌شود و اصلاً آن مأمور مالیات که به این موضوع رسیدگی می‌کند آیا شناختی نسبت به قیمت‌گذاری آثار هنری دارد یا خیر. همانطور که گفتم با پرداخت مالیات از سوی هنرمندان هیچ مشکلی ندارم اما باید مسائل زیادی را بررسی کرد و باید مشخص شود که ارزشگذاری‌ها چگونه انجام می‌شود.

بازغی درباره وضعیت سینمای ایران در سال آینده اظهار داشت: هر رسانه‌ای راه خود را پیدا می‌کند و سینما هم ناگزیر باید این کار را انجام دهد. شاید در سال آینده سینما به صورت فیزیکی وجود نداشته باشد و در پلتفرم‌های اینترنتی به حیات خود ادامه دهد. اکران آنلاین مسیری است که سینمای ما باید سال‌های پیش آن را طی می‌کرد ولی از آنجا که ما همیشه انجام کارهایمان را به دقیقه 90 موکول می‌کنیم با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم و زیرساختی فراهم نیست. در سال آینده فیلمسازها با این امکان می‌توانند به ساخت فیلم فکر کنند و ما فقط می‌توانیم دعا کنیم که سال آینده سینما رونق پیدا کند و امیدوارم مسئولان نیز تمهیداتی برای حمایت از سینما در نظر بگیرند.

او افزود: در حال حاضر فیلم‌های زیادی آماده نمایش دارم که در صف اکران هستند. فیلم‌های سینمایی «جوجه تیغی»، «خوره»، «خورشید آن ماه»، «راند چهارم»، «بچه‌های طوفان» و «توچال» فیلم‌هایی هستند که در آن‌ها ایفای نقش کرده‌ام و آماده نمایش هستند. در حال حاضر نیز مشغول بازی در مجموعه تلویزیونی «افرا» هستم که خردادماه سال آینده پخش می‌شود.

بازیگر فیلم سینمایی «سمفونی نهم» در ادامه اظهاراتش درباره فیلمبرداری در روزهای شیوع ویروس کرونا گفت: زمانی که شاهد اولین نشانه‌های شیوع کرونا در کشور بودیم ضبط قسمت‌هایی از برنامه «کودک شو» انجام می‌شد که با مشکلاتی روبرو شدیم. من پیش‌تر هم تأکید کرده‌ام که باید سنگر هنری کشور حفظ شود و به تولیدات تازه و هنری نیاز داریم. سریال «بیگانه‌ای با من است» را سال گذشته کار کردیم که متأسفانه مرحوم پرویر پورحسینی از بازیگران این سریال به کرونا مبتلا شد و جان خود را از دست داد. پوراندخت مهیمن و شبنم قلی‌خانی نیز از دیگر بازیگران این سریال هستند که به کرونا مبتلا شدند ولی باید بپذیریم که با وجود این خطرات هیچ چاره‌ای جز ادامه تولیدات نداریم و البته کسی نمی‌تواند به طور قطع بگوید تولیدات ادامه داشته باشند یا خیر. به نظر من در هر صورت بهتر است مسائل ایمنی و بهداشتی را رعایت کنیم تا کسی به این بیماری مبتلا نشود چرا که شغل ما متأسفانه آینده‌ای ندارد و مقطعی است و وقتی امنیتی وجود ندارد مجبور هستیم در این شرایط به کار ادامه دهیم.