به گزارش برنا؛ مرداد سوزان 99 همراه بود با موج عظیم و بی سابقه از ابتلا و مرگ میرهای کرونایی به گونه ای که روز شاهد رکود شکنی جدیدی از مرگ هموطنانمان که بر اثر این وحشت قرن رخ می‌داد، بودیم و پیک دوم در کشور شروع شد که با افزایش شمار مبتلایان به نظر می‌رسید قدرت تکثیر ویروس افزایش ‌یافته بود.

آمارهای کرونایی

کرونا در اولین روز مرداد ماه 99 جان 219 نفر را گرفت و با مبتلا شدن  یک هزار و 934 ایرانی دیگر شمار فوتی ها بر اثر این بیماری به 14 هزار و 853 نفر رسید و تا آن روز 281 هزار و 413 نفر در کشور به کووید 19 مبتلا شدند.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، در خصوص موج جدید بیماری و سرایت پذیری کرونا گفت: قدرت سرایت ویروس کرونا به 3 الی 9 برابر رسیده است اما افزایش شدت بیماری زایی ویروس هنوز ثابت نشده است.

بازار طاعون زده

در اولین هفته مرداد 99 طبق اعلام رسمی ستاد ملی مقابل با کرونا به به دلیل خیز دوباره ابتلا به این ویروس در کشور، برخی صنوف پر ریسک پایتخت تعطیل شدند.

و در روز 7 مرداد از این محدودیت‌ها تا یک هفته دیگر تمدید شد و بر همین اساس برگزاری نمایشگاه، مجمع عمومی و تجمعات ممنوع اعلام شد.

تعطیلی اصناف

گرمای طاقت فرسا

دمای هوا در هفته اول مرداد افزایش بی سابقه ای داشت به گونه ای که بسیاری از شهرهای کشور دمای بسیار بالایی را تجربه کردند و پایتخت نشینان نیز با تجربه گرمای 40 روزهای سوزانی را پشت سر گذاشتند.

وقوع سیل در گیلان

با وجود گرمای سوزان که بسیاری از مناطق کشور را درگیر کرده بود بارش شدید و سیل‌آسای باران در گیلان که در مدت بسیار کوتاهی اتفاق افتاد موجب جاری شدن سیل در گیلان شد بین 40 تا 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان دچار آسیب و خسارت شدند.

هشدار خاموشی در تهران

گرمای بالای آن روزها موجب افزایش بی‌سابقه مصرف برق در تهران شد و پایتخت نشینان آن روزها پیامک‌هایی متفاوت همچون «هشدار! خاموشی احتمال قطعی برق در محدوده زندگی شما وجود دارد هستند.» دریافت کردند.

اعطای وام ودیعه

اصلانی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در آن روزها از اجرایی شدن ساز و کار اعطای تسهیلات وام ودیعه در قالب دستورالعملی که بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی تهیه می‌کردند خبر داد. این وام به اسم مستأجر پرداخت شده اما به موجر داده می‌شد.

این تسهیلات را در قالب سه مدل 50، 30 و 15میلیونی بود و اقساط وام 50 میلیونی برای تهرانی 540 هزار تومان، وام 30 میلیونی برای شهرهای بزرگ 325 هزار تومان و سایر شهرها 160 هزار تومان است.

نرخ سود این تسهیلات را ۱۳ درصد بود و مستأجر فقط سود این وام را پرداخت کرده و اصل وام پایان سال به بانک برگشت داده می‌شد.

خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان و حقوق بگیران مشمول دریافت این وام بودند.

برگزاری کنکور ارشد و دکتری

پس از لغو آزمون های دکتری و ارشد 99  با اعلام سازمان سنجش زمان برگزاری آزمون دکتری نیمه متمرکز، روز 9مرداد سال 99 و آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته روزهای 16 و 17 مردادماه برگزار شد.

 تعداد مبتلایان به کرونا در بین داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد 85 نفر در کل کشور بود که به صورت جدا و با تدابیر شدی بهداشتی و حضور در بیمارستان آزمون دادند.

جنجال برگزاری کنکور سراسری 99

با وجود برگزاری جلسات متعدد در خصوص برگزاری کنکور ها در شرایط شیوع کرونا، مقرر شد کنکور سراسری در اواخر مردادماه برگزار شود.

اما  دو هفته مانده به این تاریخ خبری مبنی بر به تعویق افتادن دوباره زمان کنکور در رسانه ها از قول وزیر بهداشت منتشر شد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان آن را ضرورت افزایش فاصله‌گذاری اجتماعی و بسته‌بندی جدید دفترچه‌های کنکور بر اساس حوزه‌های جدید عنوان کرد.

گویا قرار بود کنکور سراسری بر اساس پروتکل‌های بهداشتی کنکور ارشد و دکتری برگزار شود اما وزارت بهداشت مصر است که این پروتکل‌ها سختگیرانه باشد.

دیری نپایید که شامگاه سه شنبه 21 مرداد ماه وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری در بیانیه مشترکی با اشاره به عدم تایید تغییر تاریخ برگزاری آزمون سراسری از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، یادآور شدند که این آزمون با همکاری استانداران، مراکز آموزشی، فرهنگی، ورزشی، نظامی و انتظامی در تاریخ قبلی یعنی همان 29 مرداد تا 1 شهریور، برگزار می شود.

طبق گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری فاصله‌گذاری کنکور سراسری 99 برای رفع نگرانی داوطلبان، از یک متر و 60 سانتی‌متر به یک متر و 80 سانتی‌متر افزایش یافت.

سوالات کنکور هنر لو رفت

روز 29 مرداد در آزمون سراسری هنر پس از توزیع دفترچه سوالات دروس عمومی یک داوطلب کرونایی که در بیمارستان طالقانی تهران بود با سوءاستفاده از احساسات عوامل اجرایی، موبایل به سر جلسه برده و پس از عکس گرفتن از آنها را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد.

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش در این باره گفت: زمان انتشار این تصاویر کنکور عمومی به پایان رسیده بود و فرد متخلف دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.

زرین آمیزی با بیان اینکه فرصت تقلب از این داوطلب سلب شد، گفت: با توجه به اظهارات این فرد، او قصد تقلب نداشته و هدفش بیشتر موضوع القای لو رفتن سوالات کنکور با توجه به وضعیت موجود بوده است.

کنکور هنر

سها پیدا شد

«سُها رضانژاد» دختر 27 ساله اهل کرج که با یک گروه 20نفره طبیعتگردی به ارتفاعات «جهان‌نما» واقع در در شهرستان کردکوی استان گلستان رفته بود، روز 20 تیر مفقود شد و با وجود جستجوی فراوان و شبانه روزی امدادگران هلال احمر و کوهنوردان و افراد محلی در شرایط بارندگی و مه گرفتگی و نیز با وجود سگ های زنده یاب و پهبادی که سپاه پاسداران در اختیار امدادگران گذاشته بود، ردی از او در این مدت پیدا نشد. تا این که روز 17 مرداد اعلام شد جسد این دختر پیدا شده است.

 

سها رضا نژاد

افزایش حق مسکن کارگران

اواسط مرداد ماه بود که محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب افزایش 200 هزار تومانی حق مسکن کارگری در هیات دولت خبر داد.

شایعه آن روزها

طی آن روزهای هم زمان با لغو طرح ترافیک در شهر تهران شاهد ترافیک های شدید در برخی نقاط پایتخت بودیم که به دنبال این اتفاق شائبه هایی مبنی بر ایجاد ترافیک به صورت عمدی و ساختگی ایجاد شده است که در این شائبه ها عمدتا دو مرکز پلیس راهور و شهرداری مورد انتقاد قرار گرفته و متهم شدند که به صورت عمدی ترافیک ایجاد می کنند.

سرهنگ محمد رازقی، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ این ادعاها قویا رد کرد و آن را خلاف واقع دانست.

آتش به جان میانکاله افتاد

 اراضی پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق مازندران برای نهمین بار در  طی سال جاری در اواخر مرداد دچار آتش سوزی شد.

 مجموعه ای که هر بار قسمتی از ارزش‌های گرانبهای آن به علت های گوناگون از بین می رود و حریق در این منطقه موجب شد میانکاله با خطر جدی برای ادامه حیات خود مواجه شود.

بنا به گفته برخی مسئولین این آتش‌سوزی توسط عوامل انسانی و به‌صورت عمدی رخ داد و تعدادی زیادی از خزندگان و جانورانی که به کندی جا به جا می‌شوند طعمه حریق شده‌اند.

بر اساس آمارهای رسمی دستکم هر سال بیش از یک و نیم میلیون بال پرنده مهاجر از 130 گونه برای زمستان گذرانی یا زیست در سایر فصول در تالاب میانکاله و اراضی مجاور آن فرود می آیند.

 مواد مخدر در بدن نوزاد مرده

اواخر مرداد بود که خبر از شناسایی باندی در رسانه منتشر شد که با استفاده از جسد نوزادن اقدام به قاچاق مواد مخدر می‌کردند.

اعضای این باند در اوج قساوت، نوزادان فوت شده را شناسایی و داخل بدن آنها را خالی کرده و به جای امحاء و احشاء، مواد مخدر قرار می‌دادند.

 زنان این نوزادان را در آغوش می‌گرفتند که کسی متوجه ماجرا نشود، که با تیزهوشی پلیس مبارزه با مواد مخدر این شگرد لو رفت.

پایان مرداد

مرداد 99 با مرگ 112 بیمار دیگر مبتلا به کرونا و شناسایی 2206 مورد ابتلا به مجموع  20 هزار و 376 فوتی رسیده و تا آن روز 354 هزار و 764 ایرانی به این ویروس منحوس مبتلا شدند.

// انتهای پیام:۵