شهرخبر

پیش‌بینی مهم صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصاد ایران

کدخبر: 401375
اقتصاد نیوز : صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که اقتصاد ایران در سال جاری رشد ۳ درصدی را تجربه خواهد کرد و پس از سه سال از رکود خارج خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، فشارهای تحریم ها زمانی بر اقتصاد ایران وارد شد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد؛ برجامی که در سال ۲۰۱۵ توسط ایران، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آمریکا امضا شد.

در سال ۲۰۱۷ بود که اقتصاد ایران برای آخرین بار رشد اقتصادی مثبت را تجربه کردو پس از ان برای سه سال متوالی رشد منفی را به ثبت رساند. براوردهای صورت گرفته حاکی از آن است که اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۴.۹۹ درصد کوچک شده است که فاصله بسیار زیادی با رشد ۱۲.۵ درصدی ثبت شده در سال ۲۰۱۶ یعنی سال پس از امضای برجام دارد. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که اقتصاد ایران در سال جاری رشد ۳ درصدی را تجربه خواهد کرد و پس از سه سال از رکود خارج خواهد شد.

هدف اصلی تحریم های آمریکا بر روی تجارت خارجی ایران متمرکز بوده است که اندک اندک دامنه ان از نفت و گاز و فرآورده های پتروشیمی به دیگر حوزه ها از جمله فلزات و معادن کشیده شده است. طبق براوردهای صورت گرفته توسط صندوق بین المللی پول صادرات ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۶.۱۱ میلیارد دلار بیشتر از واردات آن بوده است اما در سال ۲۰۲۰ میزان واردات ایران ۳.۴۵ میلیارد دلار بیشتر از صادرات بوده است.

پیش‌بینی مهم صندوق بین‌المللی پول/اقتصاد ایران چقدر رشد می‌کند؟

در سال های اخیر بیشترین حجم تجارت خارجی ایران مربوط به سال ۲۰۱۱ با حدود ۱۶۰ میلیارد دلار بوده است که این رقم در دو سال اخیر به حدود ۶۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.

طبق براوردهای صورت گرفته توسط صندوق بین المللی پول پیش بینی می شود که نرخ بیکاری ایران تا پایان امسال به ۱۲.۴ درصد برسد. نرخ بیکاری ایران در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ در کمترین سطح خود قرار داشت.

تحلیلگر ارشد جهانی در موسسه " استراتفور" بر این باور است که با وجود کاهش تدریجی ارزش ریال از سال ۲۰۱۸، در حال حاضر نرخ ارز به نوعی از ثبات رسیده است. با این حال کاهش ارزش ریال به نوبه خود باعث گران تر شدن واردات، افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید جامعه شده است.

الیوت ابرامز - نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در دوران ترامپ - در رابطه با پایان تحریم ها گفت: وقتی طرفین به برجام بازگردند، بخش بزرگ تحریم های اقتصادی برداشته خواهد شد و این به معنی از دست رفتن اهرم فشار آمریکا برای مذاکره جامع تر با ایران است.