شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت
بازارها در سال 99 مرور شد

قیمت دلار،یورو، سکه و طلا در یک قاب+نمودار

کدخبر: 401351
اقتصاد نیوز:آمارها نشان می‌دهد، قیمت دلار و یورو، قیمت سکه طلا و ارزش اونس طلا در سال 1399 درمجموع صعودی بود.

به گزارش اقتصاد نیوز، در ادبیات عمومی مراد از نرخ ارز، قیمت دلار است اما در کنار دلار، قیمت یورو هم اهمیت بالایی دارد. خصوصاً که اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌ها از یورو به‌عنوان یک ارز عملیاتی در تجارت استفاده می‌کند. در ابتدای دولت دوم روحانی یورو به‌جای دلار ارز گزارشگری ایران نیز شد. ارز گزارشگری، ارزی است که مبنای محاسبات و انتشار گزارش‌های اقتصادی نهادهای رسمی قرار می‌گیرد. در کنار قیمت دلار و قیمت یورو، فعالان بازار به قیمت سکه نیز توجه دارند. بازار سکه در ایران خاصیت پناهگاهی دارد و بسیاری باهدف حفظ ارزش دارایی‌های خود سکه خرید می‌کنند. در بازار سکه دو متغیر اثر بالایی دارد؛ قیمت دلار و قیمت طلای جهانی.

از دید فعالان بازار قیمت دلار نقش اصلی دارد و قیمت طلا نقش مکمل را بازی می‌کند. درابتدای سال جاری نگاهی به نرخ ارزهای شاخص بازار( قیمت دلار و قیمت یورو)، قیمت سکه و قیمت طلا در سال 1399 شده است.

قیمت دلار در سال 1399

بازار ارز در اقتصاد ایران برای سیاست‌گذاران بازار مهمی است. یکی از روسای کل بانک مرکزی روایت می‌کند نرخ ارز بازار برای دولتمردان ارشد حیثیتی شده است و همواره توقع دارند قیمت دلار در بازار بالا نرود. از همین رو وقت بیشتری روسای کل بانک مرکزی به تنظیم این نرخ در بازار بازمی‌گردد و جایگاه بسیاری از آنان نیز به خاطر نوسان این نرخ تضعیف‌شده است. نرخ ارز در دهه 90 در دو مقطع دچار نوسان شد.اواخر دولت احمدی‌نژاد و اوایل دولت دوم روحانی. هر دو نوسان به دلیل تحریم بود. در دولت دوم روحانی گرچه سطح قیمت دلار در سال 1398 بالا رفت اما از نوسان آن کم شد. میانگین قیمت اسکناس آمریکایی در سال ۹۸ نزدیک به ۱۳ هزار تومان رسید درحالی‌که  متوسط قیمت دلار در سال ۹۹، حدود ۲۳ هزار تومان بود بنابراین قیمت دلار حدود ۸۰ درصد در سال ۹۹ بالا رفت.

نمودار قیمت دلار

قیمت یورو در سال 1399

قیمت یورو، واحد پول 19 کشور اروپایی نیز در سالی که گذشت فرازوفرود زیادی داشت. قیمت یورو در سال 1398 به‌طور متوسط 14 هزار و 430 تومان برآورد شد؛ اما درنهایت در کانال 29 هزار تومان بسته شد. بر اساس برآورد متوسط قیمت یورو در سالی که گذشت 29 هزار و 300 تومان بود.

روند قیمت سکه در سال 1399

قیمت سکه امامی طی یک سال نزدیک به دو برابر شد و در مقاطعی حتی از شاخص کل بورس نیز بازدهی بیشتری را تجربه کرد. سکه درمجموع در سال ۹۹ بیش از ۸۰ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند و در کانال ۱۱ میلیون تومانی به کار خود پایان داد.

بالاترین قیمت‌های سکه در ۲۴ روز ابتدایی مهرماه تجربه شد قیمت سکه در این ماه به بالای ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.قیمت سکه از اواخر مهرماه در جاده نزولی قرار گرفت و در دی‌ماه به کف ۸ ماهه برخورد کرد. پس‌ازاینکه در اواخر دی‌ماه،‌ سکه یک‌بار دیگر کانال ۹ میلیون تومانی را به چشم دید،‌ به‌تدریج راه افزایشی را در پیش گرفت و توانست در انتهای سال بالای مرز ۱۱ میلیون تومانی خود را تثبیت کند.

قیمت یورو

قیمت طلای جهانی در سال 1399

طلای جهانی نیز پس از همه‌گیری کرونا و رکود ناشی از آن موردتوجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت.در ابتدای سال ۱۳۹۹، بازار نقدی باقیمت هزار و ۴۸۵ دلار  سال 1398 را به پایان رساند که می‌توان گفت پایین‌ترین قیمت را در نخستین روز سال رقم‌زده بود.

 اما بعد از ۵ ماه  بیشترین قیمت طلا  در سال 1399 تجربه شد. در ۱۶ مرداد سال ۱۳۹۹ قیمت طلا وارد کانال ۲ هزار دلار شد قیمت طلا در این روزبه ۲ هزار و ۷۰ دلار رسید که بالاترین قیمت در سال گذشته بود.آخرین قیمتی که این بازار در سال گذشته تجربه کرد هزار و ۷۴۵ دلار بود که باز نسبت به ابتدای سال گذشته افزایش قیمت ۲۶۰ دلاری داشته است.