شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#کارشناسان

پرفروش‌های یک انتشارات دفاع مقدسی در سال ۹۹/ اعترافات دست اول آمریکایی‌ها از رویای نافرجام و ماجرای عملیاتی که با "ماه" لو نرفت!


پرفروش‌های یک انتشارات دفاع مقدسی در سال 99/ اعترافات دست اول آمریکایی‌ها از رویای نافرجام و ماجرای عملیاتی که با "ماه" لو نرفت!

نویسنده‌های آمریکایی و کارشناسان رسانه‌ای جهان راز ناگفته‌ای از جنگ هشت ساله صدام علیه ایران را فاش کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سال 1399 در حالی به پایان رسید که اتفاقات زیادی در صنعت نشر و ادبیات کشور رخ داد؛ عدم برگزاری نمایشگاه کتاب به دلیل شیوع ویروس کرونا خسارت‌های زیادی را برای ناشران به همراه داشت چرا که نمایشگاه ویترین صنعت نشر کشور است و همواره فرصت طلایی برای ناشران است تا بتوانند کتاب‌های خود را به فروش برسانند. البته برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تا حدی توانست این خسارت را جبران کند. 

در کنار اینها گرانی کاغذ و افزایش قابل توجه هزینه‌های نشر هزینه‌های زیادی را به ناشران تحمیل کرد. با این حال ناشران علیرغم تمام سختی‌ها و مشکلات سرپا هستند و کتاب‌های بسیار خوبی در طول سال منتشر می‌شود. 

تعطیلات نوروز فرصت بسیار خوبی برای مطالعه و کتابخوانی است؛ به ویژه آنکه در نوروز 1400 به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از مردم ترجیح دادند از سفر رفتن خودداری کنند. در این گزارش مروری بر پرفروش‌ترین‌ آثار نشر 27 بعثت در سال 1399 داریم. آثاری که به دلیل جذابیت در سوژه و روایت و قلم روان نویسنده مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. 

 فرمانده‌ای شجاع و دلیر به نام میرزا محمد 

«آب هرگز نمی‌میرد» خاطرات جانباز میرزامحمد سلگی از فرماندهان لشکر 32 انصارالحسین است که حمید حسام به رشته تحریر درآورده است.  این کتاب در سال 1393 توانست جایزه نخست جشنواره جلال آل احمد را از آن خود کند.

هشت سال جنگ تحمیلی رژیم بعثی صدام علیه ملت بزرگ ایران، بی‌شک از دوران طلایی و پرافتخار مردمان این مرز و بوم است که انعکاس هرکدام از حوادث آن نقش به‌سزایی در معرفی قهرمانان این مرز و بوم دارد. مرور حوادث جنگ تحمیلی در کتاب «آب هرگز نمی‌میرد»، گوشه‌ای کوچک از گنیجنه عظیم دفاع مقدس است که ما را بیش از پیش به زیبایی‌های آن تابلوی نقاشی نزدیک‌تر می‌کند.

محمد میرزا سلگی در مقام فرماندهی گردان 152 حضرت اباالفضل و در لشکر انصارالحسین (علیهم‌السلام) همدان خدمت می‌کرد. وی از 22 سالگی در جبهه‌های غرب و جنوب جنگ تحمیلی حضور یافت و در این مدت پنج بار مجروح شد که در آخرین مجروحیت هر دو پای خود را از دست داد و هم‌چنین از ناحیه پهلو و دست چپ هم آسیب دید.

کتاب , دفاع مقدس ,

این کتاب مورد توجه رهبر انقلاب نیز قرار گرفت و آیت الله خامنه ای بر این کتاب تقریظ نوشتند. متن این تقریظ بدین شرح است: 

«بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

سلام بر یاران حسین (علیه‌السّلام) و سلام بر لشگر انصارالحسین همدان؛ و سلام بر شهیدان، دلاوران، فدائیان، شیران روز و عابدان شب؛ و سلام بر شهید زنده میرزا محمد سُلگی و بر همسر باایمان و صبور او؛ و سلام بر حمید حسام که دردانه‌هایی چون سُلگی و خوش‌لفظ را به ما شناساند. ساعت‌های خوش و باصفائی را با این کتاب گذراندم و بارها با دریغ و حسرت گفتم:

درنگی کرده بودم کاش در بزم جنون من هم
لبی تر کرده زان صهبای جام پرفسون من هم
هزاران کام در راه است و دل مشتاق و من حیران
که ره چون می‌توانم یافتن سوی درون من هم

از جنگ یک تصویر باشکوه، لیکن دوری در جلو چشم همه بود. باشکوه بود. باعظمت بود. اما مثل تابلویی که در بالا گذاشته باشند و آدم از دور بخواهد به آن نگاه بکند، این کتاب‌ها آمده‌اند ریزه‌کاری این تابلو را کشانده‌اند جلو و حالا انسان می‌تواند آن را از نزدیک ببیند.»

همسرانه‌ای عاشقانه از شهید همدانی در «خداحافظ سالار»

کتاب «خداحافظ سالار» نوشته‌ای دیگر از نویسنده نام آشنای کشور‌ حمید حسام است که درباره‌ی زندگی پروانه چراغ نوروزی همسر سرلشکر شهید حاج حسین همدانی به رشته تحریر درآمده است. در این کتاب خاطرات این بانوی قهرمان از دوران کودکی تا سال‌های پس از انقلاب روایت شده است.

نام شهید حاج حسین همدانی برای ایرانیان کاملاً آشناست. فرمانده‌ای که در اوج بحران‌ در سوریه به نبرد داعش رفت و در دفاع از حرم آل الله در سوریه به شهادت رسید. 

شروع داستان از سال 1390 است که شهید همدانی خانواده خود را در اوج بحران سوریه و سقوط دمشق، آگاهانه به آن شهر می‌برد. بعد از بازگشت به ایران زمانی که سوریه امن و بحران سقوط دمشق کم می‌شود، خانم چراغ‌نوروزی شروع به نوشتن خاطرات کودکی خود می‌کند، داستانی که به دهه 40 برمی‌گردد.

بخشی از کتاب به خاطرات و نقش شهید همدانی در تاسیس سه لشکر سپاه در سال‌های دفاع مقدس و ماموریت‌های متعدد از جمله حضور وی در آفریقا و در نهایت دفاع از حرم اهل‌ بیت(ع) در سوریه می‌پردازد. 

کتاب , دفاع مقدس ,

ماجرای جشن تولدی که «عجیب» شد!

"ماجرای عجیب یک جشن تولد" هفتمین کتاب از زندگی نامه شهدای مدافع حرم است که به قلم جواد کلاته عربی و در تیرماه 1399 به چاپ رسید. این کتاب در کمتر از یک ماه از زمان انتشار با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد  و به چاپ سوم رسید. 

این کتاب، روایتی مستند از زندگی شهید مدافع حرم مهدی ثامنی‌راد است که پیکرش سه سال پس از شهادت در هفتم تیر ماه سال گذشته به وطن بازگشت.

در معرفی این کتاب آمده است: «مهدی ثامنی‌راد متولد سال 1361 در ورامین بود که تا مقطع کارشناسی تحصیل کرده بود و در ورامین زندگی می‌کرد. ماجرای مهدی از زمانی رقم خورد که با همان تیپِ لاتی‌اش وارد مسجد مهدیه و پایگاه بسیج می‌شود. زمان می‌گذرد. کم‌کم تغییرات محسوسی در تیپ ظاهری و اخلاق مهدی رخ می‌دهد. مهدی رشته معارف را در دانشگاه رها می‌کند و بالاخره حرف دلش را گوش می‌دهد. به دانشگاه افسری امام حسین(ع) می‌رود و پاسدار می‌شود. در تیپ امنیتی آل محمد تهران به یک تک‌تیرانداز و فرمانده قابلی تبدیل می‌شود. سال 93  مهدی راهی کشور عراق می‌شود و در یک عملیات بزرگ و مهم شرکت می‌کند. عملیاتی که باعث تأمین امنیت راهپیمایی اربعین همان سال در شمال شرقی کربلا منجر می‌شود.» 

 اعترافات دست اول آمریکایی‌ها از رویای نافرجام صدام 

کتاب «رویای آمریکایی»، اثری از نویسنده و پژوهش‌گر پیشکسوت حوزه ادبیات مستند دفاع مقدس، گلعلی بابایی است. این کتاب طی ده فصل به ریشه‌ها و سوابق مناسبات ویرانگر ایالات متّحده و صدّام حسین در جنگ 8 ساله رژیم بعث علیه ایران پرداخته است.

این کتاب در واقع خوانشی دقیق از رویایی است که صدام برای تبدیل شدن به ژاندارم ایالات متحده در منطقه در سر می‌پروراند و با حمایت‌های مختلف از او جنگی تمام عیار علیه ایران را آغاز کرد.

در فهرست منابع این اثر پژوهشی، نام 135 منبع ذکر شده که اکثرشان از منابع خارجی است. منابعی که در آن نویسنده‌های آمریکایی، اروپایی و کارشناسان رسانه‌ای جهان عرب و همچنین شماری از شاخص‌ترین فرماندهان ارتش صدام حسین در مورد این جنگ نوشتند.

کتاب , دفاع مقدس ,

 «در هاله‌ای از غبار» سرگذشت فرمانده‌ای که هنوز چشم به راهش هستیم 

کتاب «در هاله‌ای از غبار» سرگذشت‌نامه‌ای از سردار حاج احمد متوسلیان است که در 14 تیرماه 1361 توسط عوامل صهونیستی در لبنان به اسارت درآمد و تاکنون خبری از او به دست نیامده است. 

این کتاب راوی محور، در 22 فصل نوشته شده و در آن زندگی متوسلیان از دوران کودکی تا زمان اسارتش دنبال می‌شود. یکی از ویژگی‌های این کتاب گفت‌وگو با راویانی است که تاکنون کمتر از حاج احمد متوسلیان سخن گفته‌اند؛ مانند منصور کوچک محسنی، صیف الله منتظری و محسن رفیق دوست و برخی از اعضای خانواده وی که خاطرات جدیدی را بیان کردند.

برای جذابیت بخشیدن به اثر 47 صفحه مصور در آن گنجانده شده که شامل 80 عکس با شرح تصاویر است.

ماهی که در آسمان ایران درخشید

کتاب «ماه همراه بچه‌هاست» زندگینامه شهید محمدابراهیم همت است که از کودکی تا زمان شهادت وی را در برمی‌گیرد. برای نگارش این کتاب با پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و همرزمان وی مصاحبه شده است.

حاج ابراهیم همت در یکی از خاطرات خود در پاییز سال 1361 در زمان انجام عملیات مسلم بن عقیل اشاره می‌کند که در شب عملیات قرص ماه کامل بود. از این رو رزمنده‌ها حین گذر از کوه به راحتی دیده می‌شدند. اما به خواست خدا زمانی که بچه‌ها عبور می‌کنند، ابری جلوی ماه قرار می‌گیرد و این موجب می‌شود که عملیات لو نروند. لذا برای نامگذاری این کتاب از این خاطره استفاده شده است.

کتاب , دفاع مقدس ,

از دیگر کتاب‌های پرفروش این انتشارات دفاع مقدسی می‌توان به آثاری نظیر «در هیاهوی سکوت»، «تمنای بی‌خزان» و «عزیزتر از جان» اشاره کرد. 

کتاب «در هیاهوی سکوت» روایت زندگی دانشجوی پیرو خط امام و رئیس ستاد لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص)، شهید عباس ورامینی است که جواد کلاته عربی به رشته تحریر درآورده است.

«تمنای بی‌خزان»، روایت‌های زهرا سلیمانی‌زاده از رزمنده مدافع‌حرم شهید مهدی حسینی است که به قلم شیرین زارع‌پور نوشته شده است. «عزیزترازجان» نیز خاطرات شهید مدافع‌حرم ابوالفضل راه‌چمنی به روایت همسرش مهناز ابویسانی است. این کتاب توسط کبری خدا‌بخش‌دهقی نوشته و عرضه شده است. 

انتهای پیام/