شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شبکه ملی#ارتباطات#وزارت#فضای مجازی

عملکرد بسیار ضعیف وزارت ارتباطات در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات/ موانع اصلی دستیابی به حکمرانی رسانه‌ای سایبری چیست؟


عملکرد بسیار ضعیف وزارت ارتباطات در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات/ موانع اصلی دستیابی به حکمرانی رسانه‌ای سایبری چیست؟

پژوهشگر فضای مجازی گفت: وزارت ارتباطات در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و تقویت زیر ساخت های داخلی، حمایت از سرویس ها و خدمات تولید بسیار ضعیف عمل کرده است.

خبرگزاری تسنیم - «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ سید علیرضا آل داود پژوهشگر فضای مجازی و رسانه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی نامگذاری کردند، گفت: اهمیت فضای مجازی برای رهبر حکیم انقلاب اسلامی بر هیچکس پوشیده نیست و در این موضوع مهمترین مسئله راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و حمایت از سرویس ها و خدمات بومی که تولید جوانان نخبه داخلی است، مطرح می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه وزارت ارتباطات دولت آقای روحانی در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و تقویت زیر ساخت های داخلی، حمایت از سرویس ها و خدمات تولید جوانان وطن بسیار ضعیف عمل کرده است و حتی شاهد بودیم با در اختیار قرار دادن پهنای بسیار به سرویس های خارجی مانع هم در برابر رشد سرویس های داخلی ایجاد کرده است.

آل داود با تاکید بر اینکه پشتیبانی ضعیف دولت از سرویس های داخلی در بستر فضای مجازی تاسف بار است، تصریح کرد : بارها  صاحبان و مدیران سرویس ها و استارتاپ های داخلی از عدم پشتیبانی و مانع هایی که برایشان توسط دولت ایجاد شده است گلایه می‌کنند و مهمترین عامل را فضای مجازی یله و رها که سرویس های خارجی بدون پاسخگویی به کشور و بدون رعایت قوانین داخلی با حداکثر پشتیبانی پهنای باندی و حتی تبلیغی برخوردار هستند، می دانند که اصل رقابت پذیری را دچار خدشه جدی کرده است.

این مدرس سواد رسانه ای با اشاره اینکه آقای آذری جهرمی باید پاسخگوی عدم پشتیبانی کافی از سرویس های داخلی باشد، تصریح کرد: متاسفانه آقای جهرمی شاید در تبلیغات اینستاگرامی خود از پشتیبانی سرویس های داخلی نام ببرند، اما در عمل بی مهری ایشان و همفکرانشان در وزارت ارتباطات بخصوص در سازمان فناوری اطلاعات که نگاهشان به بیرون از کشور و تقویت پلتفرم های خارجی با انواع برنامه هاست، مشهود است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه باید جایگاه حکمرانی رسانه ای سایبری انقلاب اسلامی مشخص شود، افزود: متاسفانه یکی از مهمترین دلایلی که فضای مجازی در کشور ما یله و رها است همین نداشتن سند حکمرانی رسانه ای سایبری متناسب با قوانین، فرهنگ، اعتقادات و هویت ما است که باید در برنامه هفتم توسعه تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: ما در 4 لایه افقی تعریف شده برای شبکه ملی اطلاعات یعنی زیر ساخت، زیر ساخت و خدمات، محتوا و کاربر باید برنامه هایی کوتاه مدت و میان مدت جامعی را مطابق با بیانیه گام دوم انقلاب پیش بینی کنیم.

وی افزود: متاسفانه با عملکرد فعلی دولتهای یازدهم و دوازدهم ما در محاصره تبلیغاتی دشمن قرار گرفته ایم و متاسفانه جریانی هم در داخل کشور به نام جریان تحریف نانش در فضای مجازی یله و رها و پلتفرم های خارجی است که برای حفظ شرایط موجود به هیچ یک از مسائل  هویتی- وطنی اعتقادی ندارد.

آل داود با اشاره به مغلطه سنگین یکی از افراد غربگرای جریان تحریف که در مقاله ای نوشته است هر جا مسائل اصلی را مردمی کردیم و با چاشنی هویت و غیرت ملی گره زدیم، شکست خوردیم، تصریح کرد: این فرد غربگرا که پیشتر با کلیپ کاپیتان تلاش می‌کرد در خصوص مقدسات کشور و بخصوص ولایت فقیه شبه آفرینی کند، اینبار با مغلطه و مقایسه ملی شدن صنعت نفت با تلاش برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و مستقل شدن ایران مانند تمام کشورهای پیشرفته در فضای مجازی، تلاش می‌کند کشور را در فضای مجازی تحت سلطه فرانو آمریکا و انگلیس قرار دهد و جالب اینجاست این فرد در اغتشاشات آبان 98 نیز تلاش میکرد فضای مجازی را برای تروریست ها و منافقین باز نگه دارد.

وی ادامه دارد: فرد مذکور در مقاله ای پر از شبهه و البته مشکوک تلاش کرد پلتفرم و محتوا را جدا از هم معرفی کند و برای مسئولان و مردم اختلال محاسباتی درست کند که این موضوع بسیار خطرناک است و این اختلال محاسباتی با عناوینی چون نفوذ جریانی همراه می شود.

آل داود با تاکید بر اینکه در حوزه فضای مجازی و رسانه شاهد نفوذ جریانی به کشور هستیم تاکید کرد: گوشه هایی از این نفوذ جریانی را در سریال گاندوی 1 و گاندوی 2 شاهد هستیم و جالب اینجاست عمده جاسوسان دستگیر شده در 7 سال گذشته در کشور در حوزه فضای مجازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و رسانه فعال بوده اند.

وی افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی و دنباله های داخلی آنان برای جلوگیری از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور به هر اقدامی که فکر کنید دست زده اند، از اعزام جاسوس هایی به نام نزار ذاکا، سیامک نمازی، ند لامونت، آلن گودمن، جرالد دی گرین و... تا رویدادهای مشکوک بین المللی حوزه فناوری اطلاعات در ایران مانند روز جهانی دختران در ICT و توسعه اینترنت روستایی بدون فرهنگسازی و ارتقای سواد رسانه ای مردم روستا ذیل سند توسعه پایدار 2030 و... می‌توان اشاره کرد.

وی افزود: شبکه ملی اطلاعات تنها یک شبکه زیر ساختی نیست بلکه به عنوان قدم اول و مهمترین قدم برای حکمرانی رسانه ای سایبری در لایه های متعدد مدیریت، امنیت، سرویس و خدمات، محتوا و کاربر است که نمونه موفق آن در دنیا را در کشورهای آمریکا، کره جنوبی، انگلیس و... داریم می بینیم و این نشان از اهمیت راه اندازی این شبکه برای تمدن سازی در این نزاع جهانی تمدنی دارد.

آل داود ادامه داد: ما بارها گفته ایم در زمینه حکمرانی رسانه ای سایبری می‌توانیم از تجارب کشورهای غربی بهره گیری کنیم و جالب اینجاست که جریان غربگرا در داخل که برای غرب و مظاهر غربی و لیبرالی له له می‌زند، در این مورد یعنی حکمرانی رسانه ای سایبری به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد از کشورهای غربی الگو برداری کنیم که این نشان از اهمیت موضوع دارد.

وی با تاکید بر اینکه غرب در بحث نفوذ و جنگ شناختی ادراکی ترکیبی بر روی فضای مجازی یله و رها و فقر سواد رسانه ای مردم در داخل حساب ویژه ای باز کرده است، افزود: تولید اخبار جعلی، وارونه نشان دادن حقایق، پنهان کردن جلوه های امید بخش، کوچک نشان دادن دستاوردهای بزرگ، تغییر سبک زندگی، تغییر هویت، نسل سوزی، بی ثبات سازی اجتماعی و اقتصادی، بحران سازی های سیاسی و امنیتی، عادی سازی محتوای مستهجن، ضد اعتقادی و ضد فرهنگی و غیر اخلاقی برای کودکان، نوجوانان و جوانان، آدم ربایی نرم توسط شبکه قمار و شرط بندی، سرقت داده های کلان از کشور، ذائقه سنجی و ذائقه سازی، یاس آفرینی، حمایت از تروریست ها، منافقین و جریان لیبرالی غربگرا از مهمترین دلایل حمایت غرب بخصوص دستگاه های اطلاعاتی خارجی از رها ماندن فضای مجازی و رسانه در داخل ایران اسلامی است و متاسفانه جریان فاسدی هم در داخل به نام جریان تحریف و جریان نفوذ عامل نفوذی برای پیشبرد اهداف غرب در داخل کشور است.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر روی قوی شدن در فضای مجازی تاکید ویژه ای دارند، تصریح کرد: رهبر حکیم انقلاب اسلامی بیش از 21 سال است بر روی قوی شدن ایران اسلامی در فضای مجازی تاکید می کنند و از اسفند 90 نیز با راه اندازی شورای عالی فضای مجازی تمام تدابیر در این فضا را عملیاتی کرده اند.

این پژوهشگر فضای مجازی و رسانه اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی برای شرایط فعلی در کنار تاکیدات فراوان برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و حکمرانی رسانه ای سایبری انقلاب اسلامی، برای حضور هوشمند در فضای مجازی و ارتقای سواد، مهارت و تربیت رسانه ای تاکیدات ویژه ای دارند.

این مدرس سواد رسانه ای ادامه داد: جوانان بسیجی و انقلابی بسیاری امروز در برابر بیش از 20 گروه معارض داخلی و خارجی به صورت آتش به اختیار کار فرهنگی تمیز در فضای مجازی انجام می دهند و نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی و نهضت تولید محتوا را در کشور آغاز کرده اند.

وی با اشاره به اهمیت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات برای مقابله با نفوذ و زمین گیر کردن جریان تحریف تصریح کرد: جریان تحریف شبهات بسیاری را برای بدبین کردن مردم به شبکه ملی اطلاعات و سرویس های داخلی ساخته است و مدافعان پیشرفت کشور در فضای مجازی را با عناوین مختلف ترور شخصیت می‌کند، لازم به ذکر است حامیان راه اندازی شبکه ملی طلاعات از فضای مجازی واهمه ندارند چراکه این فضا یک فضای جدید زندگی در دنیای رسانه ای شده، است که در صورت مدیریت صحیح می تواند زیر ساختی برای ایجاد تمدن سازی نوین اسلامی و دستیابی به اهداف کلان چشم انداز کشور در 1404 باشد.

وی ادامه داد: ما با نگاه منفعلانه به این فضا مشکل داریم و می خواهیم به صورت کاملا فعالانه یکی از بازیگران اصلی فضای مجازی در جهان باشیم و این امر با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و سرویس های بومی که توسط نخبگان در کشور طراحی می شود و امکان ارائه خدمات بین المللی را دارد محقق خواهد شد.این ظرفیت در کشور وجود دارد و اگر به متخصصان داخلی اعتماد کنیم، نتیجه مطلوبش را هم خواهیم دید.

این پژوهشگر فضای مجازی و رسانه ادامه داد: عده ای با مغلطه های سنگین و پروپاگاندای رسانه ای از سال‌ها قبل ایجاد و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را مساوی قطع اینترنت معرفی می کردند که طبق اسناد منتشر شده توسط مرکز ملی فضای مجازی این ادعا کذب و از اساس دروغ است، چراکه با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات شبکه ای مستقل در کشور ایجاد می شود و اینترنت جهانی با ضوابطی شبیه به ضوابط کشورهای دارای این شبکه پیشرفته نظیر آمریکا، انگلیس، کره جنوبی، روسیه، چین، شبکه داخلی اتحادیه اروپا مدیریت خواهد شد.

آل داود در پایان اضافه کرد: در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها باید ابتدا موانع اصلی در برابر دستیابی ایران اسلامی به حکمرانی رسانه ای سایبری را از سر راه برداریم، سپس در کنار این اقدام توسط مردم در انتخابات ریاست جمهوری 1400 باید با پشتیبانی از تولیدات داخلی نخبگان جوان در داخل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به کارآفرینی، خلق ثروت، پیشرفت کشور و کاهش هزینه های مردم در دستیابی به سرویس ها و خدمات مورد نیازشان و شفاف سازی اقتصادی، اداری و مدیریتی کمک کنیم.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/