شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شجریان

بسته پیشنهادهای فرهنگی هنری چهارم فروردین | شجریان و مشکاتیان گوش کنید

روز چهارم فروردین چه بخوانیم چه گوش دهیم و چه کاری انجام ندهیم؟

شجریان و مشکاتیان

موسیقی

گوش سپردن به آثار شجریان و مشکاتیان؛ روزی با استاد و استاد

بسته پیشنهادهای فرهنگی هنری چهارم فروردین | شجریان و مشکاتیان گوش کنید
چهره‌هایی در تاریخ موسیقی ایران نواخته‌اند و خوانده‌اند که بزرگی‌شان نیاز به حرّافی ندارد. برای نمونه، پرویز مشکاتیان (موسیقی‌دان و نوازنده سنتور و سه‌تار) و محمدرضا شجریان که اتفاقا همکاری‌های شگفت‌انگیزی هم داشته‌اند. پیشنهاد موسیقی امروز، گوش سپردن به آثار مشترک آنهاست که در این میان دو اثر می‌توانند ساعت‌ها گوش‌های شما را به‌خود مشغول کنند: «سر عشق» (نوازنده سه‌تار: پرویز مشکاتیان) و «آستان‌جانان» (نوازنده سنتور: پرویز مشکاتیان) همراه با آواز استاد شجریان. این دو اثر به‌ترتیب در سال‌های۱۳۶۵ و ۱۳۶۴ برای اولین‌بار وارد بازار موسیقی ایران شدند.

فضای مجازی

ایده‌ای برای بازسازی سفرهای نوروزی؛ بلیت سفر با شبکه‌های اجتماعی

امروز چهارمین روز از سال ۱۴۰۰است؛ سالی جدید با لحظات و دقایق جدید اما با فرمی متفاوت. درست مثل سال قبل که همه گردشگری‌ها خلاصه شده بود در چهاردیواری آپارتمان‌هایمان. البته سال پیش هنوز ترس از دچار کرونا شدن خیلی مجال نمی‌داد دلتنگ سفر رفتن باشیم؛ دلتنگ کمپ زدن در ییلاق‌های زیبای شمال، یا سفرهای هتلی، یا سفر به سواحل شمال و جنوب. غش کردن روی ماسه‌های گرم، دیدن آثار تاریخی شهرهایی که همه حجت‌شان برای میزبانی، وارث گذشتگان بودن است. اما امسال با همه شباهتش به پارسال، یک تفاوت دارد آن هم حس کردن دلتنگی است. دلتنگی برای سفر را سفرروهای خیلی قهار می‌دانند و بس. پس خوب است که دست به‌کار شویم با فامیل و دوست و آشناهایی که در شهرهای مختلف داریم، ویدئوی گردشگری بسازیم از طبیعت از جاهای دیدنی، هرکسی از شهر خودش.

اپ

حرف‌زدن با مردم دنیا به زبان انگلیسی؛ مکالمه برای آشنایی

بسته پیشنهادهای فرهنگی هنری چهارم فروردین | شجریان و مشکاتیان گوش کنید

یکجانشینی و خیره‌شدن به دیوار بس است. از ۱۰روز باقیمانده تعطیلات استفاده مفیدی کنید. برداشتن قدمی دیگر در مسیر زبان‌آموزی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اگر تازه‌کار هستید اپلیکیشن دولینگو را نصب کنید. چندین زبان جذاب و هیجان‌انگیز ازجمله انگلیسی برای یادگرفتن دارد. اما اگر تاحدودی به زبان انگلیسی مسلط هستید، ‌می‌توانید از اپلیکیشن Yalla برای صحبت‌کردن با انگلیسی‌زبانان در سراسر جهان استفاده کنید. این اپ علاوه بر اینکه می‌تواند مکالمه شما را قوی کند، به‌نوعی به واسطه آشنایی با افراد جدید در کشورهای مختلف و مکالمه با آنها سرگرم هم خواهید شد. درواقع با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ هم زبان می‌آموزید و هم ۲۰میلیون گزینه برای دوستی و مصاحبت در برابرتان قرار دارد.

فیلم 

دومین فیلم رکورددار دریافت سیمرغ بلورین؛ پرده آخر

بسته پیشنهادهای فرهنگی هنری چهارم فروردین | شجریان و مشکاتیان گوش کنید

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که این روزهای تعطیل، بهترین فرصت برای تماشای فیلم و سریال از صبح خروسخوان تا پاسی از شب است،به همین دلیل ما هم دائما بهانه و مناسبت برایتان جور می‌کنیم تا جهت‌دارتر محتوای تصویری را برای تماشا انتخاب کنید. مثلا امروز را می‌توانید به بهانه تولد واروژ کریم‌مسیحی به تماشای یکی از درخشان‌ترین فیلم‌های او بنشینید. فیلم «پرده آخر» را شاید دیده باشید، اما حتما تماشای دوباره آن بعد از سال‌ها علاوه بر زنده کردن حس نوستالژی دهه۶۰، جزئیات جدیدی از فیلمی که هشت سیمرغ بلورین را به‌خود اختصاص داده به دست‌تان خواهد داد. در این فیلم دلهره‌آور فریماه فرجامی، سعید پورصمیمی، داریوش ارجمند، نیکو خردمند و ماهایا پطروسیان بازی می‌کنند.

خرید

بازگشت به دوران کودکی با خرید آنلاین؛ خاطره‌های تیله‌ای

تا همین دودهه پیش، هنوز تیله در زمره باارزش‌ترین دارایی‌های بچه‌ها به‌شمار می‌رفت. آنهایی که تیله‌های بیشتر و جذاب‌تری داشتند، مثل درجه‌بندی‌های ارتش از رتبه بالاتری میان بچه‌های کوچه و مدرسه برخوردار می‌شدند. جدا از روش‌های مختلفی که برای سرگرم شدن با این توپ‌های کوچک شیشه‌ای وجود داشت، شکل و رنگ تیله هم آدم را درگیر جمع‌آوری مجموعه‌ای از این شئی گردِ درخشان می‌کرد. الان که تاحدودی کارهای ابتدایی نوروز انجام شده، وقت خوبی برای بازآفرینی خاطرات تیله‌ای است. از بخت خوش، الان حتی فروشگاه‌های مجازی هم تیله می‌فروشند؛ یک سفارش آنلاین تا وصل شدن به خاطره‌های دوران کودکی...

فوتبال

آغاز رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در قاره سبز؛ توپ در زمین اروپا

بسته پیشنهادهای فرهنگی هنری چهارم فروردین | شجریان و مشکاتیان گوش کنید

اینکه هوادار کدام تیم ملی فوتبال در اروپا باشی، ارتباط نزدیکی با سن و سال دارد. نسل‌های قدیمی‌تر وقتی بچه بودند، شیفته قدرت‌های جهانی زمانه خودشان شدند: ایتالیا، آلمان و هلند. ولی برای نسل‌های بعدی نوبت هواداری به تیم‌هایی مثل فرانسه و اسپانیا که جام روی جام می‌بردند. به این ترتیب - حتی در شب‌های تعطیلات نوروز - آدم‌هایی پیدا می‌شوند که بازی تیم موردعلاقه‌شان را از دست ندهند. امشب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی۲۰۲۲ در قاره اروپا شروع می‌شود و گرچه در این مرحله خبری از رویارویی غول‌های فوتبال اروپا نیست، ولی بازهم بازی‌هایی پیدا می‌شوند که هواداران تیم‌های بزرگ بتوانند عیار تیم‌شان را بسنجند. برای امشب: فرانسه -اوکراین/ ترکیه - هلند. بازی‌های فرداشب را در صفحه روز۵اسفند بخوانید.

کتاب

سفر به دوران یک بیماری؛ وبای عالمگیر

کرونا که شیوع یافت، صحبت از آخرالزمان شد. اما تاریخ پر است از بیماری‌های همه‌گیری که میلیون‌ها نفر بر اثر ابتلا به آنها جان خود را از دست داده‌اند. نمونه آن اپیدمی وباست که دوران مظفرالدین‌شاه قاجار (سال‌های ۱۳۲۱-۱۳۲۲قمری) از سمت غرب وارد ایران شد. کتاب «وبای عالمگیر» به ابعاد این همه‌گیری پرداخته است. براساس آنچه در این کتاب آمده، بیماری وبا از طریق زوار از بصره به کرمانشاه و در ادامه به همدان، قم و دیگر نقاط کشور سرایت کرد. بر اثر عملکرد ضعیف حکومت در مقابله با بیماری، ضعف بهداشت عمومی، نادیده‌گرفته‌شدن قرنطینه، قحطی و فقر عمومی، بی‌اعتمادی و آگاه نبودن مردم، بسیاری بر اثر وبا مردند. خواندن کتاب مذکور را که به‌صورت مستند و براساس مکاتبات خصوصی عبدالحسین‌میرزا فرمانفرما، حاکم وقت کرمانشاه، گردآوری شده است، به شما توصیه می‌کنیم. این کتاب را که توسط «نشر تاریخ ایران» منتشر شده است، می‌توانید از تمام فروشگاه‌های مجازی کتاب تهیه کنید. نسخه صوتی‌اش هم موجود است.

آب و هوا

بررسی وضعیت جوی در بعضی شهرها؛ باران می‌آید

بسته پیشنهادهای فرهنگی هنری چهارم فروردین | شجریان و مشکاتیان گوش کنید

تفریح

برنامه‌ای برای ترسیدن در تعطیلات؛ خلق شب‌های هراس‌انگیز

برای انتخاب نرم‌افزار پیشنهادی امروز وارد ژانر وحشت می‌شویم. این نرم‌افزاری است برای ترسیدن و البته خواندن داستان. نرم‌افزار «داستان‌های ترسناک» در گروه سرگرمی دسته‌بندی می‌شود و گزینه مناسبی است برای ساعت‌های انتهایی شب که همه به خواب فرورفته‌اند و... . ابزار موردنیاز: یک فنجان چای همراه با نبات (برای مقاومت در زمان افت فشار حاصل از مطالعه)، تبلت یا گوشی تلفن‌همراه و دانلود نرم‌افزار داستان‌های ترسناک. در این تفریح ترسناک البته اتفاق‌های جالبی هم رخ می‌دهد؛ اول اینکه این برنامه برای افراد ۱۶سال به بالا طراحی شده. بعد هم اینکه همان اول از شما سؤال می‌شود: هم‌اکنون ترسیدن ضرری برایتان ندارد؟ اگر نه، ادامه داستان که... . حین مطالعه متن یادتان باشد که قراراست صداهای ترسناک هم از گوشی تلفن همراه به سراغتان بیایند. شب خوبی داشته باشید و تا معرفی برنامه بعدی خدانگهدار.

سرگرمی

ایده‌ای برای سنجش هوش افراد خانه؛ اتاق اسرار

امروز فرصت خوبی است برای اینکه شادی و نشاط و حتی هیجان بیشتری در فضای خانه ایجاد کنیم. گوشی‌های تلفن‌همراه را جمع کنیم. از فضای مجازی دور شویم. خود را در قالب یک طراح چیره‌دست فرض کنیم که می‌خواهد ذهن اعضای خانواده را به چالش بکشد. در جاهای مختلف خانه، راه‌پله، حیاط، پارکینگ و... معماهای مختلفی طرح و پیاده کنیم که هرکدام ما را به طرف معمای بعدی هدایت می‌کند. مخفی‌کردن کلید در اتاق یا کمددیواری می‌تواند انگیزه خوبی برای گذشتن از سد معماها باشد. حتی می‌توانیم ذهن را به پرواز در بیاوریم و سؤالات و معماهایی خارج از مرز ایران طرح کنیم. بازی‌ای هیجان‌انگیز با جایزه‌ای هیجان‌انگیز، ایده‌ای برای سرگرمی در چهارمین روز از تعطیلات نوروز است.