شهر خبر

آیا سرمایه گذاران ایرانی در ترکیه پاسپورت این کشور را از دست می دهند؟

آیا سرمایه گذاران ایرانی در ترکیه پاسپورت این کشور را از دست می دهند؟

تنش بین ترکیه و اتحادیه اروپا به گونه ای در جریان است که احتمال قانون لغو روادید در محدوده شینگن افزایش جدی یافته است.

به گزارش تحریریه، تنش بین اتحادیه اروپا و ترکیه این بار به بهانه خروج ترکیه از "کنوانسیون منع خشونت علیه زنان" افزایش یافته و اروپایی ها آنرا عقبگرد بزرگ و ارسال پیام های اشتباه به این اتحادیه ارزیابی کرده اند. این تنش اثر خود را در نگاه به قوانین ترکیه و اروپا به خصوص در حوزه مهاجرت به زودی نشان خواهد داد و دسترسی شهروندان ترکیه ای را به شینگن سخت تر می کند.

شینگن ویزای گردشگری اتحادیه اروپا است که به دارندگان اجازه می دهد هر 6 ماه حداکثر 90 روز در 26 کشور عضو اتحادیه اقامت مبتنی بر گردشگری داشته باشند. پاسپورت ترکیه در سطح جهانی دارای رده ۳۹ است و دارندگان این پاسپورت می توانند به 107 کشور دنیا از جمله کشورهای: ژاپن، کره جنوبی، اندونزی، آرژانتین، قطر و غیره، بدون ویزا سفر کنند.

ترکیه و اروپا در دو دهه اخیر کشمکش زیادی برای لغو روادید و داشتن اجازه ورود به منطقه شینگن برای شهروندان ترکیه داشته اند و دلیل این تنش هم به نگرانی مقام های اتحادیه اروپا باز می گردد که معتقد به مهاجرت گسترده شهروندان ترکیه به اروپای غربی در صورت لغو روادید هستند.

با اینحال اخذ ویزای شینگن از ترکیه از ایران راحت تر است و با این امید سالانه میلیاردها دلار ارز ایرانیان برای خرید ملک راهی ترکیه می شود که شرط دادن پاسپورت را سرمایه گذاری 250 هزار دلاری قرار داده است. شرطی که با تشدید بحران اقتصادی ترکیه قرار است تسهیل شود.

بررسی روابط ترکیه و اتحادیه اروپا نشان می دهد که امکان سخت تر شدن رفت و آمد شهروندان ترکیه ای به منطقه یورو در حال افزایش است و کسانی که با امید گرفتن پاسپورت ترکیه در این کشور سرمایه گذاری می کنند ریسک بزرگی را به جان می خرند.

اضافه به این، بحران اقتصادی ترکیه هم به دلیل افزایش قابل توجه احتمال بالا رفتن نرخ بهره در آمریکا باعث می شود تا لیر بیش از این سقوط کند و امکان وام گیری از موسسات آمریکایی که در 20 سال گذشته موتور توسعه اقتصادی ترکیه بوده است دشوارتر می شود که معنای هر دو گزاره ورشکستی اقتصادی ترکیه ای است که 20 سال رویایی را با بدهی 500 میلیارد دلاری گذرانده است.

پایان/