شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

اصلی ترین عامل پیشگیری از ابتلا به کرونا

کدخبر: 401226
اقتصاد نیوز : تغذیه برای حفظ ماهیچه‌ها و جلوگیری از ایجاد اختلال در سوخت وساز بدن بسیار حیاتی است. هنگامی که بیماران حدود دو هفته را در بخش مراقبت‌های ویژه می‌گذرانند، می‌تواند سبب مشکلات جدی شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، تغذیه مناسب از جمله راه‌های مهم حفظ سلامتی است و از این طریق می‌توان بسیاری از بیماری‌های عفونی را مهار و مانع ازبروز آن و سبب برگرداندن قوای جسمی در اثر بیماری شد. آنچه از بررسی متون علمی و گزارش های مراکز پژوهشی معتبر می توان استنباط کرد، این است که برای مقابله با کرونا، بهترین شیوه ، تقویت وضعیت سیستم ایمنی بدن و تامین میزان نیاز به مایعات، الکترولیت‌ها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی‌ها است.

شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی با هدف شناسایی تغذیه مناسب، حفظ وزن مطلوب و تعیین تداخلات دارو_ غذا در بیمارانی که مبتلا به کرونا بوده‌اند توصیه‌هایی ارائه کرده است که در ادامه می آید:

_رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه پنج گروه غذایی شامل گروه نان و غلات با تاکید بر غلات و نان‌های سبوس‌دار، انواع جوانه‌ها و گروه میوه‌ها با تاکید بر مصرف انواع مختلف میوه‌ها، گروه سبزی‌ها با تاکید بر مصرف انواع آن‌ها با رنگ‌های متفاوت و بویژه خانواده کلم، گروه گوشت‌ها با تاکید بر تخم مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات و مغزها و گروه شیر و لبنیات با تاکید بر مصرف لبنیات کم چرب.

_ مصرف منظم وعده‌های اصلی غذایی و میان وعده در طی روز با تاکید بر صرف صبحانه .

_ در وعده صبحانه از تخم مرغ، شیرکم چرب و پنیرکم چرب و کم نمک، نان و غلات سبوس‌دار و میوه و سبزی استفاده شود.

_ مصرف منظم صبحانه کامل در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد.

_ پروتئین را در اولویت قرار دهید: پروتئین برای ساخت، ترمیم و حفظ ماهیچه‌ها و همچنین برای حمایت از تولید آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های سیستم ایمنی بدن لازم است. متاسفانه، میزان دریافت پروتئین معمولا در بیماران کووید۱۹ پایین‌تر است.

_ تامین پروتئین مورد نیاز روزانه بویژه از طریق تخم‌مرغ، گوشت سفید وحبوبات به دلیل نقش ساختاری پروتئین‌ها در سیستم ایمنی، مصرف کافی و روزانه منابع پروتئین‌ها بسیار اهمیت دارد.

_ از حبوبات همراه منابع غذایی ویتامین Cمانند نارنج و آبلیموی تازه به منظور جذب بهتر آهن می‌توان استفاده کرد.

_ استفاده از منابع غذایی ویتامین B۶همچون تخم مرغ، مرغ، ماهی، قارچ، حبوبات و آجیل‌ها می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی نقش داشته باشد. ویتامین B۶ در متابولیسم پروتئین نیز نقش دارد.

_ مصرف غذا به صورت کاملا پخته باشد. به خصوص در مورد گوشت‌ها، مرغ، ماکیان، ماهی‌ها و تخم مرغ حتما آنها را پخته مصرف کنید و توجه کنید که کاملا و به خوبی پخته شده باشد.

_ مصرف سوپ به منظور دریافت سبزیجات، غلات کامل مانند جو و مایعات مفید است. در تهیه سوپ می‌توان از منابع پیش ساز ویتامین آ مثل هویج، گوجه فرنگی و کدو حلوایی و همچنین از انواع سبزیجات برگ سبز نظیر تره، جعفری، اسفناج و گشنیز و بروکلی و پیاز و جوانه‌ها به دلیل داشتن انواع ویتامین‌های B و همچنین از تکه‌های سینه مرغ استفاده کرد.

_ مصرف مایعات گرم فراوان نظیر آب جوشیده و چای کم رنگ توصیه می‌شود.

_ مصرف شیر و لبنیات کم چرب و ترجیحا پروبیوتیک به مقدار حداقل دو لیوان در روز توصیه می‌شود. این گروه منبع خوبی از ویتامین B۲هستند که در سیستم ایمنی نقش دارند.

_ مصرف مواد غذایی دارای ویتامین و مواد معدنی را افزایش دهید: ویتامین A ،C ،D و E و روی برای عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم هستند، آنها هم در سلامتی عضلات و هم در انرژی نقش دارند، که می‌توانید با قرار دادن مصرف شیر، ماهی‌های چرب، میوه‌ها، سبزی‌ها، آجیل و لوبیا در رژیم غذایی خود، آن ها را تامین کنید. 

_ مصرف میوه و سبزی تازه، استفاده از تمام زیر گروه‌های میوه‌ها به دلیل داشتن پیش‌ساز ویتامین A و ویتامین C و استفاده از تمام زیر گروه‌های سبزیجات مشتمل بر سبزیجات زرد، قرمز، نارنجی و سبز رنگ توصیه می‌شود البته باید خوب شسته و ضد عفونی شود. سبزیجات به دلیل داشتن پیش‌ساز ویتامین آ، اسید فولیک و دارا بودن ویتامین C و رنگ دانه‌های فراوان سبب ارتقای سیستم ایمنی می‌شود. 

_ مصرف انواع مرکبات شامل پرتقال و نارنگی و لیمو ترش و نارنج به صورت منظم و روزانه حداقل دو عدد در روز توصیه می‌شود. مرکبات حاوی ویتامین C هستند که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند. 

_ استفاده از روغن مایع گیاهی نظیر روغن کانولا، کنجد و روغن زیتون در پخت غذا و یا به همراه سالاد توصیه می‌شود. این مواد نیز حاوی امگا۳ هستند و توصیه می‌شود که در محدوده انرژی مورد نیاز مصرف شوند. به علاوه روغن‌های مایع گیاهی حاوی ویتامین E هستند که این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد.

_ گنجاندن انواع آجیل و مغزهای بی‌نمک در برنامه غذایی برای تقویت سیستم ایمنی مناسب است. آجیل‌ها منبع خوبی ازویتامین E، روی و سلنیوم هستند.البته لازم به ذکر است که نباید درمصرف آنها زیاده روی کرد.

_ از مصرف زیاد فست فودها، گوشت‌های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده اجتناب کنید چرا که این مواد غذایی حاوی نمک زیاد، اسیدهای چرب ترانس و اشباع بوده و برای سلامتی و عملکرد سیستم ایمنی نامطلوب هستند.

_ از مصرف نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و مصرف قند ساده اجتناب کنید چرا که با تضعیف عملکرد سیستماتیک همراه است.

_ گرچه بعضی مواد غذایی مانند سیر به واسطه وجود فیتو کمیکال‌ها در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند، بزرگنمایی خاصیت آنها و مصرف بی‌رویه آنها توصیه نمی‌شود.

_ از مصرف غذا در بیرون از منزل و محل کار اجتناب کنید. غذاهای بیرون از منزل ممکن است با رعایت نکات بهداشتی دقیق تهیه نشده و نمک و چربی اشباع و ترانس بالایی داشته که سبب تضعیف سیستم ایمنی خواهند شد. 

_ به طور کلی، بیمارانی که به علت بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا فشارخون از رژیم خاصی تبعیت می‌کنند در صورت ابتلا به کرونا لازم است پرهیزهای رژیم غذای خاص بیماری خود را ادامه دهند. 

_ حذف گز، سوهان، نقل، نبات، کیک و کلوچه و سایر شیرینی جات در رژیم غذایی خود فراموش نکنید