به گزارش برنا؛ سال 99 سالی بود که فوتبال تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. اگرچه این ویروس روی زمان برگزاری مسابقات لیگ برتر تاثیر گذاشت اما در نهایت لیگ نوزدهم و جام حذفی در غیبت تماشاگران برگزار شد.

در ادامه به بررسی مهم ترین اتفاقات فوتبالی سال 99 می پردازیم.

پوکر قرمزها

پرسپولیسی که فصل را با گابریل کالدرون آغاز کرد و با یحیی گل محمدی به پایان رساند اگرچه سال پرحاشیه ای داشت ولی در نهایت چهارمین قهرمانی پیاپی را از آن خود کرد تا به رکوردی دست نیافتنی برسد. کالدرون لیگ را بد شروع نکرد و پیروزی‌اش در دربی رفت شرایط را برایش از پیش بهتر کرد. او تیم را در پایان نیم فصل به صدر جدول رساند اما رفتن کالدرون به تعطیلات برگشتی نداشت و انصاری‌فرد پس از توافقی که با مالک شهرخودرو داشت گل‌محمدی را به پرسپولیس آورد. پرسپولیس در لیگ نوزدهم 16 هفته را بدون شکست پشت سر گذاشت که تاثیر زیادی روی قهرمانی این تیم داشت. پرسپولیس بعد از پیروزی در هفته بیست و ششم مقابل نفت مسجد سلیمان قهرمانی‌ اش قطعی شد. این تیم در مرحله نیمه نهایی جام حذفی مقابل استقلال فرهاد مجیدی شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند.

نایب قهرمانی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا

پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا عملکرد بسیار خوبی داشت و توانست به فینال این رقابت ها برسد. قرمزها در شرایطی به فینال رسیدند که ستاره هایی مثل شجاع خلیل زاده، علی علیپور، مهدی ترابی و عیسی آل کثیر را در اختیار نداشتند. پرسپولیس در فینال مقابل اولسان کره جنوبی با دادن 2 ضربه پنالتی مبتدیانه، شکست خورد و به نایب قهرمانی در آسیا بسنده کرد.

دبل نایب قهرمانی استقلال

سال پرحاشیه آبی های پایتخت در شرایطی با 2 نایب قهرمانی به پایان رسید که شاید بعد از رفتن استراماچونی کمتر استقلالی به موفقیت فرهاد مجیدی امیدوار بود. استقلال با مرد ایتالیایی روزهای خوبی را داشت سپری می کرد اما ناگهان او ایران را ترک کرد و آبی ها تمام طول لیگ نوزدهم را در رویای بازگشت او سپری کردند. استراماچونی به اندازه ای نزد آبی ها محبوب شد که حتی محبوبیت افسانه ای فرهاد مجیدی هم استقلالی ها را آرام نمی کرد. مجیدی تقریبا از اواسط فصل هدایت استقلال را برعهده گرفت و توانست این تیم را به نایب قهرمانی لیگ و جام حذفی برساند. البته این 2 موفقیت او زیر سایه نام استراماچونی ماند و در نهایت هم مجیدی به دلیل اختلاف با مدیریت باشگاه از سمت خود استعفا کرد اما در پایان سال دوباره با جدایی فکری به استقلال برگشت.

ورود ستاره‌ها به عرصه مربیگری

یکی دیگر از اتفاقات جالب فوتبالی در سال 99 ورود ستاره ها به عرصه مربیگری است. سیدمهدی رحمتی که لیگ نوزدهم را درون دروازه پدیده سپری کرد در تصمیمی غیرمنتظره و ناگهانی پیشنهاد سرمربیگری این تیم را پذیرفت. رحمتی در شرایطی سرمربی پدیده شد که هیچ دوره مربیگری را نگذرانده بود و کاملا بدون تجربه وارد عرصه مربیگری شد. نتایج پدیده و البته سبک بازی این تیم با توجه به داشته هایش قابل قبول بود و رحمتی نشان داد می تواند با کسب تجربه و مهارت های لازم به یک مربی کاربلد تبدیل شود. همزمان با ورود گلر سابق تیم ملی و استقلال به ورطه مربیگری همبازی او در سپاهان هم به عنوان سرمربی طلایی پوشان اصفهان انتخاب شد. محرم نویدکیا مرد محبوب سپاهانی ها درست مثل رحمتی بدون داشتن مدرک و تجربه مربیگری سرمربی سپاهان شد. نویدکیا در نیم فصل اول لیگ بیستم فراتر از انتظار ظاهر شد و در پایان نیم فصل با 2 امتیاز کمتر از پرسپولیس در رده دوم قرار گرفت.

فوت دو ستاره بزرگ و دوست داشتنی

بهمن ماه سال 99 برای اهالی فوتبال تلخ ترین ماه این سال کرونایی بود. مهرداد میناوند بازیکن سابق پرسپولیس و علی انصاریان بازیکن سابق استقلال و پرسپولیس در بهمن ماه سال 99 به فاصله یک هفته از همدیگر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کردند و جامعه ورزش و هنر و البته تمامی مردم ایران را در بهت و غم فرو بردند. میناوند و انصاریان که قبل از دربی در برنامه اپلیکیشن باشگاه پرسپولیس شرکت کرده بودند در ابتدای بهمن ماه به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شدند اما بیماری هردوی آنها وخیم بود و در نهایت به فاصله یک هفته از همدیگر فوت کردند تا روزهای تلخی برای مردم ایران رقم بخورد.

انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال

روز شنبه 8 دی‌ماه سال 98 درحالی‌ که مهدی تاج از چند روز قبل به علت بیماری قلبی در بیمارستان مهر تهران بستری شده بود، سخنگوی فدراسیون فوتبال در اظهارنظری که ازقضا روی سایت رسمی نیز نرفت، خبر رسمی کناره‌گیری رئیس را اعلام کرد. این خبر درشرایطی که قرار بود اسفندماه انتخابات فدراسیون برگزار شود، یک شوک بزرگ برای فوتبال ایران بود و گمانه‌زنی‌های زیادی را نیز به دنبال خود داشت. برخی برای تاج آرزوی سلامتی کردند، عده‌ای گفتند او بیماری را بهانه کرده و به خاطر مشکلات فدراسیون را رها کرده و برخی نیز که در فدراسیون مورد اعتماد تاج بودند، برای بقا همه تلاش‌شان را به کار گرفتند. بعد از تاج، حیدر بهاروند سرپرست موقت فدراسیون شد تا اینکه در روز دهم اسفند سال 99 شهاب الدین عزیزی خادم از طرف مجمع فدراسیون فوتبال به عنوان رئیس انتخاب شد تا دوره جدیدی در فدراسیون فوتبال آغاز شود. 5/5