به گزارش برنا؛ آغاز خرداد با اتفاقی تلخ و شوکه کننده ای شروع شد که احساسات بسیاری را جریحه دار کرد و قلب هر ایرانی را به در آورد.

شروع کرونایی

کرونا در یکم خرداد ماه با شناسایی دو هزار و 392 مبتلای جدید و مرگ 66 نفر جولان خود کشور را شروع کرد.

وحشتی بنام دختر کشی

عصر یکم خرداد کانال‌های محلی تالش خبر دادند رومینا اشرافی(دختر 13 ساله ای که هفته‌ی گذشت به جرم فرار با خواستگارش دستگیر و به‌رغم این که اصرار کرده بود او را به پدرش تحویل ندهند، به خانواده‌اش بازگردانده شد)  در خواب به دست پدرش به وسیله داس کشاورزی سر بریده شده است که این خبر، جنجال بسیاری در فضای مجازی و رسانه ها به پا کرد.

غم داستان رومینا از آنجا درناکتر شد که از لحاظ قانونی پدر در صورت قتل فرزندش قصاص نمی‌شود و نهایت مجازات او خلاصه می‌شود به جنبه عمومی جرم 3 تا 10 سال حبس دارد.

طبق گفته برخی منابع، پدر او پس از مشورت با دامادش که وکیل دادگستری است و با اطلاع از اینکه در قانون مجازات اسلامی ولی دم قصاص نمی‌شود، او را با داس به قتل رساند.

به گفته وکیل مادر رومینا، رئیس دادگاه از رضا اشرفی پرسید «اگر تو معتقد بودی ناموست لکه‌دار شده، چرا بهمن خاوری را نکشتی؟... آیا این رفتار یک پدر با فرزندش است؟» و رضا اشرفی پاسخ داد: «اگر بهمن را می‌کشتم قصاص می‌شدم.»

داستان رومینا

رومینا اَشرفی قبل از 13سالگی عاشق پسری 28 ساله بنام بهمن خاوری شده بود. پدر رومینا (رضا اشرفی) ظاهراً به‌دلیل اختلاف فرهنگی (مذهبی) که بین دو خانواده وجود داشت، مخالف ازدواج آن‌ها بود. در 28اردیبهشت 1399، رومینا به همراه بهمن خاوری فرار کرد اما یک روز بعد، خانواده اش شکایتی تحت عنوان «آدم‌ربایی» در دادسرا ثبت کردند که منجر به تعقیب قانونی و بازداشت آنها شد. به گفته ی خاله ی رومینا، برای آنکه رومینا را راضی به بازگشت کنند، به او پیغام می‌رسانند که پدرش با ازدواجش موافق است. بر این اساس، خانواده ی خاوری سفره ی عقدی آماده می‌کنند، ولی در زمان مقرر، رضا اشرفی با پلیس در آن‌جا حاضر می‌شود.

در 1 خرداد 99 پدر ابتدا سعی کرد رومینا را خفه کند اما موفق نشد و پس از آن سر او را با داس برید.

رومینا+اشرفی

اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی

پس از سالها چشم انتظاری مادران ایرانی بالاخره محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در تاریخ یکم خرداد در حساب شخصی توئیتر خود نوشت: با تلاش فعالان مدنی و رسانه ای و اهتمام دولت، مفهوم سرزمین مادری معنا یافت.

اینک با تصویب آئین‌نامه اعطای تابعیت فرزندان زنان ایرانی مزدوج با مردان خارجی هر کودکی که خون زن ایرانی در رگ هایش جاری است زین پس، قانونا نیز هموطن ماست.

این قانون شامل هر زن ایرانی که با مرد غیر ایرانی ازدواج کرده و در نتیجه این ازدواج دارای فرزند زیر 18 سال می شود و همچنین شامل هر فردی که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده و بیش از 18 سال تمام داشته باشد، می‌شود.

بدین ترتیب تمام این کودکانی خون ایرانی در رگ هایشان جاری بود بالاخره صاحب هویت ایرانی نیز شدند.

تکرار کودک آزاری

اواسط خرداد ماه بود که انتشار فیلم‌ها و تصاویر ناراحت‌کننده‌ای از کتک‌خوردن یک پسربچه به نام بنیامین توسط مادرش، فضای مجازی را تحت سیطره خود در‌آورده است. هدف مهلا، این مادر سنگدل، از انتشار فیلم‌های دلخراش کتک زدن بنیامین این بود که بتواند از این طریق از مردم پول بگیرد. این زن که اهل مشهد بود بارها تصویر کارت بانکی‌اش را در صفحه شخصی‌اش قرار داده و خطاب به فالوورهایش گفته است که «پول بدهید تا بنیامین را کتک نزنم».

پس چندی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا، از دستگیری این زن کودک آزار و رسیدگی به این پرونده خبر داد.

کودک آزاری

لغو دوباره طرح ترافیک

با وجود اعلامیه‌های متعدد در خصوص اجرای طرح ترافیک پس از ماه رمضان در بامداد 6 خرداد ماه رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران، در حساب توئیتری خود خبر از لغو مجدد اجرای طرح‌های ترافیک داد.

بازگشایی رستوران ها

کرونا که آمد کسب و کارها را تحت شعاع خود قرار دارد و آسیب های جدی به اصناف وارد کرد از تعطیلی در ایام عید نوروز گرفته تا محدودیت های ادامه دار و تکرار چندباره تعطیلی ها مشاغل حساس، اما در 6 خرداد خبر رسید که با پایان یافتن ماه مبارک رمضان فعالیت کلیه رستوران‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی که عرضه را به‌صورت بیرون‌بر انجام داده‌اند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می توانند پذیرای مشتریان باشند.

قصد خود کشی در وزارت کار

صبح روز 7 خرداد اهالی خیابان آزادی تهران شاهد بالا رفتن فرد از یکی از ساختمان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودند این فرد که قصد داشت به دلیل مشکلات اقدام به اعتراض و خودکشی کند که با حضور نیروی آتش‌نشانی و هوشیاری مسئولان وزارتخانه نجات یافت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به محض مطلع شدن از این موضوع دستور پیگیری و حل سریع مشکل فرد را صادر کرد.

اجرای طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت»

اجرای آزمایشی طرح از اواسط زمستان گذشته در چهار استان از 12 خرداد در کشور آغاز شد  در اجرای این طرح سطح اول تماس وزارت بهداشت با جامعه به خانواده منتقل می‌شود و هر خانواده حداقل یک سفیر سلامت خواهد داشت که این فرد رابط خانه بهداشت و خانواده است.

آغاز ثبت نام مدارس

ثبت نام مدارس از 13 خرداد آغاز شد و تا پایان مرداد ادامه داشت.

جنجال ازدواج اجباری تا 28 سالگی

اواسط خرداد بود که پیشنهاد طرح ازدواج اجباری تا 28 سالگی از سوی برخی افراد ارائه شد به گونه ای که اگر فردی تا 28 سالگی ازدواج نکند یک چهارم درآمد ماهیانه‌اش به عنوان مالیات کسر شود.

این پیشنهاد حواشی و جنجال بسیاری را در رسانه‌های مختلف به همراه داشت و مفاهیمی چون آزادی‌های مدنی را زیر سوال برد.

انتصاب سخنگوی وزارت بهداشت

با گذشت تقریبا سه ماه از ورود کرونا به کشور همه ایرانیان با صدا و نام کیانوش جهانپور به عنوان فردی که روزانه آمارهای کرونایی کشور را اعلام می کرد خو گرفته بودند اما از تاریخ 2 خرداد به بعد ایرانیان برای دریافت آمارهای کرونایی با سیما سادات لاری به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت آشنا شده و صدا و تصور او از تلویزیون، رادیو می شنیدند و می دیدند. سخنگویی که تنها به ارائه آمار بسنده می کند.

رونمایی از هتل کپسولی

نمونه اولیه هتل‌های کپسولی، روز 24 خرداد 99 با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محل این وزارتخانه رونمایی شد.

بازگشایی تالارها

فعالیت تالارهای پذیرایی از 26خردادماه با 50 درصد ظرفیت و به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شد.

اصلاحیه ضوابط سنی وام ازدواج

در تاریخ 27 خرداد ماه رئیس‌جمهوری در پی درخواست وزیر ورزش و جوانان جهت اصلاح ضوابط سنی برای اعطای وام ازدواج، به معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دستور رسیدگی و اصلاح قانون را داد.

در این راستا حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان به اسحاق جهانگیری، معاون اول خود و محمد باقرنوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دستور داد: « آئین‌نامه و یا در صورت لزوم قانون اصلاح شود یا در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی مطرح شود که سن افراد متقاضی وام ازدواج صرفاً 18 تا 40 سال باشد.»

پایان خرداد

خرداد 99 با وجود تمامی رویداد های مهم و حوادث جنجالی که داشت در روز سی و یکم  با جان باختن 115 بیمار کرونایی و مجموع 9 هزار و 507 مرگ و تعداد  202 هزار و 584 مورد مبتلای ایرانی به کووید 19 تا به آن روز به پایان رسید.

//انتهای پیام: 5