به گزارش برنا، دکتر جهانگیری عصر امروز(دوشنبه) در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کهگیلویه و بویر احمد با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های کشور به لحاظ موقعیت جغرافیایی و سیاسی و منابع طبیعی و نیروی انسانی گفت: ایران با اتکا به این ظرفیت ها می تواند به کشوری توسعه یافته تبدیل شود. باید مدیریت کشور و مردم این موضوع را باور داشته باشند و با اتحاد و همدلی برای پیشرفت کشور تلاش کنند. 
معاون اول رییس جمهور با اشاره به یکی از دعاهای نخست آغاز سال نو که از خداوند خواسته می شود که حال ما به بهترین حال تغییر یابد، اظهار داشت: بر اساس این دعا چشم و دل ما به تحول امیدوار است و ما باید باور داشته باشیم که تحول شدنی است و می توان حال خودمان و جامعه مان را بهبود ببخشیم. 
دکتر جهانگیری تصریح کرد: ظرفیت تحول در کشور وجود دارد و باید این ظرفیت با خواست و اراده ملی آمیخته شده تا ایران بیش از پیش اعتلا یافته و مقتدر شود. ما می توانیم با تکیه بر داشته های مادی و معنوی کشور از تنگناها عبور کرده و به مدار توسعه در سطح ملی و منطقه ای برسیم. 
معاون اول رییس جمهور با اشاره به سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در شروع سال 1400 ارتباط بخش هایی از این رهنمودها به موضوع اقتصاد مقاومتی را یادآور شد و گفت: همه کشور و قوا حول سیاست های شکل گرفته پیرامون اقتصاد مقاومتی اجماع نظر دارند و همه قبول دارند که این سیاست ها می تواند در شرایط مختلف کشور را از تنگناها عبور دهد. آن چیزی که رهبر معظم انقلاب در همان جلسه نخست اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی می خواستند این بود که اقتصاد کشور در برابر تکانه های خارجی آسیب نبیند و مصون بماند.
دکتر جهانگیری با اشاره به تأثیر تحولات در اقتصاد آمریکا در سایر اقتصادهای دنیا گفت: یک تنش در آمریکا باعث تحولاتی در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه در شرق آسیا شد که هنوز آثار آن پابرجاست. ایران در کنار این تحولات، تحریم ها را نیز بر دوش خود احساس می کرد. آمریکایی ها با صراحت می گفتند که به دنبال ایجاد فشار حداکثری بر اقتصاد ایران با هدف فروپاشی آن هستند و فکر می کردند با فشارهای اقتصادی، صبر و تحمل مردم سرریز شده و با ایجاد اغتشاش در خیابان ها، نظام از هم خواهد پاشید. آنها به صراحت از شکست انقلاب اسلامی در بهمن سال 1397 سخن می گفتند.
معاون اول رییس جمهور با بیان این تمثیل که ما مانند افرادی که در دامنه کوه قرار دارند و عظمت کوه را نمی بینند گفت: ما در دامنه کوه صبر و بردباری مردم و مدیریت درست اقتصاد کشور قرار داریم، کشوری که در برابر فشارها و تحریم و تحول ها روی پای خود ایستاد و خود دولتمردان آمریکایی بر شکست سیاست های شان صحه گذاشتند. 
دکتر جهانگیری افزود: عده هنوز عظمت این کار بزرگ را درک نکرده اند، نگذاریم پیروزی ملت ایران به ناحق تبدیل به شکست، تضعیف روحیه و سیاه نمایی شود چون عده ای می خواهند علیه دیگران فضاسازی کنند. 
معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه های آمریکا برای در تنگنا قرار دادن کشور از لحاظ تولید بنزین و یا گندم گفت: برخلاف تصور دشمن بخشی از نیازهای ارزی ما در دوره تحریم از محل صادرات بنزین کسب شد. آنها فکر می کردند که ما قادر به واردات گندم نخواهیم بود غافل از اینکه چند سال است که ایران در تولید این محصول استراتژیک خودکفا شده و نیاز به واردات ندارد.
دکتر جهانگیری با بیان اینکه آمریکایی ها در تداوم سیاست های ظالمانه و غیرانسانی خود مانع از واردات محصولات مورد نیاز برای مقابله با کرونا در سال گذشته به ایران شدند گفت: در آن مقطع ما به دنبال این بودیم که همین ماسک ساده را از هر کجای دنیا که می توانیم وارد کنیم وقتی که در همین روزهای اولیه سال خبر دادند که تعدادی ماسک از اروپا قرار است وارد کشور شود این قدر این مسأله مهم بود که به عنوان معاون اول رییس جمهور می خواستم به فرودگاه بروم و از محموله وارداتی استقبال کنم تا به مردم بگوییم که ما توانستیم ماسک وارد کنیم اما آنها نگذاشتند حتی این محموله به ایران وارد شود.
معاون اول رییس جمهور افزود: در این شرایط یک کشور دست روی دست می گذارد اما یک کشوری مثل ایران مدیرانش به مردم اطمینان می دهند که با چنگ و دندان در برابر فشارها خواهند ایستاد و با تولید کشور را از واردات بی نیاز خواهند کرد تنها در یک دوره زمانی ما توانستیم به خودکفایی در بسیاری از ملزومات مورد نیاز برای مقابله با کرونا دست پیدا کنیم به طوری که وزیر صنعت، معدن و تجارت در گزارشی اعلام کرد که روزانه 27 میلیون عدد ماسک در کشور تولید می شود. 
دکتر جهانگیری گفت: وقتی اراده جدی شکل می گیرد همین جوانان و نیروهای تحصیلکرده، شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی که گهگاهی مورد شماتت قرار می گیرند به صحنه می آیند و نیازهای کشور را تولید می کنند مگر یک کشور چگونه پیشرفته می شود باید خودمان را باور کرده و توانمندی های کشورمان را تحقیر نکنیم. 
معاون اول رییس جمهور با اشاره به انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری به عنوان جهت گیری کشور در 5 سال گذشته و تأکید بر تولید افزود: در بالاترین سطح کشور یک شعار انتخاب می شود و همه دیدگاه ها، سیاست ها و برنامه های کشور باید بر روی آن نقطه متمرکز و در پایان هر سال ارزیابی شود. 
دکتر جهانگیری با بیان اینکه عده ای تنها سخنران حرفه ای شده اند و حتی یک گزارش عملکرد در زمینه اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید ارائه نکرده اند، افزود: برخی بیشترین ضربه را به تولید کشور زده اند تا جایی که تولیدکننده دیگر رغبتی برای کار تولیدی نداشته است.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به سال های سخت اقتصاد کشور در دهه های گذشته تصریح کرد: در مقایسه با شرایط پیشین کشور سال 99 از آن سال ها هم سخت تر بود. 
دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه 570 هزار میلیارد تومان در سال 99 در کشور هزینه شد اما عده ای نپرسیدند که منابع تأمین این بودجه چگونه بوده است، ادامه داد: منبع تأمین بودجه کشور از محل درآمد نفت همیشه در حدود 30 درصد بود اما امسال فقط در حدود 9 هزار میلیارد تومان بود، با این وجود برای هزینه های جاری کشور و تأمین کسری بودجه از بانک مرکزی قرض نگرفتیم.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در سخت ترین سال بودجه دستمزد حقوق بگیران ثابت و مستمری بگیران و بازنشستگان افزایش یافت تأکید کرد: با اجرای طرح همسان سازی حقوق کارکنان کشوری و لشکری که همواره مطالبه به حق بازنشستگان کشور بود حقوق این بخش از جامعه افزایش یافت و همچنین برای همسان سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی حداقل 38 هزار میلیارد تومان از سهام کارخانجات اختصاص داده شد. 
دکتر جهانگیری با اشاره به اقدامات دولت در زمینه سهام عدالت افزود: شاید در مقطعی کسی کلنگ تأسیس یک کارخانه را به زمین می زند اما در ادامه کسانی هستند که برای به سود رسیدن این کارخانه خون دل می خورند و در زمینه سهام عدالت نیز با توجه به شرایط کنونی بورس سهام عدالت با ارزش یک میلیون تومان بالغ بر 20 میلیون تومان و سهام عدالت با ارزش 500 هزار تومان بالغ بر 10 میلیون تومان است.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به آسیب های شیوع بیماری کرونا به کسب و کارهای کوچک در کشور ادامه داد: با ابتکاراتی 75 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی اختصاص داده شد که در حدود 25 هزار میلیارد تومان از این منبع به کسب و کارهای کوچک که از شیوع بیماری کرونا آسیب دیده بودند، داده شد. 
دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه مردم سختی های سال 99 را با بزرگواری تحمل کردند، افزود: دولت تلاش کرد تا این بار سخت از دوش مردم بویژه اقشار کم درآمد کم شود تا جایی که پرداختی به افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند تا شش برابر افزایش یافت. 
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید برای جریان تولید در کشور با توجه به شعار سال گذشته و همچنین با وجود تحریم ها و جنگ اقتصادی آمریکا افزود: مقام معظم رهبری در ارزیابی سال گذشته فرمودند که جهش تولید تا حد قابل قبول انجام شده است و همچنین باید در نظر داشت که در برخی از بخش های کشور روند امور تا معجزه پیش رفت. 
دکتر جهانگیری همچنین به اقدامات دولت برای تأمین ارز دارو، تجهیزات پزشکی، کنجاله، دانه های روغنی و کالاهای اساسی اشاره و تصریح کرد: در جلسه ای با مسئولین بانک مرکزی حداقل هشت میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی اعلام شد که بانک مرکزی اعلام کرد با توجه به ذخایر و فروش نفت قادر به تأمین پنج میلیارد دلار است اما الان بانک مرکزی اعلام کرد که ده میلیارد دلار با نرخ 4200 تومان تأمین شده است.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه اگر به دنبال این هستید که زندگی مردم متلاشی نشود باید سیاست هایی در پیش بگیریم که شاید با اهداف اقتصادی سازگار نباشد ادامه داد: در این جنگ اقتصادی افرادی از ارز 4200 تومانی سوء استفاده کردند و در این جنگ اسلحه مردم را برداشتند و به نوعی به دشمنان مردم کمک کردند.
دکتر جهانگیری ادامه داد: دولت با وجود گران بودن برخی کالاها در کشور اجازه نداد قحطی کالا به وجود آید.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه هیچ کارخانه ای قادر نیست بدون تأمین قطعات و مواد اولیه به تولید خود ادامه دهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بخش فولاد جزء خودکفاترین کشورهای دنیا هستیم و سران دولت گذشته آمریکا به دنبال تحریم هوشمند فولاد ایران و به ویژه الکتروگرافیت بودند اما با وجود این اقدامات کارخانه های فولاد در کشور حتی برای یک ساعت نیز تعطیل نشد. 
دکتر جهانگیری ادامه داد: در سال گذشته 12 میلیون تن فولاد با وجود تحریم ها و جنگ اقتصادی صادر شد که این بخش از مهم ترین منابع تأمین ارز در کشور بود. 
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه ارز مورد نیاز تولید کشور از محل صادرات تأمین شد، تصریح کرد: آمریکایی ها تقریباً تمامی کالاهای صادراتی و پتروشیمی را تحریم کردند و دولت مجبور شد با شگردهایی کالاهای ایرانی را حتی با نامی غیر از کشورمان صادر کند و بعد از آن ارز حاصل از فروش این کالاها با روش های مختلف وارد کشور شد. 
دکتر جهانگیری با بیان اینکه تولید کشور در سال 99 در بخش پتروشیمی، فولاد، صنایع غذایی و پوشاک با بهترین شرایط چرخید تأکید کرد: یکی از سیاست های دشمنان کشور این بود که قیمت ارز را بالا ببرند و دولت در این راستا به دنبال کاهش تقاضای ارز و ممنوعیت ورود دو هزار و 500 قلم کالا بود. 
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه دشمنان به دنبال این بودند که جریان ورود کالاهای لوکس برای ناامیدی مردم به کشور افزایش یابد ادامه داد: در سال 97 ورود کالاهای لوکس به کشور را ممنوع کردیم و پس از ممنوعیت ورود دو هزار و 500 قلم کالا به کشور یک بازار هشتاد میلیونی در اختیار کشور قرار گرفت.
دکتر جهانگیری بااشاره به حجم بالای صادرات و واردات کشور در سال 99 ادامه داد: این حجم از صادارت و واردات با کشتیرانی و از طریق بنادری انجام شد که آمریکا تحریم کرده بود و اقدامات دولت تا جایی پیش رفت که مقام معظم رهبری در سخنانی اعلام کردند که ایران جزو 18 اقتصاد برتر دنیا است. 
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه جهت گیری سال 1400 بر این اصل است که باید از تولید پشتیبانی شود ادامه داد: پشتیبانی از تولید از سیاست های اصلی است که باید در بنگاه های اقتصادی کشور حاکم شود و باید سیاست های کشور پشتیبان کننده تولید باشد. 
دکتر جهانگیری خاطرنشان کرد: نه تنها دولت بلکه همه ارکان کشور و به ویژه سیاست خارجی، اجتماعی و فرهنگی باید پشتیبان تولیدکنندگان باشند. 
معاون اول رییس جمهور با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه جهش تولید و تشکیل جلسات سران سه قوه در این زمینه اعلام کرد: در آن جلسات اعلام شد که آنچه مقررات زاید است باید لغو شود و وزیر اقتصاد نیز 43 مقرره که نیازمند لغو بود را مطرح کرد که برخی قوا نیز باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. 
دکتر جهانگیری ادامه داد: در جلسه قبل هیئت دولت مقرره هایی که باید لغو می شد اعلام و به تصویب هیئت دولت رسید. 
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه پشتیبانی از تولید برای ایران اقتدارآفرین است ادامه داد: سیاست راهبردی که برای کشور اقتدار ملی به وجود می آورد این است که باید بر روی سیاست های ابلاغی در بالاترین سطح بایستیم. 
دکتر جهانگیری تصریح کرد: ایران زمانی قوی می شود که بتوانیم دولت و جامعه ای توانمند داشته باشیم. 
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه سران آمریکا می دانند که در جنگ اقتصادی علیه ملت ایران شکست خورده اند گفت: با چارچوبی که مقام معظم رهبری اعلام کردند آمریکایی ها مجبور هستند دست از اقدامات خصمانه خود علیه ملت ایران بردارند. 
دکتر جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت های بالای استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: اینگونه طرز تفکر که از تهران یک کیف پر از پول برای یک استان آورده می شود باید کنار گذاشته شود و باید بر اساس ظرفیت های هر بخش از جامعه حرکت کرد که مدیران استانی می توانند با وجود این شرایط سخت طرح و پروژه های ناتمام در کشور را تکمیل کنند. 
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه عدالت از مهمترین آرمان های کشور است افزود: عدالت منطقه ای از مهمترین جنبه های عدالت است و وظیفه داریم از یکپارچگی کشور حفاظت کنیم و نباید مردم یک منطقه احساس محرومیت داشته باشند. 
دکتر جهانگیری در این جلسه بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت و توان داخلی در زمینه تولید صنعت و انرژی تأکید کرد.
معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به مشغله های فراوان دکتر نمکی برای مقابله با بیماری کرونا اعلام کرد که معاون پارلمانی رئیس جمهور مسئول پیگیری اقدامات دولت در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی در استان کهگیلویه و بویراحمد است.