وزیران خارجه چین و روسیه در نشستی دوشنبه در کشور چین یکدیگر را از وضعیت روابط خود با آمریکا مطلع کردند.

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه و «وانگ یی» امروز دوشنبه درباره مسائل مختلف از جمله توافق هسته‌ای برجام  و وضعیت روابط مسکو و پکن با واشنگتن گفت‌وگو کردند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گزارش داده وزیران خارجه دو کشور در این دیدار که در گویلین چین برگزار شد یکدیگر را از وضعیت روابط خود با دولت آمریکا مطلع کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «وزرا، یکدیگر را از روابط روسیه و چین با ایالات متحده مطلع کردند. آنها علاوه بر این، در خصوص چندین موضوع بین‌المللی از جمله همکاری با سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی، وضعیت افغانستان و میانمار و مسائل مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک نیز رایزنی کردند.»

وزارت خارجه روسیه گفته این دیدار در فضایی دوستانه برگزار شد.

ساعاتی قبل‌تر «سرگئی لاوروف» در گفت‌وگو با رسانه‌های چینی تأکید کرد که خروج واشنگتن از برجام، اثبات ناتوانی کامل این کشور در رسیدن به توافق با کشورهای دیگر و همچنین نقض قوانین بین‌المللی است.

وی در این خصوص گفت: «وقتی آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و هم‌اکنون تلاش می‌کنند آن را احیا کنند، نه تنها (آمریکا) عمل به تعهداتش را متوقف کرد، بلکه تمامی کشورهای دیگر را از عمل به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل منع کرد و این نقض آشکار قوانین بین‌الملل است و نمایش ناتوانی کامل این کشور در مذاکره است».