به گزارش برنا، محمود واعظی در مصاحبه متفاوتی با ویژه نامه نوروزی روزنامه شهروند، برای اولین بار به سوالات متفاوتی درباره حسن روحانی و برخی مسائل مطرح شده پیرامون ویژگی‌های شخصیتی او پاسخ داده است. در ادامه گزیده‌هایی از این گفت‌وگو را می‌خوانید:

- این تحلیل را قبول دارید که هرچه از سال‌های ریاست‌جمهوری روحانی گذشت، از میزان حضور رسانه‌ای او کاسته شده است؟

حضور رسانه‌ای را اگر صرفاً به معنی مصاحبه تلویزیونی یا شرکت در نشست خبری بگیرید شاید اینطور باشد اما من فکر می‌کنم ایشان اتفاقا در سه سال گذشته و خصوصا در سال کرونا، حضور و بروز عمومی بیشتری نسبت به گذشته داشته است. مثلا در یک سال گذشته، ایشان مرتبا در جلسات هیات دولت با مردم صحبت کرده‌اند، در جلسات هفتگی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم همینطور، در جلسات هفتگی افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های ملی هم همینطور. یعنی به طور مرتب حداقل هفته‌ای سه جلسه ایشان مستقیما با مردم صحبت کرده و به طور زنده از صداوسیما پخش شده است. بماند که ایشان به مناسبت‌های گوناگون، در موقعیت‌های دیگری هم علاوه بر جلسات روتین هفتگی با مردم سخن گفته‌اند.

- زمانی ما تصویر روحانی در حال تماشای بازی فوتبال، کوهنوردی و... را می‌دیدیم که حس خوبی به مردم می‌داد، چرا این تصاویر و این همراهی‌های رسانه‌ای قطع شد؟

بالاخره تصاویر واجد معانی ضمنی و فرامتنی هم هستند. عرض کردم، شرایط کشور، در طول سه سال گذشته بسیار ویژه و دشوار بود. همگام با مردم که دچار دشواری و مشقت شدند، دولت نیز سختی‌های فراوانی کشید و با جدیت و تمرکز به دنبال تدبیر مشکلات و حل مسائل بود. وظیفه همه ما در دولت صیانت از افکار عمومی و آرامش‌بخشی است. کنش‌های رسانه‌ای آن دوران که شما اشاره کردید، متناسب با شرایط و اقتضائات همان دوران بود. در دوره جنگ اقتصادی، قاعدتا باید از مخابره هر تصویر و علامت رسانه‌ای که ممکن بود به جدوجهد دولت در مقابله با تحریم و فشار حداکثری خدشه وارد کند، جلوگیری می‌شد. البته  نشاط عمومی، امیدآفرینی و پویایی و تحرک همیشه جزء نقاط تمرکز مهم دکتر روحانی در اداره کشور بوده و هست.  

- گاهی چهره رئیس‌جمهور در سخنرانی‌ها و‌ مصاحبه‌های زنده تلویزیونی بیش از حد جدی است؛ علتش چیست؟

من البته برداشت شما را ندارم و فکر می‌کنم در بسیاری از موارد هم چهره ایشان خندان و متبسم است. البته پنهان نمی‌کنم در مقاطعی فشار بر روی ایشان بسیار زیاد بود. با این حال بخشی از این چیزی که شما می‌گویید، شاید به این برگردد که ما در این دولت با رویکرد شفافیت، بخش قابل توجهی از فرایند سیاستگذاری و تصمیم‌سازی را به اتاق شیشه‌ای آوردیم. بعنوان مثال ما هر هفته جلسات ستاد ملی کرونا را از تلویزیون پخش می‌کنیم. در این جلسات مباحث بسیار مهم کشور مطرح و در خصوص آنها تصمیم‌سازی می‌شود. اقتضای اداره این نوع جلسات همان جدیتی است که شما به آن اشاره می‌کنید. قبلا این مدل تصاویر از  مدیریت روسای جمهور کمتر به افکار عمومی مخابره و شاید به همین دلیل آن چهره جدی و بدون روتوش کمتر دیده می‌شد.