شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#انقلابی#تحریم#تجارت ایران

خالقی: در جنگ اقتصادی به جای ذکر مصیبت، باید تصمیمات انقلابی و قاطع گرفت


خالقی: در جنگ اقتصادی به جای ذکر مصیبت، باید تصمیمات انقلابی و قاطع گرفت

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه برای تحقق «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» و پیروزی در جنگ اقتصادی باید تصمیمات انقلابی و قاطع گرفت،گفت: مسئولان درباره جنگ اقتصادی و تحریم ذکر مصیبت می‌کنند اما الزمات را مهیا نکرده اند.

آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد:  نامگذاری سال 1400 با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نشان از بررسی و شناخت معارضه یابانه از مسائلی بود که طی سال های گذشته پیش روی تولید ملی وجود داشته و رفع نشده است. 

وی افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی اشاره داشتند که درباره جهش تولید کارهایی انجام شده اما راضی کننده نیست؛ برای رسیدن به این باید برنامه ریزی و  عارضه یابی صورت گیرد  تا موانع پیش روی تولید و نیازمندی ها به حمایت مشخص شود.

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه  تولید مسائل زیادی پیش روی خود در کشور دارد ادامه داد: گروه ها، کارگروه ها و کمیته های زیادی برای رفع این مشکلات ایجاد اما در مقام  عمل  رفع نشده است؛ حال باید مشخص شود که این کارگروه ها اثر بخشی لازم را نداشتند یا مشکلات ریشه و عمیق بوده است.

عضوه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با بیان اینکه مسائل تولید هر ساله مطرح اما  تبدیل به گره کوری شده است گفت:  باید مشخص شود که تصمیمات این کارگروه ها درست نبوده یا اینکه تصمیمات آنها ضمانت اجرایی و برش لازم را ندارد.

 

خالقی گفت: مشکلات تولیدی که ریشه در داخل کشور، مسائل کلان اقتصادی یا به اصطاح درون کارگاهی، همچنین مسائل بیرونی باید به طور دقیق شناساسی و دسته بندی شده و بعد برای رفع آن اقدام شود.

وی اظهار داشت:  بروکراسی زیاد اداری  پیش روی تولید وجود داشته که نیازمند به هرس است تا درخواست و مشکلات مردم برای تولید به راحتی حل شود و دست و پاگیر نباشد.

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: همه مسئولان اقتصادی و سیاسی در کشورمان  که درباره تولید صحبت می کنند و در صحبت های خود حتما در باره مسائل تحریم ذکر مصیبت دارند و مسائل جنگ اقتصادی را پیش می‌کشند اما برای فعالیت در این شرایط و جنگ اقتصادی باید الزامات را نیز مهیا کنند.

 جنگ اقتصادی پشتیبانی جنگی می‌خواهد

وی اظهار داشت: شرایط جنگی، قواعد، قوانین و پشتیبانی جنگی می‌خواهد و با گرفتار بودن در بوروکراسی اداری نمی توان در این جنگ موفق بود و تصمیمات قاطع و انقلابی نیازمند است؛ خطا در این شرایط قابل پذیرش نیست زیرا خسارت زیادی به بار می آورد و با صدور بخش نامه‌های خل الساعه و آزمون و خطایی نمی توان شرایط را پیش برد.

وی  با بیان اینکه ارادره حل مشکلات تولید باید در تمام بدنه قوای سه گانه نفوذ کند گفت: به طور مثال بانکی که بروکراسی ناکارآمدی دارد  متناسب با شرایط جنگی نیست زیرا زمان تولید  را به درازا می کشد و فسادآور است.

خالقی گفت: علاوه بر دولت که نقدهای زیادی بر آن وارد است قوه قضائیه و مجلس نیز باید تصمیمات قاطع و انقلابی داشته باشند و عزم رفع مشکلات تولید در کشور ایجاد شود که قوه قضائیه در سال های اخیر تصمیمات مناسبی در راستای حمایت از تولید داشته است.

مشکلات تولید گرفتار روزمرگی شده است

و ی اظهار داشت: مشکلات تولید در کشور، تبدیل به مسائل روز مره ای شده است که دیگر دیده نمی شود و به اصطلاح رگ غیرت مسئولان را نمی‌جنباند.

وی درباره وضعیت اقتصاد کشور در سال 1400 اظهار داشت: در سال جدید نتایج سال های گذشته را درو می کنیم و اگر برای کاهش تورم اقدامی انجام شده  نتایج آن را لمس خواهد شد.

خالقی همچنین درباره اقدامات اقتصادی دولت آینده و  نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری گفت: تا به امروز برنامه ای از کاندید های احتمالی مشاهده نشده است تا بتوان برنامه های آنها را مورد بحث و بررسی قرار داد؛ اما  کشور در شرایط کنونی نیازمند توجه و  رای دادن به برنامه ای است که بتواند کشور را از گردنه مسائل  اقتصادی عبور دهد.

 

انتهای پیام/