حضرت آیت الله خامنه ای در سخنرانی‌شان به مناسبت آغاز سال 1400 با بیان اینکه " قول آمریکایی‌ها معتبر نیست و آنها باید در عمل تحریم‌ها را بردارند" تاکید کردند: سپس جمهوری اسلامی آن را راستی‌آزمایی می‌کند و به برجام بازمی‌گردد. بیانات ایشان بازتاب گسترده‌ای در رسانه های خارجی داشته است.

خبرگزاری رویترز با انتشار بخش هایی از بیانات رهبر انقلاب گزارش داد: رهبر معظم ایران گفت که این کشور به وعده‌های آمریکا برای لغم تحریم‌ها اعتماد ندارد و تنها در صورتی به اجرای کامل برجام بازمی‌گردد که واشنگتن تمام تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

رویترز افزود: آیت الله خامنه‌ای همچنین اظهار داشت که ما به تعهد آنها اطمینانی نداریم زیرا در زمان اوباما اعتماد و به تعهدات خود عمل کردیم اما آنها در حالی‌که روی کاغذ از برداشته شدن تحریم‌ها سخن می‌گفتند، به تعهدات خود عمل نکردند.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود نوشت: رهبری ایران تاکید کرد که ابتدا آمریکا می بایست تمام تحریم ها را بردارد. سپس جمهوری اسلامی این مسئله را راستی‌آزمایی می کند. در صورتی‌که تحریم‌ها به معنای واقعی لغو شده باشد ایران بدون هیچ مشکلی به اجرای کامل تعهداتش در برجام بازمی‌گردد.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی درباره بیانات روز گذشته حضرت آیت الله خامنه‌ای نوشت: رهبری ایران سیاست قطعی این کشور را مشخص و خاطر نشان کرد که ابتدا آمریکا باید تحریم های وضع شده علیه ایران را لغو کند و سپس تهران با راستی‌آزمایی این مسئله به تعهدات برجامی‌اش بازمی‌گردد.

در ادامه گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است: آیت الله خامنه ای همچنین به طور جدی تاکید کرد که به حرف آمریکایی‌ها اعتماد ندارد، چراکه پیشتر ایران در دوران ریاست جمهوری اوباما به آنها اعتماد و تعهدات خود را اجرایی کرد اما واشنگتن نه تنها تحریم ها را لغو نکرد، بلکه بر سر راه اجرای برجام از سوی سایر کشورها مانع‌تراشی  کرد.

شبکه بلومبرگ گزارش داد: رهبری ایران تاکید کرد که این کشور هیچ عجله‌ای برای بازگشت به برجام ندارد و سیاست "فشار حداکثری" آمریکا علیه شکست خورده است، مگر اینکه تمامی تحریم‌ها به‌طور کامل و موثر لغو شود.

بلومبرگ افزود: وی در عین حال گفت که نباید فرصت‌ها را از بین برد.

این شبکه خبری در ادامه بخش دیگری از بیانات رهبر انقلاب را منتشر کرد که تصریح کردند: ما صبر زیادی داریم. اگر آنها سیاست اعلامی ما را قبول کردند، کار درست می‌شود و اگر هم قبول نکردند شرایط به همین شکل ادامه خواهد یافت.

رسانه‌های صهیونیستی همچون روزنامه هاآرتص و تایمز آو اسرائیل نیز بخش‌هایی از سخنرانی حضرت آیت خامنه‌ای درباره سیاست قطعی جمهوری اسلامی درقبال برجام و آمریکا را منتشر کردند و نوشتند که رهبری ایران روز یک‌شنبه بر لزوم لغو کامل تحریم‌ها پیش از بازگشت تهران به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای‌اش تاکید کرد.

علاوه ‌بر این، شبکه دویچه‌وله آلمان در گزارش خود در این باره آورده است که آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شکست سیاست فشار حداکثریِ آمریکا گفتند: آن احمق قبلی، فشار حداکثری را برای ضعیف کردن کشورمان طراحی و اجرا کرد تا ایران ضعیف را پای میز مذاکره بکشاند و خواسته‌های مستکبرانه خود را تحمیل کند اما هم خودش با آن فضاحت از قدرت کنار رفت و هم آمریکا را مفتضح کرد و جمهوری اسلامی با قدرت همچنان ایستاده است.

رسانه‌های متعدد دیگری ازجمله شبکه‌های الجزیره، فرانس۲۴، العربیه، روزنامه عرب نیوز، یو اس نیوز، خبرگزاری شینهوا، شبکه سی‌جی‌تی‌ان و ... بیانات مقام معظم رهبری را به‌طور مفصل منتشر کردند.