شهر خبر

تداوم رایزنی‌های فیصل المقداد در عمان/ امضای توافق لغو روادید میان دمشق و مسقط


تداوم رایزنی‌های فیصل المقداد در عمان/ امضای توافق لغو روادید میان دمشق و مسقط

وزیر خارجه سوریه که در عمان به سر می برد به رایزنی‌ها با مقامات این سلطان نشین ادامه داد و توافق لغو روادید دیپلماسی و ویژه میان دو کشور به امضا رسید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری سوریه(سانا)، «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه که در عمان به سر می‌بَرد سلسله دیدارهایی با مقامات عمانی داشت.

فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه در دومین روز از سفر خود به عمان با وزیر دفتر سلطنت عمان ژنرال «سلطان النعمانی» دیدار و تلاش‌های به کار گرفته در جهت تقویت و تحکیم روابط میان دو کشور برادر به نفع منافع ملی، را بررسی کردند.

المقداد سلام و درود «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را به  سلطان «هیثم بن طارق آل سعید» رساند و با النعمانی آخرین تحولات سوریه و راهکار‌های پیشبرد همکاری های دو جانبه در تمامی سطوح را مورد بحث و بررسی قرار داد.

النعمانی به نوبه خود تاکید کرد که سلطنت عمان روابط برادرانه و صمیمی با سوریه دارد و این روابط برادرانه را مورد ستایش قرار داد و افزود: عمان این باور را دارد که سوریه از این بحران عبور خواهد کرد و به برکت ایستادگی ملت سوریه و دفاع از کشور خود این کشور جایگاه و نقش خود در منطقه و جهان را باز پس خواهد گرفت.

المقداد همچنین با «بدر البوسعیدی» همتای عمانی خود هم دیدار کرد و همکاری دوجانبه را مورد تاکید قرار داد و گفت: روابط میان عمان و سوریه طی سالها جنگ علیه سوریه تاثیری نپذیرفت. همکاری و اقدام مشترک به نفع دو کشور و منطقه است.

وی درباره تحولات مربوط به کمیته قانون اساسی سوریه هم بیان کرد: باید هر توافق بر اساس اصول ملی و به شکل خاص وحدت و تمامیت ارضی سوریه باشد. ملت سوریه حق تعیین سرنوشت دارد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت مقابله با تروریسم افزود: خطری که کمیته تدوین قانون اساسی سوریه را تهدید می‌کند دخالت کشورهای غربی و تلاش آنها برای دیکته برنامه‌ها و جدول زمانی بر آن است.

به دنبال این گفتگوها توافق لغو روادید دیپلماتیک، ویژه و ماموریتی بین دو کشور امضا شد.

وزیر خارجه سوریه همچنین با «اسعد بن طارق آل سعید» معاون نخست وزیر عمان در امور روابط و همکاری بین المللی و نماینده ویژه سلطان عمان، دیدار کرد و همکاری میان دو کشور را مورد رایزنی قرار داد.

در این دیدار المقداد به تلاش‌های انجام شده از سوی دمشق برای بازگشت امنیت و ثبات به سراسر سوریه و مهیا کردن شرایط برای بازگشت آوارگان سوری اشاره کرد.

مقام عمانی هم بر عمق روابط میان دو کشور تاکید کرد.

فیصل المقداد همچنین در سفارت سوریه در مسقط با نمایندگان سوری‌های مقیم عمان دیدار کرد.

در این دیدار به تلاش‌های انجام شده در زمینه برقراری ثبات در سوریه اشاره و بر ضرورت بازگشت آوارگان به سوریه و مشارکت در بازسازی تاکید کرد.

نمایندگان سوری‌های مقیم عمان هم ابراز امیدواری کردند که سوریه به شرایط عادی بازگردد و بر آمادگی برای حمایت از بازسازی و ارائه خدمات به سوریه تاکید کردند.

انتهای پیام/