شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#شهرداری تهران#شورای شهر

درآمد ۴ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران از از جمع‌آوری و بازیافت زباله‌های خشک به صورت ماهیانه!


درآمد 4 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران از از جمع‌آوری و بازیافت زباله‌های خشک به صورت ماهیانه!

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: پسماند یکی از منابع درآمدی شهرداری محسوب می‌شود که رها شده است و به طور میانگین شهرداری از مناطق ۲۲ گانه به صورت ماهانه می‌تواند درآمدی سه تا چهار هزار میلیارد تومانی کسب کند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ ابوالفضل قناعتی  طی یادداشتی نوشت: دولت بودجه 1400 کشور را براساس منابعی که احتمال محقق نشدن آن وجود داشت بسته بود و زمانیکه این لایحه به مجلس شورای اسلامی ‌ارائه شد، نمایندگان در کمیسیون تلفیق بودجه، به دلیل اینکه احتمال محقق شدن برخی از منابع آن وجود نداشت و بعدها می‌توانست به دلیل کسری برای اقتصاد کشور تبعاتی داشته باشد، کلیات را تغییر دادند و در نهایت با دولت به این نتیجه رسیدند که باید برخی از منابع بازبینی شوند.

ظاهراً بودجه سال 1400 شهرداری تهران نزدیک 45 هزار میلیارد تومان است و می‌توان گفت همین اتفاقی که در بودجه دولت افتاده در بودجه شهرداری هم دیده می‌شود، به همین دلیل امیدوارم فرمانداری دقت بیشتری در تأیید بودجه شهرداری داشته باشد، چراکه بودجه 45 هزار میلیارد تومانی توقع زیادی را برای سازمان‌ها، شرکت‌ها و مجموعه‌های شهرداری در حوزه‌های مختلف بوجود می‌آورد. باید مشخص شود منابع این بودجه از چه محل‌هایی قابل تامین است.

نباید برای تأمین منابع این بودجه مردم تحت فشار قرار بگیرند، چراکه در حال حاضر هم مردم در شرایط سختی قرار گرفته‌اند. به‌عبارت ساده‌تر اگر قرار باشد افزایش عوارض شهری به‌عنوان منبع درآمد شهرداری مورد توجه قرار بگیرد می‌تواند به رشد قیمت سایر کالاها و هزینه‌های شهرنشینی منجر شود و شرایط برای مردم سخت‌تر می شود. البته می‌توان افزایش عوارض در سال 1400 به تناسب تورم را دنبال کرد، ولی بیش از آن قابل قبول نیست. 

نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی‌ و نمایندگان مردم در شورای شهر باید در موضوع تأمین منابع بودجه‌ای هماهنگی داشته باشند، چراکه بخشی از هزینه‌های شهری در تعهد دولت است و نمایندگان مجلس باید این موضوع را دنبال کنند تا حقوق مردم تهران تأمین شود.

مهمترین موضوع پیگیری قوانینی است که دولت را موظف کرده تا مبالغی را برای توسعه شهری در اختیار شهرداری قرار دهد. درست است که نماینده‌ها باید در سطح ملی فکر کنند با این حال 30 نماینده تهران در مجلس باید در مورد این شهر که حوزه انتخابیه آنها است، وقت بگذارند؛ همانطور که سایر نمایندگان مجلس برای شهرهای حوزه انتخابیه خود تلاش می‌کنند.

منبع درآمدی دیگری که شهرداری می‌تواند بر آن تکیه کند اما آن را رها کرده حوزه «پسماند» است؛ براساس آمار کارشناسی فقط در منطقه یک تهران می‌توان روزانه 5/2 میلیارد تومان از جمع‌آوری و بازیافت زباله‌های خشک درآمد کسب کرد!

به بیان دیگر فقط در منطقه یک، ماهانه 70 میلیارد تومان از این بخش می‌توان استصحال کرد یعنی به طور میانگین شهرداری از مناطق 22 گانه به صورت ماهانه می‌تواند درآمدی سه تا چهار هزار میلیارد تومانی کسب کند! متاسفانه این بخش به خوبی مدیریت نمی‌شود چراکه هزینه‌های جمع‌آوری، حمل و مدیریت زباله‌ها به عهده شهرداری و عواید آن به بخش خصوصی می‌رسد.

انتهای پیام/