حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص ضعف های ساختاری کشور اظهار کرد: ما جنگ اقتصادی را پشت سر می گذاریم، تحریم های همه جانبه، مشکلات کرونا و مسائل مختلفی که عمدتا باعث فشار در قوه مجریه و دیگر قوا می شود. ما توانستیم ساختارهای کشور را در زمینه بهداشتی و درمانی و مسائل اقتصادی تا حدودی نظم پذیر کنیم و این دستاورد مهمی است.

او افزود: مردم، ساختارهای اقتصادی کشور و ساختارهای بهداشتی و درمانی نظم پذیر شدند که این خود یک دستاوردی است که همه مردم به بخشنامه های ستاد کرونا توجه کردند. همچنین به مسائل و مشکلات اقتصادی توجه شد و توانستیم به خوبی از این اقداماتی که وجود داشته، عبور کنیم.

کنعانی مقدم ادامه داد: بودجه سال 1400 مسئله مهمی است که ریل گذاری برای هزینه ها، درآمدها و مسائل اجرایی 1400 است. موضوع بعدی مسئله برجام است که به نظر می آید تقریبا برجام تعیین و تکلیف شده و در این ماه به نقطه پایانی آن نزدیک می‌شویم، یا 1+5 به تعهدات خود عمل می کند و یا ایران راهی را خواهد رفت که منافع ملی و امنیت ملی، تضمین شود.

او در ادامه در خصوص اصلاح بخش هایی جهت رسیدن به توسعه اظهار کرد:  قطعا زیرساخت های توسعه ابعاد مختلفی دارد، چه زیرساخت های اقتصادی چه فرهنگی و اجتماعی چه علمی و چه پژوهشی و دانشگاهی اما چیزی که هست این است که مهمترین زیرساخت که ما را به توسعه می برد، چیست. بعد از پایان جنگ جهانی دوم ژاپنی ها نخبگان را دعوت کردند که بگویند چگونه می توانیم به توسعه برسیم. هرکسی حرفی زد یکی در بحث صنعت گفت، یکی در بحث مالی  یکی بحث اجتماعی و فرهنگی مطرح کرد اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که از مهدکودک و دبستان، شروع کنند.

او اضافه کرد: به نظرمن پرورش نیروی انسانی و منابع انسانی مهمترین زیرساخت توسعه منابع انسانی چه دانشگاهی، آموزش و پرورش است. متاسفانه بودجه ای که برای تحقیقات در مجلس گذاشته می شود با توجه به بودجه های دیگر به نظر می رسد، بحث علم و پژوهش و تحقیقات متناسب با بحث اقتصاد دانش بنیان و جهش علمی نیست و این باور در مسئولین وجود ندارد که حرف اول و آخر را در مسائل توسعه ای، نیروی انسانی می زند.

کنعانی مقدم در رابطه با اصلاح قوانین نیز خاطرنشان کرد: قوانین اگر کاربردی و راهبردی نباشد عملا یا خود یک مانع در مسیر توسعه می شود یا دست اندازهایی ایجاد می کند که سرعت رو به کندی خواهد داشت. ولی اگر قوانین علمی، کاربردی و راهبردی باشد قطعا موانع را برمی دارد و سرعت و جهش را بیشتر و مردم را امیدوارتر می کند. به نظر می آید ما یک دور دیگر باید قوانین را حتی از صد سال گذشته مورد بررسی مجدد قرار دهیم و یک سری قوانین که هیچ فایده ای ندارد را حذف کنیم. برخی افراد، از این قوانین سوء استفاده برای اقدامات غیرقانونی می کنند، بنابراین باید قوانین را سبک سازی کنیم و قوانین زائد را برداریم.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که اگر مسئول بودید برای برون رفت از این شرایط چه اقدامی انجام می دادید، عنوان کرد: اولین کاری که می کردم این بود که سه قوا را در یک مسیر واحد قرار می دادم تا بتوانم، توان کشور را در حل مشکلات هم افزایی کنم و از دعواهای سیاسی و جناحی جلوگیری می کردم. یک وحدت ملی و گفتمان ملی را شکل می دادم و همه کسانی که کارآمدی دارند در حل مشکلات کشور را دعوت به خدمت می کردم. من معتقدم که یک دولت ائتلافی با حضور همه نیروهای کارآمد در نظام فارغ از جناح بندی های سیاسی تنها راه عبور از مشکلات کشور است.

او در یک پیام نوروزی خطاب به مردم تصریح کرد: حوادث بسیار زیادی را پشت سر گذاشتیم و امیدوار داریم سال آینده یک سال پر از خیر و برکت و پر از پیروزی و شکل گیری یک انتخابات بسیار خوب و مشارکت حداکثری، داشته باشیم. 7