به گزارش برنا؛ علی لطیفی از آن دست پیشکسوتان باشگاه استقلال است که همواره بدون تعارف حرف هایش را می گوید. او هم مثل بقیه استقلالی ها خواستار ثبات و آرامش در این تیم است و اظهار امیدواری می کند روزهای خوب استقلال در سال 1400 با فرهاد مجیدی از راه برسند.

لطیفی در گفت و گوی نوروزی با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا درباره روزهایی که بر استقلال در سال 1399 گذشت صحبت کرده که متن آن را در ادامه می خوانید.

- سالی که بر استقلال گذشت را چطور می‌بینید؟

سال پر از حاشیه ای سپری شد. در لیگ نوزدهم بعد از رفتن استراماچونی هواداران عصبانی بودند و حتی فرهاد مجیدی با آن همه محبوبیت هم نتوانست آرام شان کند. با این حال استقلال در لیگ نوزدهم با فرهاد عملکرد خوبی داشت و توانست نایب قهرمان شود. قهرمانی در جام حذفی هم از آن استقلال بود اگر آن حاشیه ها رخ نمی داد و مدیرعامل وقت باشگاه در اقدامی غیرحرفه ای برای مذاکره با مربی که دیگر قصد بازگشت به ایران را نداشت به ایتالیا نمی رفت. سفر سعادتمند به ایتالیا آن هم بدون اطلاع کادر فنی و در شرایطی که استقلال دربی را در پیش داشت اشتباه بزرگی بود. بعد هم که او با مصاحبه‌های جنجالی تمرکز را از کادر فنی استقلال گرفت و در نهایت هم استقلال ضرر کرد و قهرمانی جام حذفی را از دست داد. البته در این ماجراها فرهاد مجیدی هم بی‌تجربگی کرد اما اگر سعادتمند مدیری حرفه‌ای بود آن ماجرا را مدیریت می‌کرد.

- بعد هم که محمود فکری سرمربی استقلال شد.

در آن مقطع به نظر می رسید فکری انتخاب خوبی باشد چون سالها کاپیتان استقلال بود و با حاشیه ها و شرایط این تیم آشنایی داشت. اتفاقا فکری فرصت خوبی هم در اختیار داشت برای اینکه خودش را ثابت کند چون 80 درصد تیم سال گذشته حفظ شده بود و بازیکنان خوبی جذب استقلال شدند.

- فکر می‌کنید چرا فکری نتوانست در استقلال نتیجه بگیرد؟

وقتی فکری سرمربی استقلال شد از مدیران خواستم به او فرصت دهند. فکر می کنم فرصت کافی هم در اختیار او داده شد ولی حاشیه ها و برخی از اشکالات خود فکری باعث شد او نتواند در استقلال موفق شود. شاید استقلال از نظر رتبه در جدول شرایط خوبی داشت اما رتبه اش شکننده بود و هوادار وقتی بازی تیم را می دید نمی توانست به آینده امیدوار باشد. زمان حضور فکری در استقلال گفتم فکری باید نیمکت تیمش را کنترل و دستیارانش را با هم هماهنگ کند. آن نیمکت با آن تعداد مربی اگر هماهنگ نباشند برای استقلال مشکل پیش می‌آید که در نهایت هم همین اتفاق رخ داد. از طرف دیگر استقلال در نیم فصل اول با حاشیه‌های زیادی مواجه شد که این حاشیه‌ها مختص تیم‌های پرطرفدار هستند. به اعتقاد من اطرافیان فکری و بزرگانی که در باشگاه مشغول هستند نتوانستند سرمربی و بازیکنان را از حواشی دور نگه دارند و همین باعث شد خود فکری به میدان بیاید و بخواهد استقلال را از حاشیه‌ها دور کند که باعث شد بیشتر از قبل تمرکزش را از دست دهد.

*مشکلات فنی تیم فکری را در چه دیدید؟

مشکل اصلی استقلال در نیم فصل اول این بود که فکری نتوانست ساختار دفاعی تیمش را که از دوره استراماچونی و مجیدی مشکل داشت، اصلاح کند و این ضعف کماکان با این تیم بود. لایه‌های دفاعی استقلال مثل فصول گذشته با کمترین فشار باز می‌شد و این تیم در بحث دفاع فردی هم مشکل داشت. استقلال امسال برخلاف سال گذشته در فاز هجومی هم مشکل داشت و با وجود داشتن بازیکنان توانمند در این فاز دیدیم که خبری از کارهای ترکیبی و هجومی در لیگ پارسال در استقلال نبود و این تیم در فاز حمله هم عملکرد چشم نوازی نداشت.

- بازگشت فرهاد مجیدی را چطور می‌بینید؟

بهترین گزینه برای استقلال فرهاد مجیدی بود اما ای کاش او از اول فصل در تیم حضور داشت. فرهاد با این تیم کار کرده و با زیر و بم آن آشنا است پس نیازی به زمان برای شناخت تیم ندارد. یکی از مشکلاتی که مجیدی هم داشت بی‌تجربگی او در عرصه مربیگری بود که به همین موضوع باخت اما فکر می کنم الان باتجربه تر شده و می تواند خودش و هیجاناتش را کنترل کند. فرهاد سرمایه باشگاه استقلال است و باید به خاطر استقلال خیلی چیزها را کنترل کند. امیدوارم فرهاد بتواند آرامش را به استقلال برگرداند و امسال یک جام برای هواداران بیاورد چون خودش هم می داند فقط قهرمانی است که می تواند هواداران استقلال را راضی کند.

- نوروز امسال هم با کرونا درگیر هستیم. چه توصیه ای برای مردم دارید؟

اگر جان خودمان و اطرافیان مان را دوست داریم نوروز امسال را هم مثل سال گذشته به صورت مجازی برگزار کنیم. سال های قبل به مردم می گفتیم به دیدن هم بروند و احوالپرسی ها به صورت مجازی نباشد اما امسال از مردم می خواهم در خانه های خود بمانند و از طریق فضای مجازی ابراز احساسات کنند. جامعه ورزش با از دست دادن 2 عزیز در سال 99 بدترین ضربه را از کرونا خورد و مردم باید بعد از گذشت یک سال درک کرده باشند که این ویروس با هیچکس شوخی ندارد و دور هم جمع شدن ها و سفر رفتن منجر به فاجعه می شود. امیدوارم اولین سال از قرن جدید برای همه مردم با خوشی و سلامتی همراه باشد. 5/5