به گزارش برنا؛ پس یک ماه سکوت حاکم بر شهرها و منع ورود و خروج به برخی کلان شهرها همچنان برخی اصناف روند تعطیلی خود را ادامه دادند اما روز شنبه 30 فروردین برخی اصناف غیرحساس فعالیت خود را پس از ثبت‌نام در سامانه وزارت بهداشت و اخذ مجوز از سرگرفتند.

شروع کرونایی

اردیبهشت 99 با ابتلای 1294 نفر به کرونا و مرگ 91 بیمار در طی 24 ساعت، شروع شد و تا به آن روز 59273 نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده بودند.

کرونا

افزایش مستمری

مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد از اعمال افزایش 15 درصدی مستمری ها از اول اردیبهشت  خبر داد.

مصائب امتحانات دانش آموزان

با شروع اردیبهشت ماه نگرانی ها در خصوص چگونگی برگزاری امتحانات دانش آموزان به وجود آمد و حرف و حدیث ها بسیاری ایجاد شد در این میان بسیاری معقتقد بودند نباید خطر کرد و تلاش عید در خانه ماندن مردم را نابود کرد و امتحانات باید به صورت غیر حضوری برگزار شود بسیاری هم از لحاظ نبود کیفیت لازم و مشکل در سنجش صحیح به برگزاری امتحانات حضوری پا فشاری داشتند تا اینکه وزیر آموزش و پرروش از برگزاری امتحانات پایه دوازدهم و کنکور در اواخر خردادماه خبر داد و گفت: در سایر پایه‌ها نمره‌دهی بر اساس ارزشیابی توسط معلمان و براساس فعالیت دانش‌آموزان انجام شود.

رفع محدودیت تردد بین استانی

با ثابت شدن نسبی نرخ ابتلا و مرگ و میرهای کرونا محدودیت های تردد جاده‌های مواصلاتی بین استانی برداشته شد.

در روزهای متمادی که کشور درگیر ویروس کرونا بود و گویا این ویروس قصد رخت بر بستن از این دیار را نداشت بازار شایعات و سوئ استفاده کلاهبرداران همچنان داغ بود به گونه ای که فردی با انتشار ویدئویی ادعا کرد خوردن ادرار شتر، بیماری کرونا را درمان کرد

در همین راستا کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، در واکنش به این ادعا گفت: وزارت بهداشت ناظر بر حریم خصوصی مردم نیست و ما وارد این مسائل نمی‌شویم. هر فردی می‌تواند به اصطبل برود و هر چیزی را مصرف کند اما هیچکدام از این موارد مورد تائید وزارت بهداشت نیست. اگر خوردن ادرار شتر تاثیری داشته باشد، باید بگویم شتری که در آن ویدئو بود نژادش کشورهای سردسیر است نه کشورها عربی تا تاثیر مثبتی در درمان بیماری کرونا داشته باشد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان به مرحله اجرا رسیدو حقوق بازنشستگان کشوری به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و ۹۰ درصد بازنشستگان مشمول قانون همسان‌سازی شدند.

 به طور میانگین با اجرای قانون همسان‌سازی، حقوق بازنشستگان کشوری ۸۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و ۶,۵۰۰ میلیارد تومان به آنان اختصاص داده شد.

پرداخت وام کرونایی

با توجه به کمک های دولتی در شرایط کرونایی در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه تسهیلات به میزان 25 هزار میلیارد تومان در قالب وام های یک میلیون تومانی به 17 میلیون و 700 هزار نفر در ماه های قبل تر پرداخت شد و در 11 و 12 اردیبهشت به 5 میلیون و 183 هزار خانوار نفر دیگر تسهیلات ارائه شد.

بلاتکلیفی در برگزاری کنکور

با نزدیک شدن به ماه برگزاری کنکور همچنان این پرسش زمان برگزاری کنکور باقی بود که طبق گفته وزیر آموزش و پرورش قرار بر این شد پس از تعطیلات عید فطر، امتحانات از 10 یا 17 خرداد ماه آغاز شود و کنکور نیز 20 روز پس از آخرین امتحان نهایی برگزار شود.

16 اردیبهشت بود که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از به تعویق افتادن قطعی زمان برگزاری کنکورها خبر داد. در همان روز سازمان سنجش آموزش کشور زمان برگزاری کنکور سراسری را روزهای 30 و 31 مردادماه، کنکور کارشناسی ارشد 99 را روزهای دوم و سوم مردادماه و کنکور دکتری را روز26 تیرماه اعلام کرد.

زلزله در تهران

روز 19 اردیبهشت و در ساعت12:48 بامداد به وقت محلی تهران، زمین‌لرزه‌ ای با قدرت 4.9 تا 5.1 ریشتر، در عمق 7کیلومتری زمین، منطقهٔ مُشا دماوند رخداد  و در رودهن بیشتر نقاط استان تهران احساس شد.

بامداد 19 اردیبهشت مردم تهران از ترس زلزله و وقوع زلزلهای مهیب تر و پس لرزه های شدید تا صبح در خیابان ماندند.

تا 72 ساعت بعد از زلزله، لرزه هایی با قدرت 2.1 تا3.8 ریشتر در دماوند اتفاق افتاد. تا ساعت 12 ظهر 21 اردیبهشت، بیش از 45 زمین لرزه دیگر روی داد. وقوع این تعداد زلزله طی 3 روز در ناحیه ی دماوند، بی سابقه و نگران کننده بود.

اما خوشبختانه این زمین لرزه جز چند مورد مصدومیت جزئی ناشی از اضطراب در زمان فرار خسارت جانی و مالی بر جای نگذاشت.

زلزله تهران

صدور دستور عمل کسب و کار در ماه رمضان

برابر مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، فعالیت کسب و کارهای پُر ریسک و پُر خطر از قبیل مراکز اقامتی و پذیرایی (به جز مراکز تهیه غذای بیرون بر) ممنوع بود و در صورت عدم رعایت دستورالعمل ابلاغی از فعالیت واحد صنفی متخلف جلوگیری شد.

جنجال بازگشایی مدارس و مساجد

اواسط اردیبشهت ماه شایعه‌ای مبنی بر دستور رئیس جمهوری برای بازگشایی مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها منتشر شد.

کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان قویا چنین شایعه ای را با دستور رییس جمهوری تکذیب کرد.

موضوع تعطیلی مدارس، مراکز آموزش عالی و اماکن مذهبی در همه استان‌ها تا پایان ماه مبارک رمضان بر قوت خود باقی بود.

ترمیم رتبه بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش 31 اردیبهشت در حاشیه جلسه هیات دولت از تصویب هیات وزیران برای ترمیم احکام رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان خبر داد.

خبر عجیب پرایدی

سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی در اردیبهشت 99 گفت: یکی از اقدامات ما در حوزه تصادفات پیگیری دلیل تصادفات در 11 سال گذشته بود که بر اساس تجزیه و تحلیل مشاهده شد فراوانی وسائل نقلیه کشنده در تصادفات پراید و 405 بوده و به این نتیجه رسیدیم بر اساس یک برنامه زمان‌بندی شده که شرکت‌های سایپا و ایران خودرو ارائه کردند، مقرر شد یکسری از خودروهای پراید در اسفندماه سال 98 از رده خارج شود.

او افزود: همچنین این مسئله مطرح شد تا قشر ضعیف جامعه بتوانند از خودروهای ایمن با تسهیلات خاص استفاده کنند، همچنین در مورد خودروی 405 نیز در جلسات سال گذشته و اخیر با مدیران ایران خودرو مقرر شد تا تابستان 99 این خودرو نیز از رده خارج و محصولات دیگری جایگزین آن شود.

پایان اردیبهشت

اردیبهشت 99 با وجود اینکه همچنان با ویروس عصیانگر کرونا دست و پنجه نرم می کرد در روز 31 با 2346 ابتلای روزانه به کووید 19 و مجموع بیماران کرونایی در کشور به 126 هزار و 949 نفر رسید و با مرگ 64 ایرانی دیگر و مجموع 7 هزار و 183 نفر تا به آن روز دفتر روزشمار خود را بست.

//انتهای پیام: 3