به گزارش برنا؛ کریم همتی با حضور در سازمان امداد و نجات هلال احمر در ارتباط تصویری با مدیران عامل جمعیت هلال احمر استان‌های سراسر کشور با ارائه گزارشی از وضع فعلی این جمعیت و اقدامات سال ۹۹ افزود: هم اکنون ۲۴ فروند بالگرد در اختیار داریم که البته برخی مشکلاتی دارند و خرید یک فروند بالگرد که کار مقدماتی آن از سال ۹۴ آغاز شده بود، با ورود طرف خارجی به تهران و با انعقاد قراردادی در روسیه به سرانجام رسید و چیزی کمتر از مبلغ خرید بالگرد نیز بابت تعمیرات بالگردها و خرید موتور در این مدت هزینه شده است.

وی در زمینه آخرین وضع داوطلبان جمعیت هلال احمر هم گفت: برای تشویق به حضور و ماندگاری آن‌ها بحث جذب تعدادی از امدادگران را که درجه ایثار داشتند در دستور کار قرار گرفت و همه اقدامات گزینش و آزمایش‌های امدادی برای جذب ۸۰۰ نفر انجام شده است که به زودی جذب می‌شود.

رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به حوادث سال ۹۹ اشاره کرد و افزود: سال ۹۹ شاهد وقوع سیل در ۲۵ استان کشور و شیوع کرونا بودیم و خوشبختانه هم اکنون با بحران جدی مواجه نیستیم.

همتی حضور جمعیت هلال احمر در حادثه انفجار بیروت و زلزله سی سخت را جزو سریع‌ترین عملیات‌های هلال احمر خواند و گفت: در زلزله سی سخت مدیر عامل ما پس از یک ساعت در منطقه و معاونان پس از ۳ و نیم ساعت در منطقه حضور پیدا کردند و دبیرکل جمعیت هلال احمر نیز پس از ۱۵ دقیقه از وقوع زلزله با کل کشور ارتباط برقرار کرد که این نشان از آمادگی‌های ما دارد.

وی به مدیریت آرام و بدون تنش در امداد رسانی به زلزله زدگان سی سخت اشاره کرد و افزود: ما در این حادثه شاهد کمترین انتقادات از هلال احمر و حاکمیت بودیم و به سبب هماهنگی‌های خوبی که انجام شده بود مدیریت صحنه با هلال احمر بود و عزیزان ما در سپاه، نیروی انتظامی و نیروهای محلی در کنار هلال احمر بودند.

رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تحویل اقلام به صورت منزل به منزل و محله بندی را از دیگر اقدامات نوین در جریان امدادرسانی به زلزله زدگان سی سخت اعلام کرد و گفت: کمک‌های بین المللی هم در این زمینه دریافت کردیم که بخشی به دست مردم سی سخت رسید و بقیه پس از تعطیلات نوروز تحویل مردم این شهرستان می‌شود.

همتی در این ارتباط از مدیر عامل و مسئولان هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد که در شرایط برودت هوا در کنار مردم بودند قدردانی کرد.

وی در ادامه به ورود جمعیت هلال احمر ایران به حادثه انفجار بیروت اشاره کرد و افزود: ما کمتر از ۲۴ ساعت بیمارستانی در بیروت برپا کردیم که کشورهای مدعی هیچ کدام این کار را انجام ندادند و تیم پزشکی به همراه ۹۵ تن اقلام امدادی وارد بیروت شد که تحسین همه داخلی‌ها و خارجی‌ها را در پی داشت.

رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش به تنگناهای مالی این جمعیت اشاره کرد و گفت: نگران پرداخت حقوق سه ماهه آخر سال ۹۹ کارکنان جمعیت بودیم که با دستورات رئیس جمهور مشکلات برطرف شد و حتی توانستیم بسیاری از مطالبات و معوقات سال‌های قبل را نیز پرداخت کنیم؛ البته ستاد ملی کرونا هم یکی دو روز پیش کمک‌هایی به جمعیت هلال احمر اختصاص داد که البته هنوز مبلغی به دست ما نرسیده است.

همتی به اقدامات جمعیت هلال احمر در بحث آموزش‌های همگانی هم اشاره کرد و گفت: آموزش‌های چهره به چهره و مجازی و استفاده از ظرفیت صدا و سیما و انعقاد چندین تفاهم نامه برای استفاده از ظرفیت‌های دانش آموزان، پادگان‌های آموزشی و استفاده از ظرفیت‌های خوب بسیج از دیگر اقدامات در این بخش بوده است.

وی به ایجاد خانه‌های هلال اشاره کرد و گفت: احداث ۳۸ هزار خانه هلال در برنامه جمعیت هلال احمر بوده است که ما تاکنون ۴ هزار و ۵۰۰ خانه را تجهیز و مستقر کرده ایم و قطعاً با وجود این خانه‌ها و در کنار آن با آموزش همگانی می‌توانیم جامعه‌ای تاب آور در حوادث و بحران‌ها داشته باشیم.

رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در حوزه داوطلبان جمعیت هلال احمر هم به برگزاری جلساتی با مسئولان ۱۰۰ مؤسسه خیریه برای ساماندهی کمک‌های مردمی و معیشتی اشاره کرد و افزود: در بحث امور بین الملل هم ۱۸۰ محموله وارد کشور شد که برخی با نظارت وزارت بهداشت و برخی با نظارت سازمان داوطلبان به گروه‌های هدف توزیع شد.

همتی برنامه رفیق خوشبخت ما در موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی را هم اقدامی بی نظیر خواند و گفت: در این برنامه شاهد دریافت ۱۰۰ هزار اثر بودیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات ضد کرونایی جمعیت هلال احمر اشاره کرد افزود: هم اکنون این جمعیت در ۳۳ مرز در حوزه زمینی، هوایی، ریلی و دریایی وجود دارد و هم اکنون تست‌های سریع کرونا و همچنین تست پی سی آر با کمترین معطلی در مرزهای ما انجام می‌شود.

رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: راهنمایی مسافران و موضوع قرنطینه هم در جمعیت هلال احمر دنبال می‌شود