شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رشت

برای گردش یک روزه به اطراف رشت کجا برویم؟ + تصاویر

برای گردش یک روزه به اطراف رشت کجا برویم؟ + تصاویر

رشت یکی از کلان‌شهرهای ایران، مرکز استان گیلان در شمال ایران است که از آن به عنوان شهر همیشه بیدار و شهر باران یاد می‌کنند. رشت پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در بین سه استان حاشیه دریای مازندران و بزرگترین، پرجمعیت‌ترین شهر گیلک‌نشین جهان محسوب می‌شود و سومین شهر گردشگرپذیر ایران است. این شهر در سال ۲۰۱۵ به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی زیر نظر یونسکو و براساس استانداردهای آن به شبکه شهرهای خلاق جهان پیوست. استان گیلان، یکی از سرسبزترین استان‌های ایران با جنگل‌ها، پارک‌های جنگلی و فضاهای سبز است؛ پس از تجربه جاذبه‌های داخل شهر رشت مثل بازار بزرگ رشت و بازدید از میدان شهرداری، بهترین تصمیم برای گشت‌وگذار در خارج از شهر، لذت بردن از طبیعت بکر و سرسبزی‌های وسیع و بکر اطراف است. با ما همراه باشید تا دیدنی‌های اطراف رشت را بهتر بشناسید.

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان با فاصله ۱۷ کیلومتری از شهر رشت، نزدیک‌ترین جنگل به شهر و یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های جنگلی استان گیلان است. این پارک گیاهان متنوعی دارد و گونه‌های نادری از گیاهان در آن وجود دارند. مساحت این پارک جنگلی ۱۴۸۷ هکتار است.

هر چند که در طبیعت سرسبز استان گیلان انواع درخت‌ها به صورت طبیعی رشد می‌‎کنند، اما بخشی از درخت‌های این پارک جنگلی مانند کاج و سرو توسط استانداری کاشته شده‌اند.

پارک جنگلی سراوان در نزدیکی رودخانه‌های سفیدرود و سیاهرود قرار دارد و در کنار گیاهان، حضور پرندگانی مانند دارکوب، قرقاول، کبک و جغد هم به زیبایی‌های این جنگل اضافه می‌کند. هم‌چنین حیوانات کوچکی مانند خرگوش و راسو هم در این جنگل زندگی می‎‌کنند.

در این پارک جنگلی، امکانات اقامتی نظیر آلاچیق‌ و سکوهایی برای چادر زدن، در کنار کباب‌پز و سرویس‌های بهداشتی وجود دارد که فضای مناسبی را برای اقامت فراهم می‌کند. موزه میراث روستایی گیلان نیز از دیدنی‌های این پارک است.

سراوان سعید ارجمندی.jpg
عکس از آرشیو لست سکند | سعید ارجمندی

موزه میراث روستایی گیلان

در این موزه شما به تماشای تاریخ و فرهنگ مردم گیلان خواهید نشست. موزه میراث روستایی گیلان، گنجینه‌ای ارزشمند از فرهنگ، آداب و رسوم، بافت و تمدن مردمان خطه سرسبز گیلان است و تنها موزه‌ای است که می‌توان آن را هم یک موزه مردم شناسی دانست و هم موزه‌ای که در  فضای باز ایجاد شده است.

در موزه میراث روستایی، معماری سنتی، آداب و رسوم، صنایع دستی و شیوه ساخت آنها، خوراک محلی، نحوه پوشش و شیوه زندگی مردم گیلان در گذشته به نمایش گذاشته شده است. موزه میراث روستایی گیلان در زمینی به مساحت ۲۶۳ هکتار از پارک جنگلی ۱۴۸۰ هکتاری سراوان احداث شده و در کیلومتر ۱۸ جاده رشت – تهران قرار دارد.

دکتر محمود طالقانی موسس این موزه بعد از زلزله وحشتناکی که در سال ۶۹ در گیلان و زنجان رخ داد، به این فکر افتاد که میراث گرانبهای مردم گیلان را در قالب موزه‌ای برای نسل‌های آینده حفظ کند.

ساخت این موزه حدود ۱۰ سال طول کشید و هنوز هم در بخش‌هایی از آن ادامه دارد. در موزه میراث روستایی گیلان بافت و معماری خطه گیلان در گذشته و در کنار سبک زندگی، شغل‌ها و ابزارهای مورد استفاده در آن‌ها، نحوه پوشش زنان و مردان گیلکی، خوراک و سایر عناصر فرهنگی و تاریخی آن خطه به خوبی هر بازدیدکننده‌ای را با جذابیت‌های فرهنگ گیلک آشنا می‌کند. در اطراف موزه نیز محل‌های ویژه بازارچه‌های فروش صنایع دستی، چایخانه‌ها و محل‌های برگزاری مراسم ایجاد شده است.

میراث روستایی زهره دشتی.jpeg
عکس از آرشیو لست‌سکند | زهره دشتی

سد سقالکسار

سقالکسار روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان ایران که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت در دهستان لاکان قرار دارد. این روستا ۱۶ دقیقه از رشت فاصله دارد. برای رسیدن به روستای سقالکسار از سمت رشت باید ۱۵ کیلومتر در جاده بین شهر شفت و بین راه جیرده شفت تا آقا سید شریف پیش بروید. در اطراف مزار آقا سید شریف در نزدیکی شهرستان شفت دریاچه‌های متعددی وجود دارد که زیبایی‌های طبیعی این منطقه را دوچندان کرده‌اند.

سد خاکی سقالکسار که موجب تشکیل یک دریاچه زیبا شده در روستای سقالکسار قرار گرفته است. مساحت دریاچه ۱۵ هکتار است و ارتفاع آن نسبت به دریای خزر ۶۴ متر است. اطراف دریاچه سقلکسار زیبا را جنگل‌های فراوان فرا گرفته است و درختان جنگل اطراف این دریاچه در فصول مختلف زیبایی دریاچه را چندین برابر می‌کنند. آب دریاچه سد سقالکسار از ریزش‌های جوی و چشمه‌های منطقه تامین می‌شود. طول دریاچه حدود ۶۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر است.

سقالکسار رضا.jpeg
عکس از آرشیو لست‌سکند | رضا

جنگل نقله‌بر رودبار

نقله‌بر روستایی سرسبز و جنگلی است و چند سالی است که از جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌آید. این روستا و جنگل آن در نزدیکی رستم‌آباد قرار گرفته و 15 کیلومتر با رودبار فاصله دارد. بنابراین اگر از آزادراه قزوین رشت به سمت شمال می‌روید، در مسیرتان می‌توانید به این جنگل سر بزنید.

فاصله جنگل با روستای نقله‌بر زیاد نیست و با چند کیلومتر پیاده‌‎روی، به جنگلی با درختان انبوه می‌رسید که تنوع گیاهی و جانوری بسیاری دارد و چشم‌انداز زیبای رودخانه سفیدرود در پایین دره و قله درفک و ارتفاعات سرسبزش شما را حیران می‌‎کند.

 

پارک جنگلی کیاشهر

کیاشهر بندری نزدیک شهر آستانه اشرفیه است که در شرق استان گیلان قرار گرفته و تا شهر رشت ۴۸ کیلومتر فاصله دارد. یکی از مهم‌ترین مناطق کیاشهر، پارک جنگلی آن است که 18 هکتار مساحت دارد و دارای درختان توسکای ساحلی‌ است.

رودخانه سپیدرود در حوالی این پارک به دریای خزر می‌ریزد که یکی از زیبایی‌‎های طبیعی این پارک جنگلی است. قرارگیری پارک جنگلی کیاشهر در کنار مرداب طبیعی، پل چوبی و ساحل دریا، منظره‎ای جذاب را برای پیکنیک و طبیعت‌گردی گردشگران به وجود آورده است.

 

پارک جنگلی صفرابسته

یکی دیگر از پارک‌های جنگلی استان گیلان که در شرق این استان قرار دارد، پارک جنگلی صفرابسته است. صفرابسته روستایی ۱۵۰۰ ساله است که به جاده‌های تونلی و سرپوشیده از درختان توسکایش معروف است. درختان تونلی در این منطقه، فضای بی‌نظیری را درست کرده‌اند که به آن تونل جنگلی هم می‌گویند. معمولا این تونل‌های جنگلی از مکان‌های جذاب و مناسب برای عکاسی هستند.

صفرابسته سپیده محمدی.jpg
عکس از آرشیو لست‌سکند | زهره محمدی

جنگل گیسوم

گیسوم روستایی از توابع بخش اسالم شهرستان تالش در غرب استان گیلان است که در 18 کیلومتری جاده تالش به انزلی قرار دارد. پارک جنگلی گیسوم با درختان سر به فلک کشیده و نزدیکی‌اش به دریا، یکی از مناطق بکر و زیبایی است که توجه گردشگران و دوستداران طبیعت را به خود جلب می‎‌کند.

رستوران‌های متعدد با انواع غذاهای محلی، اقامتگاه‌های توریستی جهت زدن کمپ، آلاچیق و سرویس‌های بهداشتی از امکانات این پارک جنگلی هستند.

گیسوم پوریا اقتداری.jpg
عکس از آرشیو لست‌سکند | پوریا اقتداری

لشت نشا

لَشتِ نِشا یکی از شهرهای شمالی ایران است که به عنوان «بهشت گمشده گیلان» شناخته می‌شود. سرزمین لشت نشا از مناطق قدیمی گیلان است که سابقه تاریخی آن را بنا به آثار باستانی خرابه‌های موجود در آن به قبل از اسلام می‌رسانند.

 

آبگیر فشتام

آبگیر فشتام در مسیر جاده سراوان به سیاهکل قرار دارد. این آبگیر در فصل پاییز کاملا پر آب است و در فصل تابستان سطح آب آن کاهش پیدا می‌کند، در عوض سرتاسر آن را گل‌های نیلوفر آبی می‌رویند و منظره چشم‌نوازی ایجاد می‌کنند.

فشتام شمیم.jpg
عکس از آرشیو لست‌سکند | شمیم

 تألیف: لست‌سکند