شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عید نوروز

چهار دستورالعمل امام صادق (ع) در آداب عید نوروز


چهار دستورالعمل امام صادق (ع) در آداب عید نوروز

امام صادق علیه‌السلام به چهار دستورالعمل دربارۀ آداب عید نوروز اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، اولین روز از فصل بهار از ابتدا نزد ایرانیان با عنوان «نوروز» یاد می‌شود. با ظهور دین اسلام و ورود آن به سرزمین‌مان، این سنت دیرینۀ ما به آموزه‌های اسلام گره خورد و رنگ و حال معنوی به عید نوروز بخشید.  ارزش‌هایی مثل دید و بازدید که اساس عید نوروز است، تقدس یافت و تبدیل به مفهوم صلۀ رحم و پاکی و آراستگی تبدیل به مفهوم طهارت و نظافت شد.

اما نوروز در نگاهی دیگر مورد توجه پیامبر صلی الله علیه و آله و خاندان عترت قرار گرفت تا جایی که احادیثی دربارۀ ابعاد مختلف آن از سوی آن بزرگواران صادر شد. این انوار مقدس سعی داشتند توجه شیعیان خویش را به ابعاد معنویِ اینگونه ایام سال توجه دهند تا با نگرشی توحیدی به وقایع بنگرند؛ از جملۀ احادیث عترت در باب نوروز، آداب مربوط به این روز است.  امام صادق علیه‌السلام دربارۀ برخی آداب نوروز فرمود: وقتی نوروز فرا رسد:
1ـ بدن خود را بشوى
2ـ و پاکیزه‌ترین جامه‌هایت را بپوش
3ـ و با خوش بوترین عطرها خودت را معطّر کن
4ـ و در آن روز روزه‌دار باش

إذا کانَ یَومُ النَّیروزِ فَاغتَسِلْ وَ البَسْ أنظَفَ ثِیابِکَ و تَطَیَّبْ بِأطیَبِ طِیبِکَ ، و تَکونُ ذلکَ الیَومَ صائما. ( وسائل الشیعة، ج‏8، ص: 172)

یا در روایت نبوی صلی الله علیه و آله داریم «زَیِّنوا أعیادَکُم بِالتَّکبیرِ»؛ یعنی عیدهای خود را با تکبیر زینت دهید. هرچند این روایت بیشتر مربوط به اعیاد دینی همچون فطر، قربان و غدیر است، اما ظاهراً می‌توان آن را به سایر اعیاد تعمیم داد.

نا گفته پیداست که اعمالی مثل قرائت قرآن، مناجات با خداوند، صلۀ رحم، زیارت اهل قبور و مواسات و یا یاری‌رسانی به نیازمندان می‌تواند از برترین آداب و اعمال عید محسوب شود؛ هرچند در ایامی که در فراگیری کرونا قرار داریم، باید آداب اجتماعی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی صورت گیرد؛ به عنوان مثال مسئله‌ای مثل صلۀ رحم با اقوام درجۀ دو را می‌توان به وسیلۀ تماس تلفنی نیز انجام داد تا از ثواب عظیم آن بی‌بهره نماند.

انتهای‌پیام/