به گزارش برنا؛ 31 اردیبهشت 99 بود که سخنگوی دولت از تصویب آیین‌نامه «اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» در هیات دولت خبر داد.

مسئولین اجرای آیین نامه چه ارگان هایی بودند؟

بر اساس این آیین نامه استانداری‌ها به همراه سازمان ثبت احوال و همچنین دفاتر نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج ازکشور، مسئول اجرای آیین نامه هستند.

شرایط اعطای تابعیت

فرزندان زنان ایرانی که به 18 سالگی رسیدند حتی در صورت فوت و یا طلاق مادر هم می توانند و همچنین مادران می توانند (به این دستگاه ها) مراجعه کنند و از مزایای این قانون استفاده کنند و برای فرزندان خود تابعیت ایرانی بگیرند.

این قانون فقط مشمول زنان ساکن داخل کشور نیست بلکه زنان ایرانی که در خارج از کشور زندگی می کنند و در خارج ازدواج کرده اند می توانند برای فرزندان خود تابعیت بگیرند.

هم‌چنین فوت مادر، پدر یا فرزند و حجر این افراد، مانع از درخواست اعلام تابعیت ایرانی برای فرزند نمی‌شود.

چند کودک منتظر شناسنامه هستند

با تصویب لایحه حمایت از کودکان مادر ایرانی، 200 هزار کودک می توانند مدارک هویتی کسب کنند.

شناسنامه

ایرادات وارد به این لایحه

در سال 1394  موضوع اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی در مجلس مطرح شد اما راه به جایی نبرد. با این حال اردیبهشت سال 1398، مجلس ایران کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تصویب کرد.

اما در خرداد سال98 شورای نگهبان به‌طور مشروط با این لایحه موافقت کرد. دلیل ایراد شورای نگهبان نادیده گرفتن سوابق افرادی بود که می‌توانستند مشکل امنیتی ایجاد کنند.

این ایراد باعث شد تا مجلس ایران مهر ماه گذشته مصوبه جدیدی را تصویب کند که در آن علاوه بر وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران نیز مرجع صدور گواهی امنیتی شوند.

ابلاغ آیین‌نامه اعطای تابعیت

13 خرداد 99 بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری، آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را برای اجرا به وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات و امورخارجه و معاونت حقوقی رییس‌جمهوری ابلاغ کرد.

تهیه دستور العمل ها

پس از حدود یک ماه یعنی در 27 خرداد 99 مهدی محمودی، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور از تهیه دستورالعمل اجرایی آئین نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی خبر داد.

مراحل درخواست تابعیت برای فرزندان مادران ایرانی

در ادامه این طرح سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور در 21 خرداد 99 از لزوم مراجعه متقاضیان درخواست تابعیت ایرانی به استانداری‌ها خبر داد.

برای شروع روند اعلام تابعیت، متقاضی موظف بود درخواست کتبی یا الکترونیکی خود را با اطلاعات کامل و ارائه مستندات به استانداری محل تولد یا اقامت مادر ایرانی فرزند ارائه کند در این تقاضانامه نام، نام خانوادگی، شغل، نشانی محل سکونت و محل کار، مشخصات و مدارک تابعیت پدر فرزند و مشخصات سجلی مادر فرزند و اطلاعات قابل ذکر هویتی فرزند بیان شود.

استانداری محل تولد یا اقامت زن ایرانی و مدارک هویتی را جهت بررسی و تعیین اصالت مدارک و انجام استعلام مربوطه دریافت کرده و ایرانی بودن مادر، ازدواج وی با مرد غیر ایرانی و تعلق فرزند به مادر و حصول آن از ازدواج مذکور برای اعلام تابعیت فرزند توسط استانداری ضروری است و ارائه اسناد و دلایل مربوط به این موارد به عهده متقاضی و احراز اصالت این موارد به عهده استانداری های سراسر کشور است در مورد اسناد سجلی نظر اداره ثبت احوال ملاک است.

استانداری پس از تایید موارد فوق موظف است وجود یا فقدان مشکل امنیتی را از مرجع امنیتی استعلام کند مرجع امنیتی باید حداکثر ظرف3 ماه نظر خود را جهت اعلام تابعیت ایرانی صریحا به استانداری اعلام کند.

ملزومات ثبتی در تقاضای تابعیت

سیف الله ابو ترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه ملاک اجرای این قانون ایرانی بودن مادر است، گفت: ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی باید به تایید معتبر مراجع قانونی با رای قضایی در داخل یا خارج از کشور رسیده باشد اما برای فرزندانی که پس از این قانون متولد می شوند ملاک فقط ثبت ازدواج در دفاتر ثبت ازدواج است و ازدواج این افراد تابع ثبت ازدواج براساس قوانین ثبت احوال است.

او با بیان اینکه سازمان ثبت احوال کشور در فرآیند اجرای قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی در پایان راه قرار دارد، خاطرنشان کرد: متقاضیان دریافت تابعیت ایرانی زیر 18 سال، بر اساس قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، توسط مادر و متقاضیان بالای 18 سال خودشان می‌توانند اقدام کنند.  در ثبت احوال سند هویتی مادر بررسی و احراز می شود و بعد از تایید و تصویب کمیسیون اتباع که به ما اعلام می شود برای صدور تابعیت مراحل انجام خواهد شد.

کودکان

صدور شناسنامه برای اتباع ایرانی

در ماده12 قانون ثبت احوال کشور در خصوص ثبت ولادت آمده است: ولادت هر طفل در ایران اعم از اینکه پدر و مادر طفل ایرانی یا خارجی باشند باید به نماینده یا مأمور ثبت احوال اعلام شود و ولادت اطفال ایرانیان مقیم خارج از کشور به مأمور کنسولی ایران در محل اقامت و اگر نباشد به نزدیکترین مامور کنسولی و یا سازمان ثبت احوال کشور اعلام می شود، هر یک از اشخاص زیر می توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به اعلام ولادت و اخذ شناسنامه نوزاد اقدام کنند.

 پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه، مادر در صورتی که ازدواج او قانونا به ثبت رسیده باشد، وصی یا قیم یا امین با ارائه مدارک ذیربط، متصدی یا نماینده موسسه ای که طفل به آنجا سپرده شده است و صاحب واقعه که سن او 18 سال تمام به بالا باشد.

بر اساس اعلام نتایج آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 از سوی مرکز آمار کشور 2.1 درصد جمعیت را اتباع تشکیل می‌دهند که از این میزان، 97.8 درصد اتباع افغانستان هستند واستان تهران، خراسان رضوی، اصفهان، کرمان و قم بیشترین تعداد اتباع را در کشور دارند.

صدور و تحویل نخستین شناسنامه

بالاخره با تمام چشم انتظاری ها تعداد کثیری از فرزندانی که خون ایرانی در رگ هایشان جاری بود و پس از گذراندن روال قانونی 24 آبان 99 بود که منصور حاجی، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران از صدور نخستین شناسنامه فرزند حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی طبق مصوبه سال 1398 مجلس شورای اسلامی ایران خبر داد.

نهایتا بنا به گفته مهدی محمودی، مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور در 28 آبان 99 نخستین شناسنامه‌های صادر شده به فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی تحویل داده شد.

نام‌نویسی اینترنتی متقاضیان دریافت تابعیت ایرانی

شیوع کرونا در سال 99 و سیطره گسترده این ویروس بر تمامی ارکان این مرز بوم موجب شد به منظور سهولت در ارائه خدمات به فرزندان دارای مادر ایرانی و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به دلیل شیوع بیماری کرونا،  فرایند ثبت نام از متقاضیان در وب سایت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی (اینجا) برای تشکیل پرونده انجام شود.

همچنین برای سرعت بخشیدن و آسان کردن فرآیند انجام کار و همچنین پیشگیری از تراکم جمعیت در ادارات کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری‌های سراسر کشور و پیشگیری از گسترش بیماری کرونا تشکیل پرونده متقاضیان در استان‌هایی که دارای دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی هستند واگذار شده است و در استان‌های بدون دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی تصمیم گرفته شد تا علاوه بر اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی در مرکز استان، فرمانداری ها هم بتوانند نسبت به دریافت مدارک و مستندات درخواست کنندگان و تکمیل و ارسال پرونده به استانداری‌ها اقدام کنند.

حمایت از آیین نامه

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوردر خصوص  اجرای قانون و آیین‌نامه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، گفت: به نتیجه رسیدن انتقال تابعیت ایرانی از طریق مادر، از بهترین اتفاقات اخیر در کشور بود تابعیت از طریق مادر هیچ تفاوتی با تابعیت از طریق پدر ندارد و نباید مبنای هیچ تبعیضی در اشتغال و حقوق شود.

آخرین آمار از تعداد متقاضیان و شمار شناسنامه های صادر شده

مهدی محمودی، مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در در 18 بهمن 99 از ثبت بیش از 86 هزار پرونده برای تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی خبر داد و گفت: تا بهمن ماه سال حدود 570شناسنامه برای فرزندان حاصل ازدواج زنان با مردان خارجی صادر شده است.

نکته آخر

برای توسعه و پیشرفت هر کشوری باید بذر تعلق به آب و خاک آن سرزمین را در دل مردم آن کشور کاشت تا بتوان از توانایی و پتانسیل نیروی انسانی بهره جست. اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی یکی از شایسته ترین اقداماتی بود که می شد برای مام وطن کرد و به تمامی کسانی که خون ایرانی در رگ دارند هویت بخشید و آنان را در رشد و شکوفایی این مرز و بوم سهیم کرد.

//انتهای پیام:5