به گزارش برنا؛ همزمان با نوروز 99 ویروس کرونا جشن ورود یک ماهه خود به ایران را جشن می گرفت اما خبری از جشن باستانی نوروز برای ایرانیان نبود تمامی مشاغل تعطیل بود و شعار "در خانه می مانیم" ورد زبان همگان شد.

اهم اخبار فروردین 99 رو به اختصار در این مطلب مرور می کنیم:

آمار های کرونا در روز اول فروردین 99

روز اول فروردین به گفته علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان کرونا جان 149 نفر را گرفته بود و شمار جانباختگان کرونا در کشور به 1433 نفر ظرف یک ماه رسیده بود این در حالی بود که تعداد  مبتلایان به این بیماری نیز به 19644 نفر رسید.

درخواست مسئولین از مردم برای مقابله با کرونا

تمامی درخواست های مسئولین از مردم در این روزها ماندن در خانه بود و این حرکت را بهترین عیدی برای کادر درمان می دانستند. و عاجزانه از مردم می‌خواستند تا از انجام سفر خودداری کرده تا از شیوع و انتشار بیش از پیش این ویروس جلوگیری کنند.

ورود کمک های خارجی به کشور

دوم فروردین بود که دولت قطر از طریق صندوق توسعه قطر و با همکاری هواپیمایی قطر، دومین محموله کمک های پزشکی فوری برای مقابله با شیوع ویروس  کرونا (کووید19) را به جمهوری اسلامی ایران ارسال کرد.

این محموله به وزن 7 تن شامل لوازم و تجهیزات پزشکی  از جمله ماسک و مواد ضدعفونی و پاک کننده های بهداشتی است.

کمبود ماسک و کشف انبارهای احتکار ماسک قاچاق

با وجود کمبود ماسک و اقلام ضروری مقابله با کرونا در آن روزها اما هر روز شاهد کشف انبار های احتکار ماسک الکل و مواد ضدعفونی کننده بودیم هر چند در آن روزها تمامی پزشکان و مسئولین فعال در زمینه با توجه با ناشناخته بودن این ویروس کرونا اعتقادی به استفاده ماسک توسط افراد سالم و کسانی که علایم این بیماری را ندارند، نداشتند!

کمبود ماسک در کشور

مسمومیت الکلی در روزهای کرونایی

ویروس کرونا به قدر ناشناخته بود که هرکسی راه حلی برای مقابله برای آن می یافت که برخی از این روش های فردی فاجعه به بار آورد به طور مثال بسیاری نوشیدن الکل راهکاری برای پاکسازی و مقابله با آن می‌دانستند و فروردین 99 همراه بود با بالا رفتن شمار مسمومیت و مرگ افراد بر اثر نوشیدن الکل به گونه ای که شمار مرگ میر بر اثر این مسمومیت از شمار مرگ بر اثر کرونا پیشی گرفت و زمینه سو استفاده سودجویان را نیز فراهم کرد.

کلاهبرداران الکل های صنعتی را که به شدت سمی است را به نام الکل طبی به مردم فروخته و موجب مرگ بسیاری از هموطنان در سراسر کشور شدند و ادامه این اتفاقات در کشور موجب شد بسیاری از مسئولان و پزشکان به تکاپو افتاده و با اطلاع رسانی و آموزش مانع از ادامه این اتفاق ناگوار شوند.

الکل تقلبی

گرفتاری در سیل همزمان با کرونا

سوم فروردین بارش های شدید باران در استان های جنوبی کشور موجب جاری شدن سیل شد و خانه های بسیاری را به زیر آب برد و جاده ها و راه های موصلاتی این استان ها را مسدود کرد و متاسفانه 11 تن از مردم این منطقه بر اثر این حادثه طبیعی جان خود را از دست دادند.

ممنوعیت ها و محدودیت های اعمال شده در این ماه

پلیس راهور و نیروی انتظامی ممنوعیت تردد در مبادی ورودی و خروجی استان تهران را اجرایی و تعطیلی تمامی ادارات و سازمان های استان تهران تا 15 فروردین و پیشنهاد جریمه نقدی و اقدامات بازدارنده برای خودروهای متخلف به ستاد مقابله بر کرونا ارسال شد و از هفتم فروردین ورودی و خروجی شهرها تحت تدابیر شدید مورد کنترل قرار گرفت همچنین تمام پلاک هایی که از شهرها خارج شده‌اند شناسایی شده و پس از بازگشت مورد بررسی قرار گرفتند.

تنها افراد ساکن اجازه ورود به شهرهای دیگر را داشتند و کد ملی افراد، پلاک خودرو و بیمه از جمله مسائلی بود که برای تشخیص بومی بودن ملاک قرار می گرفت.

برای کارگران و کارمندانی که در جایی خارج از محل سکونت خود کار می کردند نیز تدابیری اندیشیده شد و استان ها برای آنها کارت تردد صادر کردند و فاصله گذاری اجتماعی اصلی ترین اقدام برای مقابله با کووید 19 اعلام شد.

محدودیت+تردد

شناخت علایم اولیه کرونا

تعداد علایم جدید ویروس کرونا هر روز رو به افزایش بود و در فروردین 99 بود که محققان تایید کردن از دست دادن حس بویایی و چشایی یکی از علایم اصلی ابتلا به ویروس کرونا است.

آغاز پلاسما درمانی در کشور

طرح اهدای پلاسما به بیماران کرونایی در ایران روز پنجشنبه 7 فروردین ماه در  بیمارستان مسیح دانشوری آغاز شد.

در این شیوه اگر پلاسمای بیمار بهبود یافته کرونا، بلافاصله بعد از بهبودی که هنوز آنتی‌بادی COVID-19 در بدن او بالاست، به بیماری که تازه به کرونا مبتلا شده یا در حال گذراندن دوران بیماری است و بدن او هنوز به میزان کافی آنتی‌بادی تولید نکرده یا به هر دلیلی نمی تواند تولید کند،تزریق شود، احتمال بهبودی فرد مبتلا افزایش پیدا می کند.

پلاسما درمانی

واریز اولین یارانه معیشتی سال 99

اولین یارانه کمک معیشتی افراد در سال 99، ساعت 24 شب 10فروردین به حساب سرپرستان خانوارها واریز شد.

ورود کیت های ایرانی تشخیص کرونا به بازار

یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و تولید کیت تشخیص کرونا اقدام کرد و این محصول وارد بازار داخل کشور شد.

کیت کرونا

بازار داغ شایعات

کرونا همچنان بر جان افراد می تاخت اما درمانی قطعی برای ان وجود نداشت در این میان برخی مدعی ساخت دارو یا کشف روشی درمانی برای این بیماری شدند که در این رابطه ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت قویا آن را تکذیب کرد و گفت:هر کسی گفت داروی ضد کرونا را کشف کرده ام بدانید دروغ است در بهترین شرایط 12 ماه کشف آن زمان می برد. از سوی دیگر برخی داروهایی اعلام می شود که دارویی برای بیماری دیگر داریم اما باید با تائید ما باشد . پشت اکثر این کارها تجارت است.

13 بدر مردم در خانه ماندند

روز 13 فروردین 99 از ساعت 5 صبح اجازه توقف در پارک‌ها به شهروندان داد نشد و در  در صورت توقف و عدم توجه به تذکر پلیس خودروی آنها توقیف شده و حتی اعمال قانون و جریمه 500 هزار تومانی می‌شدند.

مردم به توصیه‌های پلیس از سوی رسانه‌ها توجه کردند و هیچ گزارشی از تجمع خانواده‌ها در حریم رودخانه، تفرجگاه‌ها، پارک و ... مشاهده نشد که نشان دهنده همراهی هموطنان با پویش « در خانه بمانیم» بود.

آری مردم در خانه ماندند و گشت و گذارها را به بعد از فروکش کردن اپیدمی واگذار کردند. 

تداوم دورکاری ها تعطیلی مدارس و لغو طرح ترافیک

تعطیلی مدارس و دورکاری ها ارگان های دولتی در هفته سوم فروردین ماه ادامه پیدا کرد اما در هفته چهار قرار بر این شد که دو سوم کارمندان در سرکار خود حاضر شوند و همین دلیلی شد تا ابتدای هفته چهارم با طرح ترافیک آغاز شود و دیری نپایید شاهد ازدحام جمعیت در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت بودیم که همین امر باعث شد عصر همان روز یعنی 23 فروردین، وزیر بهداشت دستور لغو این طرح را صادر و شهرداری تهران هم اعلام کند هزینه اخذ شده روز 23 فروردین ماه بازگردانده می‌شود.

افزایش دستمزد کارگران

شورای عالی کار با بیش از 40 ساعت مذاکره برای تعیین حداقل دستمزد کارگران، حداقل حقوق را با 21 درصد افزایش نسبت به سال قبل یک میلیون و 835 هزار و 426 تومان تعیین کرد.

پس از اعلام میزان دستمزد کارگران سخنانی میان کارفرمایان، کارگران و دولت رد و بدل شد به گونه‌ای که بسیار موافق و برخی مخالف اجرای این مصوبه بودند در همین راستا حجت میرزایی، معاون اقتصادی وزارت کار، گفت: افزایش حقوق کارگران برای سال جاری، 33 درصد است نه 21 درصد. در واقع حداقل دریافتی کارگران به طور متعارف 33 درصد افزایش یافته است.

این حداقل دریافتی اضلاع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها حداقل دستمزد است و باقی موارد شامل بن کارگری، عائله‌مندی، سنوات و ... است. نمایندگان دولت در جلسات مزد با ملاحظه کاهش آثار روانی افزایش دستمزد بر سطح قیمت‌ها و مدیریت تورم انتظاری ترجیح‌شان بر این بود که افزایش‌ها بیشتر در سایر موارد باشد نه صرفا روی افزایش دستمزد یعنی پایه حقوق.

آنچه که نمایندگان کارگران در جلسات مزد پیگیری می‌کردند یعنی حداقل دریافتی دو میلیون و 800هزار تومان عملا با توافق اخیر محقق شده است و نکته مهمتر اینکه با این توافق عملا حداقل دریافتی برای بازنشستگان، کارمندان دولت و کارگران یکسان شد و به دو میلیون و 800هزار تومان رسید.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

فروردین 99 حداقل حقوق براساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبات دولت و همچنین توافق نامه‌ای که میان سازمان مدیریت و سازمان اداری استخدامی منعقد شده 2 میلیون و 800 هزار تومان برای افرادی که 30 سال خدمت تمام دارند تعیین شده است. این حداقل حقوق را برای بازنشستگان اعمال کردند و میانگین حقوق دریافتی نیز به سه میلیون و 600 هزار تومان رسید.

خودکشی دختر 11 ساله

بخش هلیلان در شهرستان چرداول استان ایلام شاهد خبر تکان دهنده‌ای بود. دختری 11 ساله به علت فقر مطلق خانواده، اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

به گفته نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی در مورد جزئیات خودکشی این دختر 11 ساله در هاله‌ای از ابهام است که آیا اتفاق مذکور خودکشی بوده یا قتل صورت گرفته است؟

این مسئله به هیچ عنوان با منطق و عقل همخوانی ندارد که یک دختر 11 ساله خودکشی و خود را حلق آویز کند و دار بزند.

خودکشی دختر 11 ساله ایلامی

توقیف فروش داروی رانیتیدین

در هفته‌های پایانی فروردین اخبار مبنی بر عدم تائید محصولات دارویی رانیتیدین منتشر شد که سبب جمع‌آوری و مورد آزمایش قرار گرفتن قرص‌ها و آمپول‌های این داروی موجود در بازار شد. در همین راستا مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، دستور توقف تولید و توزیع قرص و آمپول رانیتیدین را صادر کرد.

پایان فروردین 99

اولین ماه سال 99 با تمامی فراز و فرود های خود و دست به گریبان بودن با ویروس منحوس کرونا که تمامی ارکان زندگی ایرانیان را تحت شعاع قرار داد و نوروزی را رقم زد که هرگز از خاطر هیچ کس محو نخواهد شد با مجموع 82211 مورد مبتلا به کرونا و مرگ 5118 نفر در کشور به پایان رسید.

//انتهای پیام:7