شبکه المسیره یمن در دومین مستند افشاگرانه خود درباره نقش اطلاعات آمریکا  و سفارت این کشور در صنعاء‌ در نابودی این توانمندی‌ها که جمعه‌شب منتشر شد، اسناد این نقش را منتشر کرد.

بر اساس اسناد و فایل‌های صوتی منتشر شده در این برنامه مستند، وزارت خارجه آمریکا چند بار «لنکولن بلومفید» فرستاده ویژه خود در امور یمن را با هدف نابود کردن سامانه‌های دفاع موشکی قابل حمل به این کشور فرستاده است.

در این برنامه از سند وزارت خارجه آمریکا به تاریخ ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۴ رونمایی شد که نشان می‌دهد علی عبدالله صالح سریعاً دستور امضای توافق نامه نابودی سامانه‌های پدافندی را صادر کرده است.

سند وزارت خارجه آمریکا با این عنوان شروع می‌شود:‌ «انتقال و نابودی ۱۴۳۵ سامانه دفاع هوایی در برابر مبلغ مالی ۷.۱۷ میلیون دلار».

المسیره سند محرمانه دیگری از سرویس امنیت ملی یمن با تاریخ ۱۶/۸/۲۰۰۵ منتشر کرده که نشان می‌دهد رئیس جمهور مخلوع با سفیر آمریکا در صنعاء «توماس گراکسی» و رئیس سیا در یمن دیداری داشته است.

در سندی دیگر که هشتم ماه مارس ۲۰۰۸ منتشر شده، دستگاه امنیت ملی یمن دستور خنثی سازی موشک‌های زمین به هوای را بین روزهای ۱۶ تا ۱۹ مارس و پیش از موعد سفر بلومفید به صنعاء صادر می‌کند.

در این سند اشاره شده است که هدف از سفر فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن انجام دیدارهای رسمی به منظور بررسی راه‌های همکاری در ارتباط با از بین بردن تهدید ناشی از موشک‌های زمین به هوای دوش‌پرتاب بوده است.

در سندی دیگر به تاریخ ۳۱ ماه مه ۲۰۱۲ که متعلق به سرویس امنیت ملی یمن است، نشان می‌دهد که این سرویس بر تداوم نابودی سامانه‌های دفاع هوایی دوش پرتاب به بهانه امکان سرازیر شدن آن‌ها به بازار تأکید شده است.

سندی دیگر از سرویس امنیت ملی یمن در تاریخ ۲۰ آوریل ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که یک کامیون حامل موشک‌های استریلا در پادگان نیروهای ویژه در «الصباحة» منهدم می‌شود.

سرتیپ محمد المقداد»، رئیس ستاد عملیات نظامی در وزارت دفاع یمن در این ارتباط گفت که طی دوره مأموریت او به عنوان فرمانده تیپ ۱۲۲ پیاده نظام استان صعده، از همه فرماندهان خواسته شده بود که همه موشک‌های سام جمع‌اوری شده و به وزارت دفاع ارسال شود چرا که به آن‌ها گفته شده بود: «سیاست این اقدام را اقتضا می‌کند».

او در ادامه گفت: «نیروهای مسلح [یمن] دارای موشک‌های کوتاه،میان و دوربرد بود که با واگذار کردن اختیار کشور به سفیر سابق آمریکا در یمن، آمریکایی‌ها آن‌ها را نابود کردند».

این مقام نظامی همچنین از تلاش عربستان سعودی برای جمع آوری تسلیحات ساخت کشورهای شرق ارتش در برابر جایگزین کردن آن‌ها با تسلیحات کشورهای غربی خبر داد.

فرماندهی دیگر به نام سرهنگ صالح قنبور در این مستند نیز اظهارداشت که از اینکه سفارت آمریکا در آن مقطع از بخش زیاری از اسرار نظامی یمن باخبر بود، شوکه شده است؛ این که آمریکا از خیلی وقت پیش برای نابودی توانمندیهای هوایی یمن برنامه داشته و مرحله به مرحله آن‌ را اجرا کرده است.

شبکه المسیره این هفته نیز اسناد محرمانه‌ای از ارتباط و گفت‌وگوهای میان «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور اسبق یمن با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی.آی.ای) را منتشر کرد.

این اسناد نشان از طمع‌ورزی‌های آمریکا در یمن و سرسپردگی کامل حکومت علی عبدالله صالح دارد.