عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه پیام نور جهرم گفت: تحویل سال یک پدیده نجومی است و بر اساس دقیق‌ترین و بهترین گاه شمار موجود در بین تقویم های جهان، یعنی تقویم ملی ایرانیان تعیین شده است.

سیدمحمد ذبیحین پور با اشاره به پدیده تحویل سال اظهار داشت: تحویل سال یک پدیده نجومی است و بر اساس دقیق ترین و بهترین گاه شماری در بین تقویم های موجود در جهان، یعنی تقویم ملی ایرانیان است. 

این پژوهشگر در زمینه نجوم افزود: تقویم ملی، میراث هوشمندی، تلاش و محاسبات دقیق دانشمندان گذشته ما است و حال اگر یکی از این دایره ها را دایره البروج و دیگری را استوای سماوی فرض کنیم، دو نقطه تلاقی آنها را، نقاط اعتدال بهاری (لحظه تحویل سال) و اعتدال پاییزی (لحظه شروع ماه مهر) می نامند. 

وی در خصوص اصطلاحات تخصصی گفت: دایره البروج مسیر ظاهری حرکت خورشید در طول یک سال از دید ناظر زمینی و استوای سماوی، دایره ای است که محیط کره آسمان را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می کند؛ به عبارتی دیگر از دید ما، هر سال، خورشید یک مسیر دایره ای را در مدت تقریبی ۳۶۵ روز و شش ساعت و پس از عبور از ۱۲ برج سال تکمیل کرده و لحظه رسیدن آن به نقطه اعتدال بهاری را لحظه تحویل سال در نظر گرفته می‌شود.

ذبیحین پور بیان داشت: نکته جالب آن است که مدت زمان چرخش خورشید به دور دایره البروج (در واقع چرخش زمین به دور خورشید) در سال‌های مختلف با هم دقیقاً برابر نیست و تاثیر عواملی مانند جاذبه ماه و مشتری باعث می شود که طول سال‌های مختلف، دقایقی با هم تفاوت داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور جهرم ادامه داد: اما در تقویم جلالی، با در نظر گرفتن دقیق و هوشمندانه سال های کبیسه، نظم گاه‌شماری حفظ شده است.

انتهای پیام/س