شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مذاکرات آستانه

روسیه:

مذاکرات آستانه تنها روند برای حل مسائل است

به گزارش منیبان؛ از وزارت امور خارجه روسیه، زاخارووا در جمع خبرنگاران گفت که مذاکرات استانه تنها فرمت بین المللی است که به حل و فصل سیاسی مسائل سوریه کمک می کند و کارایی خود را در عمل نشان داده است. 

 سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: تصمیماتی که در مذاکرات آستانه با شرکت دو هیات از سوریه شامل هیات دولت این کشور و معارضان مسلح گرفته می شود و به دنبال آن اقدامات هماهنگ کشورهای ضامن مذاکرات آستانه شامل روسیه، ایران و ترکیه امکان برقراری و حمایت از آتش بس در سوریه را فراهم کرده است.

وی افزود: به این وسیله زندگی هزاران نفر از ساکنان سوریه نجات یافته و شرایط لازم برای پیشبرد روند عادی سازی اوضاع در این کشور فراهم شده است. 

زاخارووا خاطرنشان کرد: کشورهای ضامن مذاکرات آستانه از کنگره گفت و گوهای ملی سوریه در سوچی در ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ حمایت کردند که بر اساس تصمیم گرفته شده در آن کمیته اصلاح قانون اساسی روسیه کار خود را آغاز کرد.  

 وی ادامه داد: متاسفانه روند صلح سوریه به سرعت پیش نمی رود این مساله موجب رنج و مشکلات بیشتر مردم سوریه ازجمله میلیونها مهاجر سوری می شود و کار بازسازی زیرساخت های اجتماعی و اقتصادی تخریب شده در این کشور می شود و رایزنی های بین سوری در ژنو را با دشواری مواجه می کند.

به گفته زاخارووا، پاسخ به این سوال را می توان در بیانیه اخیر وزیران خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان، ایتالیا و فرانسه به مناسبت دهمین سالروز آغاز بحران سوریه یافت. این اقدام جمعی بطور آشکار نشان می دهد که غرب برای پذیرفتن واقعیت های کنونی سوریه آمادگی ندارد و همچنان به تغییر وضعیت این کشور به نفع خود امید بسته است و حتی می خواهد مقصران را مجازات کند.   

سخنگوی وزارت خارجه روسیه سپس بر موضع اصولی کشورش در مساله سوریه شامل احترام به حق حاکمیت و یکپارچگی و تمامیت ارضی این کشور و حل و فصل مسائل سوریه مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ و احترام به حق ملت سوریه برای تعیین سرنوشت خود بدون مداخله خارجی تاکید کرد. 

جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه از بیش از ۵ سال پیش مذاکرات در روند آستانه را آغاز کردند و در این مدت ۱۶ دور مذاکرات در این چارچوب برگزار شد که در آن نمایندگان دولت سوریه و برخی کشورهای منطقه نیز شرکت کرده اند.  

از مهم ترین دستاوردهای این مذاکرات امضای تفاهم نامه ایجاد مناطق امن در سوریه است که در دور چهارم مذاکرات آستانه به دست آمد.

در چارچوب مذاکرات در روند آستانه، روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه سه دیدار در تهران، سوچی و آنکارا با یکدیگر دیدار کردند.  

 سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تازگی اعلام کرد که مذاکرات در روند آستانه با شرکت ایران، روسیه و ترکیه، کارایی خود برای حل مسائل سوریه و تامین ثبات این کشور را اثبات کرد.

به گزارش ایرنا، لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در  سوچی، با اشاره به گفت و گوی خود با طرف ترکیه ای در مورد مسائل سوریه گفت: ما در مورد سوریه بر پایبندی به ادامه مذاکرات در روند آستانه تاکید کردیم.  

وی افزود: مذاکرات سطح عالی تاثیر و کارایی برای بهبودی وضع میدانی در سوریه را نشان داد.